ענקיות ההייטק מתדלקות את העליות בשווקים

בחודשים האחרונים של 2018 מחקו מניות טכנולוגיה שווי של טריליוני דולרים משוק המניות העולמי • עכשיו הן מפצות את המשקיעים, ומתחילת השנה עלו מניות כמו פייסבוק, נטפליקס ועליבאבא ביותר מ-25% - הרבה מעבר לעליות מדדי המניות שלהן

חוגגים עליות ב-NYSE  / צילום: רויטרס
חוגגים עליות ב-NYSE / צילום: רויטרס

תנופת רווחים מציתה גאות חדשה במניות טכנולוגיות, מניו יורק עד הונג קונג, מסייעת להעלות את שוקי המניות הרחבים ומדגימה את כוח המשיכה של חברות צמיחה מהירה - גם כשהכלכלה העולמית מאיטה את הצמיחה שלה.

מניות כמו פייסבוק, נטפליקס, עליבאבא גרופ וראקוטן עלו ביותר מ-25% מתחילת השנה, הרבה מעבר לעליות מדדי המניות שלהן. העליות הללו הן מפנה ברור מהחודשים האחרונים של 2018, שבהם צניחת מניות טכנולוגיה מחקה שווי של טריליוני דולרים משוק המניות העולמי.

מנהלי קרנות מייחסים חלק מההתקדמות של המניות הללו ליצירת רווחים בריאים, ובמקרים רבים רווחי שיא, על-ידי קבוצת החברות הזו, גם כאשר צמיחת הרווחים בשוק המניות הכללי הצטננה. המניות בכללותן קיבלו דחיפה מהמעבר של הפדרל ריזרב מאיתות על העלאות ריבית נוספות לשמירה על ריביות באתנחתה, על רקע ההאטה בכלכלה העולמית, ומתיחויות הסחר בין ממשל טראמפ לשאר העולם.

הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית קיצצו בחודשים האחרונים את תחזיות הצמיחה שלהם לשנים 2019 ו-2020, בנימוק של סיכונים כמו חולשה בייצור התעשייתי, פוטנציאל לברקזיט ללא עסקה בין בריטניה לבין האירופים והצטננות צמיחת רווחי חברות.

חששות מהאטה עולמית שיגרו ביום שישי האחרון את מדדי המניות בארה"ב, באירופה ובשנחאי לירידה השבועית החדה ביותר מאז דצמבר' אם כי כל שלושת השווקים הללו נשארו בעלייה של 9% לפחות מתחילת השנה.

מניות הטכנולוגיה בעולם עולות
 מניות הטכנולוגיה בעולם עולות

משקיעים שמחפשים צמיחה הלכו על ענקיות הטק, שרווחיהן ממשיכים לעלות. פייסבוק סיפקה את הרווח הגדול ביותר בתולדותיה ברבעון האחרון, שהראה למשקיעים שהמפרסמים ממשיכים לנהור לפלטפורמה שלה, למרות תשומת הלב הציבורית לטיפול של החברה בפרטיות המשתמשים.

ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא העלתה את המכירות ב-41%, ואת הרווח ב-37% ברבעון האחרון שלה, וחברת המדיה והאינטרנט Naspers, החברה הבורסאית הגדולה ביותר באפריקה, רשמה עלייה של 39% ברווחים, לאחר שיחידת המודעות הקטנות שלה (classifieds) עברה לראשונה לרווח.

"הטק הגדול נראה כעת מעניין יותר מבכל נקודה אחרת בשנה האחרונה", אמר ג'ים טירני, מנהל ההשקעות הראשי במניות צמיחה בארה"ב בחברת אליאנס ברנסטין, שמחזיקה מניות של אלפאבית, החברה האם של גוגל, ושל מיקרוסופט. כאשר תחזית הצמיחה הכלכלית העולמית הופכת מטושטשת יותר, "מי שיכול למצוא חברות שצומחות הרבה יותר מהר, יודע שהן אטרקטיביות", לדבריו.

ארבע מניות טק אמריקאיות - מיקרוסופט, פייסבוק, אפל ואמזון - תרמו בערך 12% מסך ההתקדמות של מדד 500 S&P בינואר-פברואר השנה, לפי חברת מדדי S&P דאו ג'ונס. הן היו חמש התורמות הגדולות ביותר למדד הזה בחודשיים הללו, יחד עם מניית בואינג.

