אין רפורמות, אין כסף: גוש האירו מעכב העברת תקציבי עתק ליוון בגלל נסיגה ביישום צעדים כלכליים

שרי האוצר האירופים עיכבו את העברת מיליארד אירו כמימון ליוון, בסימן לחששות האירופיים שאתונה נסוגה מהבטחות לרפורמות כלכליות כאשר הבחירות מתקרבות

אלכסיס ציפראס ואנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפראס ואנגלה מרקל / צילום: רויטרס

שרי האוצר האירופים עיכבו את העברת מיליארד אירו (1.12 מיליארד דולר) כמימון ליוון, בסימן לחששות האירופיים שאתונה נסוגה מהבטחות לרפורמות כלכליות כאשר הבחירות מתקרבות.

אותם מיליארד אירו, שמייצגים חלק מהרווחים שהבנקים המרכזיים בגוש האירו עשו על אג"ח המדינה היווניות, הובטחו לאתונה בתנאי שהיא תמשיך לבצע שיפוץ כללי בכלכלה שלה, אחרי סיום תוכנית חילוץ הבינלאומית שלה מהחובות בשנה שעברה.

ממשלת סיריזה, מפלגת השמאל היוונית, מתנגדת בכל זאת לכמה מהמרשמים הכלכליים של גוש האירו, וזה מה שהוביל להחלטת שרי הכספים של הגוש אתמול בבריסל.

יוון אינה זקוקה בדחיפות למיליארד אירו, והדחייה היא בעיקרה סמלית. החלטה על מועד העברה חדש מתוכננת ל-5 באפריל.

חילוקי הדעות העיקריים בין הצדדים הם סביב טיוטת חוק חדלות הפירעון היווני, שמסדיר את זכויות חייבי המשכנתאות שמפסיקים לפרוע אותן, ואת יכולת הבנקים לעקל את בתיהם. האירופים טוענים שטיוטה מקילה מדי על לווים שמפסיקים לפרוע את המשכנתאות שלקחו, תעודד חדלות פירעון מתוכננת, ותעיק עוד יותר על המגזר הבנקאי החולה של יוון.

ממשלת סיריזה בראשות אלכסיס ציפראס, שחייבת להכריז על בחירות באוקטובר לכל המאוחר, לא רוצה להקל על הבנקים את עיקול הבתים. מפלגת האופוזיציה הימנית "הדמוקרטיה החדשה", שמובילה בסקרי דעת הקהל, טענה שטיוטת החוק של הממשלה נוטה יותר מדי לטובת הבנקים, ואינה מגינה די הצורך על בעלי הבתים מפני עיקולים.

גם ההחלטה האחרונה של הממשלה להעלות את שכר עובדי המדינה ב-11% הפתיעה את רשויות גוש האירו. כמה ממונים אירופים רואים את ההעלאה כמסוכנת לשוק העבודה היווני ולכושר התחרות של המדינה. הדמוקרטיה החדשה טוענת שההעלאה צריכה הייתה להתרחש לפני שנים.