ככה נראה "בלי תכנון, בלי מדיניות"

מה ציפינו לקבל כשאין תכנון, אין רשויות, ותוכניות בנייה מתעלמות מהנוסעים?

תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר

לאחר שנים שמקבלי ההחלטות התעלמו מגודל האסון הקרוב, הגיע הדוח של מבקר המדינה והעמיד בפני כולם מראה. זו הפעם הראשונה שיוצא דוח כה מקיף, המתייחס למכלול הבעיות של התנועה בארץ ומציע המלצות שצריך להתחיל ליישם מחר בבוקר.

אני, שנוסעת שנים ארוכות בתחבורה ציבורית ומזגזגת בין רכבות לאוטובוסים, מכירה מקרוב גם את השיפורים המעטים וגם את הבעיות הרבות. האיחורים היומיומיים של הרכבת, ביטול נסיעות, אוטובוסים שצריכים להילחם ביניהם על מקום בתחנה וכמובן היעדר נתיבי תחבורה ציבורית ותיזמון בין האוטובוסים לרבבות הנוסעים.

אדם טבע ודין מתריע מזה שנים על היעדר המדיניות של משרד התחבורה, שמתוצאותיה אנחנו סובלים יום-יום בדרכים או במסילות. ההזדמנות המדהימה, של שר שעומד 10 שנים בראש אחד מהמשרדים המתוקצבים היותר ויכול היה לשנות את התמונה של הנסיעה בארץ - לא נוצלה כלל. מהם הפתרונות הקונקרטיים והמיידיים שניתן להתחיל ביישומם לאור ביקורתו הקשה של המבקר?

ראשית, יש לקדם תוכנית לאומית שבמרכזה יעד להיקף הנסיעה בתחבורה ציבורית בעוד 10 ו-20 שנה מהיום. בערים מודרניות כמו קופנהגן ואמסטרדם כבר כיום משתמשים כ-70%מהנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית ואילו בישראל עומד הנתון העגום על פחות מ-24%.

המבקר מונה שורה של כשלים בהיעדר היערכות לעליית כמות הנסיעות ברכבת - החל מטעות בתחזית כמות הנסיעות, אי-היערכות לרכישת הציוד הנדרש לאספקת יותר נסיעות וכלה בהיעדר מסילות. מדובר בתשתיות שהשר היוצא היה צריך לדאוג להן כבר לפני שנים. אלא שעוד מסילות ללא מערך תכנון משותף של אמצעי תחבורה ציבורית שונים, כזה המאפשר לנו להגיע "מדלת לדלת", לא יעזרו.

דו"ח הלחץ של אדם טבע ודין לקראת הבחירות הקרובות, דורש מהמתמודדים השונים להתחייב לקידום תחבורה ציבורית נאותה, מציב במרכז הדרישות את הצורך במערך תחבורה ציבורית משולב, כזה המאפשר לנו להגיע מ"דלת לדלת" מבלי להוציא את הרכב הפרטי.

מבקר המדינה עומד על כך בביקורתו וקובע שהמחדל נעוץ בכך שמשרד התחבורה עדיין מתכנן כל אמצעי בנפרד - רכבת כבדות לחוד, רכבות קלות לחוד ואוטובוסים לחוד. בתוך כך, עומד המבקר על הצורך בהקמת ברשויות תחבורה מטרופוליניות, אשר תוכלנה להסדיר את התיזמון, מערך קווים נכון שמקשר בין כל אמצעי התחבורה ועוד.

ומה ניתן לעשות בעתיד הממש קרוב?

על שר התחבורה הבא לנקוט צעדים הכרחיים, כמו פתיחת רשת נתיבים ארצית על חשבון המכוניות. במקביל, לתגבר קווי אוטובוסים. בתוך כך, אחת הרפורמות הנדרשות, בין אם באמצעות תוכנית לאומית לתחבורה ציבורית ובין אם בכלים רגולטיביים אחרים, היא לסיום הנתק הקיים בין מינהל התכנון למשרד התחבורה. על מינהל התכנון להורות למוסדות התכנון להתנות אישור תוכניות חדשות לבנייה בתכנון מוקדם של תחבורה ציבורית שתשרת את הציבור. רק כך נוכל להבטיח שהמרחב הציבורי שלנו יתוכנן נכון, בשילוב אמצעי תחבורה ציבורית שיאפשרו הגעה מהירה, זולה ואיכותית אל אזורי המגורים שלנו, מקומות העבודה, מוסדות החינוך, ומקומות הפנאי שלנו.

בבחירות הקרובות חייבים להצביע בעד איכות החיים והזכות לחיים. תחבורה פרטית היא הגורם המרכזי לזיהום אוויר במרכזי האוכלוסין, היא הפוגעת באיכות החיים שלנו, בזכות הבסיסית שלנו שלא לכלות את מיטב שנותינו על הכביש ובזכות להפוך למדינה מתוקנת ומודרנית.

הכותבת היא ראש תחום תכנון באדם טבע ודין