ועדיין, גם אחרי העלייה הזו מתחילת השנה, כמה מניות טכנולוגיה גדולות טרם חזרו לרמת השיא שלהן. מדד תעודות הסל של מניות הטק העולמיות של iShares עלה השנה ב-12%, לקראת הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2012, אבל הוא עדיין מתחת לשיא שלו מ-2018.

משקיעים רבים אומרים שהראלי (גאות) האחרון היה משכנע יותר מקודמיו, שאותם מגדירים כמה מהמשקיעים כמלאכותיים - בגלל עליות מהירות במחירי מניות, בעיקר כתוצאה מהחשש להישאר מחוץ לתמונת הרווחים, ופחות בגלל אמון ברווחיות החברה. הראלי הנוכחי גם בא על רקע ירידה במכפילי הרווח של כמה ענקיות טק מהשיאים האחרונים שלהן, בגלל שילוב של רווחים משופרים ומפולת המניות בעולם של סוף 2018.

פייסבוק, למשל, נסחר כעת במכפיל של כ-22 לרווחיה ב-12 החודשים האחרונים, הרבה מתחת לרמה של 34 בתחילת 2018, לפי FactSet. טנסנט הסינית משנזן נסחרת במכפיל של 32 מול 55 בתחילת השנה שעברה. חברת המוליכים למחצה ההולנדית ASML נסחרת במכפיל רווחי עבר של 26 לעומת 31 בתחילת 2018.

אבל גם מכפילי הנחה אינם מספיקים כדי לשכנע את כל המשקיעים. חברות כמו RBC שוקי הון ומורגן סטנלי מייעצות השנה ללקוחותיהן להגביל את חשיפתם לטכנולוגיה, בנימוק של פוטנציאל לצמיחה מאכזבת בהמשך הדרך, וגם סיכונים רגולטוריים שעלולים לכרסם ברווחים.

זהו תרחיש שכבר החל להתממש בסין, שבה גורלן של שתי ענקיות אינטרנט התפצל בחודשים האחרונים. מניות עליבאבא עלו השנה ב-28%, יותר מפי שניים מהעלייה במניות טנסנט.

לפי אנליסטים, הסיבה לפער הזה היא ההתעניינות המוגברת של הרשויות בתעשיית משחקי הווידיאו, מקור מפתח של הכנסות לטנסנט. הפקידים מאשרים משחקים חדשים בקצב איטי יותר, והם מעניקים אור ירוק לפחות כותרים בפרופיל גבוה שעשויים להיות יצרני כספים גדולים. כך לדברי דייויד דאי, אנליסט בכיר בברנסטין בהונג קונג.

מצד שני, כמה משקיעים סבורים שהפוטנציאל של מניות הטק עולה בהרבה על הסיכונים שלהן, לפי שעה. חברות טק רבות נשארו בשלב מוקדם יחסית במחזור הצמיחה שלהן, וזהו פוטנציאל לעוד כמה שנים של תשואות טובות, לפני שהן יגיעו לשלבים המתקדמים של המחזור הזה.

"משקיעים צריכים להסתכל על מניות טק סיניות, לא מפני שיש להן 'סין' או 'טק' בשמות, אלא מפני שהן מציעות אפסייד (פוטנציאל עלייה) לטווח ארוך", אמר בין שי, ראש יחידת המניות הסיניות ב-UBS ניהול נכסים. הוא מאמין שהתמחור (מכפילים) של הקבוצה הזו עדיין סביר.

מנהלי קרנות השקעה גם מרוצים מכך שמניות הטכנולוגיה לא הפכו למסחר צפוף מדי - מצב שמשקיעים חושבים שהוא פגיע מדי לתהפוכות פתאומיות חדות.

משקיעים שנסקרו על-ידי בנק אוף אמריקה דירגו את מניות הטק העולמיות כמסחר הצפוף ביותר בשווקים רבים במשך עשרה חודשים רצופים עד סוף נובמבר. מאז, מגזרים אחרים של מניות ונכסים אחרים הפכו צפופים יותר, כמו ההימורים על עליית הדולר האמריקאי וההימורים על שווקים מתעוררים.