ריבלין: "שיח בלתי מתקבל על הדעת כלפי אזרחי ישראל הערבים"

נשיא המדינה התייחס בכנס טרומן לציון 40 שנה להסכם השלום עם מצרים לשיח הפוליטי סביב המפלגות הערביות והצבעות המגזר הערבי בבחירות • "מי שמאמין בחובתה של מדינת ישראל, להיות יהודית ודמוקרטית במלוא מובן המילה, חייב לזכור שבישראל שוויון זכויות מוחלט לכל אזרחיה"

נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין / צילום: שאטרסטוק
נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין / צילום: שאטרסטוק

"זה המקום לומר בקול ברור שבתקופה האחרונה בה המחשבה הפוליטית מסחררת כל היגיון שהכרנו. אנו נחשפים לשיח בלתי מתקבל על הדעת, כלפי אזרחי ישראל הערבים. אני מסרב להאמין שיש מפלגות שוויתרו על דמותה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, בדיבור אחד", כך אמר היום (ב') הנשיא ראובן (רובי) ריבלין בכנס טרומן לציון 40 שנים להסכם השלום בין ישראל למצרים.

ריבלין חתם את נאמו בכנס בהתייחסות לשיח בנוגע להצבעת הציבור הערבי, וישיבה בקואליציה עם או ללא נציגי הציבור הערבי ולסערה שפרצה ביממות האחרונות עם התייחסות השחקנית רותם סלע לאמירות של שרי הליכוד בנוגע לקואליציה עם הערבים - דבר שהוביל לאמירה של נתניהו כי לפי חוק יסוד הלאום, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ולא מדינת כלל אזרחיה.

ריבלין הוסיף: "מי שמאמין בחובתה של מדינת ישראל, להיות יהודית ודמוקרטית במלוא מובן המילה, חייב לזכור שבמדינת ישראל שוויון זכויות מוחלט לכל אזרחיה. אין אזרחים סוג א ואין מצביעים סוג ב מול הקלפי נהיה שווים כולנו, יהודים וערבים. גם 120 חברי הכנסת לא יוכלו לשנות את אופיה. בכנסת ניוצג כולנו, יהודים ושאינם יהודים".

ריבלין התייחס גם למלאות 40 שנה להסכם השלום ההיסטורי. "מורי ורבי מנחם בגין זכרו לברכה, ראש הממשלה, נץ דגול, ואיש ארץ ישראל השלמה, בירך את סאדאת בבואו לישראל ואמר 'למדנו מן ההיסטוריה, אדוני הנשיא כי המלחמה היא נמנעת, השלום הוא בלתי נמנע'. מנהיגותם של סאדאת ושל בגין, שחתרו והגיעו להסדר השלום ההיסטורי, הגשימה עבור כולנו את חלומה של הציונות מראשיתה, לחתור להכרה הדדית של ישראל ושל שכנותיה.

השלום עם מצרים פתח לנו אופק רחב של תקווה. הרוב המוחלט של אזרחי ישראל ואזרחי מצרים נולדו לתוך עידן השלום הזה. עבורם, השלום הזה טבעי כמו האוויר שהם נושמים, כמו השמש שזורחת בבוקר. עלינו, על כולנו, לשמור את הטבעיות הזו של השלום. שומה עלינו להשקיע משאבים, מחשבה וכוח-אדם, בחינוך לשלום, בטיפוח תרבות של שלום".

ריבלין קרא לאמץ אל הלב את דבריו של הנשיא המצרי האמיץ. "עלינו לחתור לסיומם של סכסוכים שאינם מועילים לאיש. עלינו לעבוד יחדיו עם כל שכנינו, כך שיהפכו מיריבים לשותפים וכדי לעשות זאת עלינו לבנות אמון, לראות שאנחנו יכולים יחד, שלא נגזר עלינו לחיות יחד עלינו להגיע ליום שבו נוכל להכריז באמת: לא עוד מלחמה ושפיכות דמים בין ישראלים לערבים. בין ישראלים לכל הערבים". 

חבר הכנסת איימן עודה מחד"ש אמר בתגובה לדבריו של ריבלין: "הפתעה בימין - אזרחים צריכים להיות שווי-זכויות. טוב שמתעוררים פה כמה קולות שפויים שמזכירים את מה שאנחנו תמיד אומרים: אין דמוקרטיה בלי שוויון. מסע ההסתה של נתניהו נגד האזרחים הערבים זה לא רק גזענות אלא אסטרטגיה פוליטית, ומפלגות שקוראות לעצמן 'מרכז' מצטרפות לשיח הדה-לגיטימציה ומתחנפות לימין, במקום להוות אלטרנטיבה ולהגיד את באופן הכי ברור שהאזרחים הערבים הם לגיטימיים. אנחנו בני המולדת הזו, ואנחנו לא הולכים לשום מקום. רק שותפות יהודית-ערבית תביא לשינוי".