טראמפ: לו הייתי רץ לרה"מ בישראל, הייתי מקבל 98% מהקולות

כך אמר נשיא ארה"ב בכנס תורמים רפובליקאים במאר-א-לאגו, בפלורידה: "אני לא מבין איך יהודי יכול להצביע למען דמוקרטים בימים אלה" • חזר שוב על קביעתו בסוף השבוע: "הדמוקרטים שונאים את היהודים" • "ג'ו ביידן – מטומטם"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

"לו הייתי רץ לראשות ממשלת ישראל, הייתי מקבל 98% מהקולות" - כך אמר אמש (א') דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, בכנס של תורמים רפובליקאים במאר-א-לאגו, מעון הקיט של טראמפ בדרום פלורידה.

דיווח על כך התפרסם אמש באתר החדשות "אקסיוס". התבטאויות הנשיא היו אמורות, כנראה, להישמר בסוד. כל התורמים התבקשו להניח את הטלפונים הניידים שלהם בנרתיקים ממוגנטים, שאותם היו צריכים לשאת עד צאתם מהמקום.

בכל זאת, שלושה מקורות הצליחו לשחזר באזני כתב האתר כמה מהדברים שאמר טראמפ. הוא חזר על על קביעתו בסוף השבוע: "הדמוקרטים שונאים את היהודים". הוא הוסיף, כי איננו מבין איך יהודי בכלל יכול להצביע בעד דמוקרטים. לעומת זאת, הוא הרחיב את הדיבור על פעולותיו למען ישראל, לרבות החלטתו להעביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים.

ביום ו', לפני שהמריא לביקור באזור שנפגע בסופות טורנדו באלבמה, אמר טראמפ לכתבים: "הדמוקרטים נעשו אויבי ישראל, הם נעשו מפלגה אנטי-יהודית".

הדברים נאמרו לאחר שבית-הנבחרים קיבל החלטה בגנות משטמה גזענית. היזמה להחלטה נולדה בהנהגה הדמוקרטית של הבית בעקבות המחלוקת סביב התבטאויות אנטי-ישראליות ו/או אנטישמיות שהשמיעה הצירה המוסלמית אילחאן עומאר בשבועות שחלפו.

ההחלטה, שאין לה תוקף מחייב, נועדה לשים קץ לחילוקי דעות קשים שמפלגים את המפלגה הדמוקרטית: האם כל ביקורת על מדינת ישראל ומדיניותה היא, אוטומטית, התקפה אנטישמית, או שביקורת כזו היא נושא לגיטימי לדיון ציבורי, בדיוק כמו מדיניות ממשל טראמפ כלפי סין, למשל.

למעשה, ההחלטה נועדה למנוע בדיוק התקפות כמו זו של טראמפ. הרפובליקאים מנצלים כל הזדמנות להאשים את המפלגה הדמוקרטית באנטישמיות בעקבות התבטאויות של עומאר וצירה מוסלמית אחרת, ראשידה טלאיב.

באותה שיחה עם כתבים על מדשאת הבית הלבן, אמר טראמפ: "אני חושב שההחלטה שקיבל בית-הנבחרים הייתה חרפה. אני חושב שההצבעה על ההחלטה הייתה חרפה וכך יאמר כל אדם שיגיב ביושר על ההצבעה הזו".

טראמפ לא ציין, שההצבעה התקבלה לא רק בקולות הדמוקרטים, שהצביעו בעדה פה אחד, אלא ברוב קולות הצירים הרפובליקאים. רק 23 צירים רפובליקאים (מתוך 197) הצביעו נגד.

ההתבטאויות האנטישמיות של עומאר (היא טוענת שאלה התבטאויות נגד מדיניות ממשלת ישראל) יצרה מחלוקת עמוקה במפלגה הדמוקרטית: האם ההתבטאויות האלה מטילות על המפלגה הדמוקרטית רפש אנטישמי, או שהן פותחות עידן חדש ביחסים בין ישראל לארה"ב, עידן שבו היחסים ביו שתי המדינות נתונים לביקורת ציבורית, כמו היחסים עם כל מדינה אחרת, בהתאם להלכי הרוח של הדור החדש במפלגה הדמוקרטית, שבשבילו ישראל שוב אינה קודש הקודשים.

הנוסח המקורי של ההצעה התמקד בגינוי של האנטישמיות בלבד, אבל הפלג הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, לרבות שלושה מועמדים לנשיאות, ברני סנדרס, אליזבת וורן וקמאלה האריס וכן הצירים השחורים, התנגד לנוסח המקורי וטען שמדובר בהתנפלות של הממסד על אשה שחורה. יתר על כן, אמרו בעלי בריתה של עומאר, הצירה עצמה היא קרבן של איסלמופוביה. הם הביאו כדוגמה כרוז שמציג את עומאר על רקע המגדלים התאומים שקורסים תחתיהם בלהבות בפיגועי 11 בספטמבר.

בעקבות זאת, ולמרות התנגדות של מחוקקים יהודיים, רוכך הנוסח המקורי והוא יוצא נגד עוולות רבות שמציקות לחברה האמריקאית: אנטישמיות, איסלמופוביה וגילויי משטמה כלפי היספנים, אסיינים וחברי קהילת להט"ב. הפיתרון הזה עורר מורת רוח בקרב מחוקקים דמוקרטים רבים, יהודים ולא יהודים, שחשו שמהלך זה דילל את עוצמת המחאה נגד אנטישמיות.

בנאומו לפני קהל התורמים במאר-א-לאגו אמר עוד טראמפ, כי ג'ו ביידן, שיצטרף כנראה למתמודדים על הנשיאות, הוא "מטומטם". את ברני סאנדרס הוא מכנה עתה "הפרופסור המשוגע" (במקום "ברני המטורף").