לא שמאל? קרל מרקס היה חותם בעצמו על מצע הדיור של בני גנץ

חלק נרחב במצע של כחול לבן נשען על פיתוח שוק השכירות לטווח ארוך • השוואה בין המצע של יש עתיד למצע של כחול לבן מראה שאת הרעיונות שאבו כאן מתוכניותיו של לפיד • פרשנות

יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: כדיה לוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה ללא הרף להדביק למפלגת כחול לבן תווית שמאלנית, בניסיון למנוע ממצביעי ימין לערוק לגנץ פינת לפיד. מבחינתו מדובר במהלך הגיוני שנועד לעצור זליגת מצביעי ליכוד. הגם שבנושאים מדיניים וביטחוניים לכולם ברור שנתניהו זורק בוץ ללא אסמכתאות, בנוגע למצע הדיור של כחול לבן, לא צריך להמציא שום עובדות.

המצע המפורט שפרסמה בשבוע שעבר מפלגת כחול לבן בתחום הדיור מנסה להתמודד עם אתגרי הענף, תוך התבססות מסיבית על הקופה הציבורית. הכי רחוק שיש משוק חופשי. "נסייע באופן ממוקד לזוגות צעירים - במסגרת הרציפות השלטונית לא נבטל מהלכים והתחייבויות שיצאו לדרך ונעמוד מאחורי כל הסכמי 'מחיר למשתכן' הקיימים כלשונם". במשפט אחד - גנץ לא מוותר על תוכנית הדגל של שר האוצר כחלון. בשני משפטים - ממשלה בראשות גנץ תוציא כסף כדי לסייע לזוגות צעירים לרכוש את הדירה הראשונה שלהם. לחלופין ממשלה כזו, תמשיך את תוכנית מחיר למשתכן, או שסביר להניח תמציא מחיר למשתכן 2.0 (חייבים להציג הישג שהוא "שלך") שזה אותו דבר רק הפוך - אי הכנסה לקופה הציבורית בכפולות של מיליארדי שקלים כמובן.

חלק נרחב במצע של כחול לבן נשען על פיתוח שוק השכירות לטווח ארוך. השוואה בין מצע יש עתיד למצע כחול לבן, מראה שאת הרעיונות שאבו כאן מתוכניותיו של לפיד. שר האוצר לשעבר דיבר כבר לפני שש שנים על שוק שבו יהיו 150 אלף דירות לשכירות לטווח ארוך, וגם במצע הנוכחי חוזר המספר העצום. אם לשים בצד את חוסר הישימות של המספר האסטרונומי הזה (נכון להיום יש בשוק פחות מ-1,000 דירות השכרה לטווח ארוך שקידמה החברה הממשלתית "דירה להשכיר"), המנגנון הזה שוב מבוסס על אי הכנסות, כיוון שהמדינה משווקת ליזמים שייבנו את הפרויקטים הללו קרקע במחיר מופחת.

הלאה. "נעודד פרויקטים של בנייה בפריפריה ובמגזר הערבי באמצעות סבסוד עלויות פיתוח ומתן מענקי הקמה ליזמים". סבסוד היא כידוע פעולה שבה הציבור משלם על סחורה כלשהי. במקרה הזה - סיוע למגזר חלש. זה חשוב וראוי ללא ספק, אבל שוב מתבסס על המיסים של כולנו. ואלה רק חלק מהדוגמאות. אז נכון, לכחול לבן לא היה יותר מדי זמן לעדכן את המצע של יש עתיד שעליו נשען מצע הדיור שלהם. אבל אם חושבים במונחי שמאל ימין, גם סוציאליסטים מובהקים כקרל מרקס היו חותמים על כל מילה של כחול לבן, ככה שבשורה התחתונה - ככל שזה נוגע למצע הדיור שלו, גנץ הוא שמאלן.