הפועלים יקבל מהביטוח שלו פיצוי של 15.6 מיליון שקל בגין האשראי שבכיריו לשעבר העניקו לנוחי דנקנר

כך הוחלט בפשרה במסגרת תביעות נגזרות שהגיש הסוכן שי נשר כנגד הבנק • נשר ועורכי דינו יקבלו כ-3 מיליון שקל מתוך הסכום

נוחי דנקנר /צילום: שלומי יוף
נוחי דנקנר /צילום: שלומי יוף

חמש שנים לאחר שהחל המפיק לשעבר וסוכן הטאלנטים שי נשר במאבק משפטי נגד בנק הפועלים בנושא האשראי שהעמיד הבנק לנוחי דנקנר, נראה כי הצדדים הגיעו לפשרה. אתמול הוגשה לבית המשפט בקשה לאשר הסכם פשרה בין הצדדים, ובמסגרתו יקבל הבנק פיצוי מחברת הביטוח המבטחת את נושאי המשרה שלו סכום של 15.6 מיליון שקל. מתוך סכום זה יקבלו נשר ועורכי דינו סכום של 3 מיליון שקל: נשר יקבל 600 אלף שקלים, ועורכי דינו אופיר נאור, רנן גרשט ושירן גורפיין יקבלו 2.4 מיליון שקל.

מדובר בשתי תביעות נגזרות שהגיש נשר לאורך השנים. את בנק הפועלים ייצגו בתביעות עורכי הדין פיני רובין, ירון אלכאווי ואמנון ביס ממשרד גורניצקי ושות'. התביעות הוגשו כנגד כ-20 בכירים בבנק (בעיקר דירקטורים ונושאי משרה) בעבר ובהווה שיוצגו על ידי עורכי הדין צבי אגמון והלה פלג. "הסכם הפשרה ראוי וסביר. הוא מגשים את טובת הבנק ומשקלל את תמונת הסיכונים והסיכויים הגלומה בתביעה", כתבו הצדדים בבקשה שהוגשה לבית המשפט.

נזכיר כי תחילת הסאגה המשפטית הייתה כשנשר פנה אל בית המשפט וביקש ממנו להורות לבנק לפרסם מסמכים הקשורים במתן אשראי לחברת טומהוק של דנקנר, באמצעותה הוא שלט בקונצרן אי.די.בי. בנק הפועלים התנגד מטעמי סודיות בנקאית. בסופו של דבר נשר לא קיבל את המסמכים והחליט להגיש תביעה נגזרת כנגד בכירי הבנק בטענה שהעניקו את האשראי מטעמים אישיים ולא עסקיים. עיקר טענותיו היו בנוגע לאשראי חדש שניתן לטומהוק בשנת 2011, כאשר כבר היה ידוע שמצבה הפיננסי של אי.די.בי הולך ומתדרדר.

אשראי מטעמים עסקיים או אישיים?

במסגרת התביעה נטען כי מתן האשראי לדנקנר התבצע ברשלנות ופזיזות, במיוחד לאור העובדה שמצבו של הנכס המרכזי של טומהוק - אי.די.בי - רק הלך והתדרדר. עוד נטען כי ההלוואות ניתנו בניגוד לנהלי בנק ישראל, ונוכח קשריו של דנקנר בבנק, וכי ההלוואות אושרו בהיעדר בטחונות הולמים, ומתוך עניין אישי של בכירים בבנק בטובתו של דנקנר. בבנק דחו בזמנו את הטענות ואמרו כי האשראי ניתן משיקולים עסקיים, וכי חוב אבוד הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית.

בשנת 2017 פנו הצדדים לגישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, אולם המגעים לא הבשילו, וביולי אשתקד הגיש נשר תביעה נוספת. אלא שנראה שלמרות המאבק המשפטי הארוך בין הצדדים, בסופו של דבר הם הצליחו לגבש פשרה.

נזכיר כי לדנקנר היו חובות פרטיים למערכת הבנקאית שהוערכו בסכום של 800 מיליון שקל (חובות בחברות גנדן וטומהוק), אולם רק על סכום של כ-480 מיליון שקל הייתה לו ערבות אישית (מהם כ-150 מיליון שקל לבנק הפועלים). לפני קרוב לשלוש שנים הגיע דנקנר להסדר מול הבנקים ולפיו עליו להחזיר לבנקים 150 מיליון שקל בתוך 5 שנים. דנקנר, שבימים אלה מרצה עונש מאסר בגין הרצת מניות אי.די.בי, עומד עד כה בפירעון החוב מול הבנקים כפי שסוכם.

לאחר שסיימו עם התביעות בגין האשראי לדנקנר, נותר לבנק הפועלים, שבניהולו של אריק פינטו, להתמודד עם תביעה נגזרת שהוגשה לגבי האשראי שניתן לאליעזר פישמן (לשעבר בעל השליטה ב"גלובס"). תביעה נגזרת זו עברה לגישור אצל עו"ד רם כספי לפני כשבעה חודשים.