על העיוורון: Apple ID טעתה ופתחה אייפון לאישה לא נכונה

שתי חברות מאבן יהודה גילו כי פניה של אחת מהן פתחו את נעילת מכשיר האייפון XS של חברתה • אפל: "הסיכוי שאדם רנדומלי באוכלוסייה יוכל להסתכל על האייפון שלך או על האייפד פרו, ולפתוח את הנעילה שלו באמצעות Face ID, הוא כ-1 למיליון"

גל שדות לוי ויובל פנחסי / צילום: צילום עצמי; אליסון
גל שדות לוי ויובל פנחסי / צילום: צילום עצמי; אליסון

תכנת זיהוי הפנים של האייפון, לפי אתר אפל, היא בעלת אחוזי דיוק גבוהים כל כך, שהיא טועה בזיהוי רק בשיעור של אחד למיליון. אמש (ד'), שתי חברות מאבן יהודה, גילו כי פניה של אחת מהן, פתחה את נעילת מכשיר האייפון XS של חברתה.

יובל פנחסי וגל שדות לוי הן חברות קרובות, שותפות עסקיות המנהלות את אתר Shaot, וגרות דלת מול דלת. שתיהן בעלות שיער בלונדיני ארוך, ואולי ניתן לחשוב שהן אחיות, אך אין ביניהן קרבה משפחתית והן לא נראות זהות בשום אופן. למרות זאת, האייפון של גל, בו הוגדרו פניה של שדות לוי בלבד לצורך פתיחת הנעילה של המכשיר, נפתח פעם אחר פעם למראה פניה של פנחסי. "קניתי את האייפון XS החדש, והכנסתי את הפנים שלי למערכת זיהוי הפנים. כאשר יובל שותפתי התיישבה מול המכשיר - הוא נפתח. אפל אומרים שהסיכויים הם אחד למיליון, אז אנחנו לוקחות את זה כאישור לכך שהחברות שלנו באמת מיוחדת. אני לא מתלוננת", מספרת שדות לוי.

לפי ההסבר באתר אפל, ה-Face ID של החברה לומד להשתפר עם הזמן: "הדאטה אודות בעלי המכשיר יתעדכן ויהפוך למדויק יותר עם השימוש ב-Face ID, כדי לשפר את החוויה". מלבד למידה של האלגוריתם לזהות פנים טוב יותר בכל ניסיון זיהוי מוצלח, נכתב באתר, "Face ID תעדכן את הדאטה גם כאשר היא תזהה פנים דומות, אך סיסמה נכונה תוקש לאחר מכן, כדי לפתוח את המכשיר". כלומר, גם כאשר המכשיר נתקל בפנים שלא מהוות התאמה לצורך פתיחת הנעילה, אם הוא מזהה אחוז דמיון מסוים, שלאחריו מוקשת הסיסמה הנכונה לפתיחת המכשיר, תוכנת זיהוי הפנים לומדת שמדובר בבעליו של המכשיר.

אז מה קרה כאן? שדות לוי ופנחסי הן חברות טובות כל כך, שהן יודעות את הסיסמה לטלפונים זו של זו, ונוהגות להקיש אותה במכשירים זו של זו. זאת, בשילוב עם העובדה שפניהן דומות יחסית, עשוי להיות ההסבר למה שקרה: פנחסי הרימה את הטלפון של שדות לוי לפניה והקישה את הסיסמה הנכונה, והאייפון של שדות לוי למד לזהות גם את פניה של פנחסי כפניה של בעלת המכשיר.

זוהי אינה הפעם הראשונה בה מתפרסמים דיווחים על כך שאדם אחר הצליח לפתוח את נעילת האייפון של בעליו באמצעות תוכנת זיהוי הפנים של אפל, בכל המקרים מדובר באנשים בעלי קרבה משפחתית, או בעלי קשר חברי קרוב. בפברואר 2018, לפי דיווחים שונים שהתפרסמו בבריטניה, שני חברי ילדות בעלי מאפיינים פיזיים דומים, גילו גם הם שהאחד יכול לפתוח את נעילת האייפון של האחר באמצעות זיהוי הפנים. גם במקרה זה, על המכשיר לא הוגדרו פניו של החבר, אלא של בעלי המכשיר בלבד.

במהלך 2017, דווח באתר רדיט על מספר מקרים דומים, בהם בעליהם של מכשירי אייפון XS, האייפון היקר בעולם, הצליחו "לרמות" את זיהוי הפנים של אפל, ולפתוח את נעילת המכשיר באמצעות שימוש בפני ילדיהם. דיווחי הגולשים כללו סרטוני וידיאו המדגימים את טענותיהם.

בתגובה למקרה, חברת אפל מסרה כי "הסיכוי שאדם רנדומלי באוכלוסייה יוכל להסתכל על האייפון שלך או על האייפד פרו, ולפתוח את הנעילה שלו באמצעות Face ID, הוא כ-1 למיליון. כהגנה נוספת, Face ID מאפשרת רק חמישה ניסיונות שגויים להתאמת הפנים, לפני שנדרשת סיסמה. ההסתברות שונה עבור תאומים ואחים שנראים דומה, וכך גם בקרב ילדים מתחת לגיל 13, משום שיתכן שמאפייני הפנים הייחודיים שלהם עוד לא התפתחו באופן מלא. אם הנושא מטריד אותך, אנחנו ממליצים להשתמש בסיסמה לצורך אימות".