דיוני הריבית: התחזקות השקל מעכבת את חזרת האינפלציה

ההאטה בפעלות הכלכלית במשק הישראלי היא זמנית, וקצב הצמיחה צפוי לשוב ולעלות למרות ההאטה הגלובלית - כך סברו חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בעת הדיונים על החלטת הריבית האחרונה ב-25 בפברואר • בסיכום הדיונים הוחלט להשאיר את שער הריבית ללא שינוי על 0.25%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

ההאטה בפעלות הכלכלית במשק הישראלי היא זמנית, וקצב הצמיחה צפוי לשוב ולעלות למרות ההאטה הגלובלית - כך סברו חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בעת הדיונים על החלטת הריבית האחרונה ב-25 בפברואר. בסיכום הדיונים הוחלט להשאיר את שער הריבית ללא שינוי על 0.25%.

בדיון הצביעו חברי הוועדה על נתונים המעידים על חולשה מסוימת ביצוא, ובפרט ביצוא הסחורות. כמו כן הם הסכימו להערכות כי הכלכלה העולמית ממשיכה לאבד מומנטום, וציינו כי ההאטה בעולם צפויה להביא לדחייה בהעלאות הריבית בארה"ב ובצמצום ההרחבה המוניטרית בגוש האירו.

בנוגע לשוק הדיור ציינו חברי הוועדה כי הירידה במחירי הדירות התמתנה, ופעילות הענף מוסיפה להציג חולשה: בפרט, ההשקעות בבנייה למגורים נמוכות. נאמר כי אם ההאטה בענף הבנייה למגורים תימשך, הדבר עלול למתן את קצב הצמיחה בתקופה הקרובה.

בהתייחסם לאינפלציה ציינו חברי הוועדה כי ישנם פערים בין האינפלציה במחירי המוצרים הבלתי סחירים לבין האינפלציה במחירי המוצרים הסחירים: הראשונה עומדת על כ-2%, בשעה שהאחרונה חזרה להיות שלילית. נוסף על כך ציינה הוועדה כי מאז החלטת הריבית האחרונה, השקל התחזק בכ-2% במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי; אם יימשך הייסוף בשקל, הדבר עלול להותיר את האינפלציה ברמה נמוכה ממרכז היעד.