הכלכלן הראשי: צעירים שימשו כסות לבעלי הון שרצו לחסוך במס

בדיקה שנערכה על דירות מוזלות שנמכרו בחריש ובאור עקיבא העלתה גם את הסברה, שחלק ניכר מהרוכשים הם משקיעים

הדמיית שכונת בצוותא של שפיר בחריש / צילום: viewpoint
הדמיית שכונת בצוותא של שפיר בחריש / צילום: viewpoint

ניתוח עסקאות נדלן שבוצעו באור עקיבא מעורר חשד כי צעירים שרכשו את הדירות היו למעשה "אנשי קש" מטעמם של בעלי הון שרצו להוריד את חבויות המס שלהם - כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר את שוק הדירות בינואר השנה. ועוד גילוי מאותה סקירה: הציבור החרדי מנצל את המחירים המוזלים של דירות בחריש על מנת לרכוש בה דירות, על אף שבזמנו בוטלה הכוונה להפוך אותה ליישוב חרדי.

הזוגות הצעירים ממשיכים להוות את רוב הפעילות בשוק הנדל"ן למגורים, ובינואר השנה הם רכשו 4,900 דירות, 53% מכלל השוק. חלק מהגידול שנרשם ברכישות הזוגות הצעירים יחסית לינואר 2018 התמקד במבצעים של אלקטרה מגורים שנערכו באור עקיבא. החברה מקימה בעיר פרויקט כולל 8 מבנים עם 330 יחידות דיור ומדיווח של החברה עלה כי במהלך ינואר מכרה 200 מהן, במחיר ממוצע של כ- 1.5 מיליון שקל לדירה.

ניתוח של הכלכלן הראשי העלה כי רוב הרוכשים היו רווקים, אך ניתוח רמות השכר שלהם, בפרט על רקע מחירי הדירות שנרכשו, העלה אצל הכלכלן הראשי את החשד כי חלקם היוו מעין "אנשי קש" למממני הדירות האמיתיים שרצו לצמצם את חובות המס שלהם.

"ניתוח מאפייני הרוכשים מעלה כי חלק גדול מהם (שני שלישים) הנם רווקים מתחת לגיל הזכאות למחיר למשתכן", נכתב בסקירה. "ניתוח רמות השכר שלהם, הפרט על רקע מחירי הדירות שנרכשו, מעלה את הסבירות שאצל חלק לא מבוטל מהם רישום הבעלות על הדירה באופן בו נעשה היה משיקולי צמצום חבות מס של מי שבסבירות גבוהה מימנו את רכישת הדירה".

עניין אחר שבדק הכלכלן הראשי, הוא את רוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן בחריש. "בניתוח נמצא כי השכר החציוני למשק בית שרכש דירה בחריש, במסגרת "מחיר למשתכן", בחודשים דצמבר18-ינואר 19, עמד על 15,100 שקל ברוטו למשק בית... יש לציין כי שכר זה של הרוכשים בחריש נמוך משמעותית מזה המאפיין את רוכשי "מחיר למשתכן" והוא מוסבר במידה רבה בשיעור גבוה יחסית של אוכלוסייה חרדית.

"עם זאת, בהשוואת השכר החציוני בין הרוכשים בחריש לזה של אור עקיבא מתגלים פערים משמעותיים, המרמזים כפי שצוין על הסתברות גבוהה של משקיעים "מוסווים" ברכישות אלו", נכתב בסקירה. לפיכך נראה, כי חלק מהרכישות של החרדים בחריש מיועדות להשקעה ולא למגורים.