נמחקה עתירת ארגון העיתונאים בנושא "הרשימות השחורות" בתאגיד השידור

ביה"ד לעבודה הורה למחוק את העתירה שהגיש ארגון העיתונאים בנושא "הרשימות השחורות" והליכי קליטת עובדי רשות השידור בתאגיד "כאן" • העתירה נמחקה לאחר שהארגון בחר לא להגיש תגובה בהמשך להליך שהוא עצמו יזם - בין היתר בעקבות הקמת "ועדת השלושה" והבדיקה שעורך מבקר המדינה בסוגיות אלה

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

בית הדין לעבודה בתל-אביב הורה למחוק את העתירה שהגיש ארגון העיתונאים בנושא "הרשימות השחורות" והליכי קליטת עובדי רשות השידור בתאגיד השידור הציבורי "כאן". העתירה נמחקה לאחר שהארגון בחר לא להגיש תגובה בהמשך להליך שהוא עצמו יזם - בין היתר בעקבות הקמת "ועדת השלושה" והבדיקה שנערכת בחודשים האחרונים אצל מבקר המדינה בסוגיות אלה. 

נזכיר כי העתירה הוגשה לבית הדין לעבודה בתל-אביב לאחר שנחשף כי בתאגיד התנהלו רשימות שבהן קוטלגו העובדים של רשות השידור שאמורים היו להיקלט לשורות התאגיד, בכינויי גנאי ובתיאורים שונים שאינם נתפסים כלגיטימיים לתיאור מועמדים לעבודה.

ארגון העיתונאים דרש כי בית הדין יחייב את התאגיד לחשוף את זהות עורכי המסמך, את היקף השימוש שנעשה בו ואת נושאי המשרה שהיו חשופים אליו. עוד ביקש הארגון סעדים הצהרתיים לפיהם התאגיד פגע בחופש העיתונות והפר את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. כמו כן, בית הדין התבקש לחייב את התאגיד בפיצוי כספי בגין פגיעה בזכות העובדים להתארגנות לאור האמירות הקשות שנחשפו ברשימות וכן בפיצויים בגין חוק הפרת שוויון הזדמנויות בעבודה.

נזכיר כי פרט להליך המשפטי הביאה חשיפת הרשימות לרעש תקשורתי שבעטיו הוחלט במועצת התאגיד לקיים ביקורת פנימית שתבחן את תהליכי הקליטה באמצעות ועדה בה חברים שלושה חברי מועצה. במקביל התברר כי מבקר המדינה עורך בדיקה מקיפה של שורת טענות הקשורות בניהול התאגיד, בין היתר בכל הקשור לגיוס כוח-האדם. כפי שנחשף ב"גלובס", טיוטה ראשונה של התהליך כבר הוגשה למבוקרים בה - ביניהם המנכ"ל אלדד קובלנץ ויו"ר התאגיד גיל עומר. הדוח הסופי אמור להתפרסם בעוד מספר חודשים.

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה: "מאחר שבעקבות ההליך המשפטי הוקמה ועדת בדיקה פנימית, ובמקביל גם מבקר המדינה פתח בהליך בדיקה, לא ראינו טעם להמשיך לנהל את ההליך בבית הדין לעבודה. כשתתפרסם מלוא התשתית העובדתית על-ידי הוועדה ומבקר המדינה, נשקול אם יש צורך לפתוח הליך חדש".