הבחירה האומללה של סלקט: נמחקה מת"א והתרסקה בנאסד"ק

לאחר שהחליטה חברת הביומד Cellect לעזוב את הבורסה בתל-אביב, עלתה ב-40%, אבל מאז איבדה 91% משוויה, אף שלא דיווחה על אירוע מהותי, לטוב או לרע • נראה כי מבחינת נאסד"ק, פשוט אבד העניין בחברה

ד"ר שי ירקוני, מנכ"ל סלקט / צילום: תמר מצפי
ד"ר שי ירקוני, מנכ"ל סלקט / צילום: תמר מצפי

"בכל פעם שהמסחר בנאסד"ק העלה אותנו, היה זה השוק הישראלי שהוריד אותנו חזרה", אמר בתחילת 2017 ד"ר שי ירקוני, מנכ"ל חברת הביומד סלקט (Cellect) העוסקת בשיפור פעילות של תאי גזע. זו הייתה הסיבה אליבא דירקוני, לכך שסלקט בחרה להימחק מן המסחר בבורסת ת"א.

הוא לא היה היחיד. בשנה האחרונה בחרו עוד מספר חברות ביומד מקומיות לנקוט מהלך דומה. מדובר בחברות שנרשמו למסחר בנאסד"ק בעודן נסחרות בת"א, לרוב ללא הנפקה אלא ברישום כפול.  האחרונה שבהן היא חברת אנקיאנו (לשעבר ביוקנסל), העוסקת בפיתוח תרופות למחלות סרטניות, שהודיעה בסוף השבוע כי היא מצטרפת לגל הנמחקות מהמסחר בת"א. עם זאת, מבט לביצועי המניות של החברות הללו איננו מאפשר לקבוע כי המחיקה הובילה לעלייה בשוויין. 

סלקט  היא מקרה מבחן מעניין, הן משום שהמנכ"ל שלה הוא שהתבטא באופן פתוח (ובוטה) לגבי הסיבות למחיקתה מן המסחר. "התחלנו להיסחר בתל-אביב דרך שלד והבורסה כאן הייתה טובה אלינו", אמר ירקוני בנאום הפרידה שלו בספטמבר 2017, "אולם מאז הרישום הכפול בנאסד"ק אנחנו רואים שכל דבר חיובי שקורה שם למניה, מדוכא על ידי המסחר בת"א. בדקנו את הנושא במשך כמה חודשים והגענו למסקנה שהפכנו כר פורה לפעילות של שורטיסטים ושחקני יום, אשר מנצלים את הארביטראז'. אנחנו מעריכים כי הפסקת המסחר בת"א תשחרר אותנו מהם. בנוסף לכך, אנחנו חושבים שנאסד"ק יודעת היום לתת שווי יותר נכון לחברות ביומד צעירות". 

מניית סלקט
 מניית סלקט

בתחילה נראה היה כי המהלך המתוכנן אכן נושא פרי, ומניית סלקט עלתה כ-40% בין ההכרזה בפברואר ועד יוני 2017. המחיקה בפועל התרחשה בספטמבר, ובימי המסחר הראשונים בה הייתה משוחררת מה"עול" של הבורסה בת"א היא המשיכה לעלות. אולם בערך מאז אוקטובר 2017, נמצאת המניה בהתדרדרות דרמטית ומאז השיא באותו חודש היא איבדה כ-91% מערכה. היום נסחרת סלקט לפי שווי מצומק של 10 מיליון דולר בלבד.

יש לציין כי בתקופה הזו סלקט לא דיווחה על חדשות יוצאות דופן, לא על כישלון צורב בניסוי קליני וגם לא על הצלחה מרגשת (אם כי מסרה כמה נתונים חיוביים מטיפול ראשוני בחולים). גם לשוק לא קרה שום דבר מאוד מסעיר בתקופה זו. נראה כי מבחינת נאסד"ק, פשוט אבד העניין בחברה.

גם ביונדווקס צנחה מאז העזיבה

ומה שלום יתר החברות שנמחקו מן המסחר בתל-אביב לטובת נאסד"ק באותה תקופה? המגמה היא בעיקר שלילית. קחו למשל את חברת חברת תאי הגזע קולפלנט , שהתאוששה ממסחר דליל ובזכות השקעות של עמי שגיא (אביו של המיליארדר טדי שגיא) והמיליארדר היהודי אוסטרי מרטין שלאף, שהודיעה באפריל 2018 על כוונתה להימחק מן המסחר וטענה: "שוק ההון האמריקאי מעריך חברות עם טכנולוגיה פורצת דרך, לעומת שוק ההון בישראל אשר חסר כלים המאפשרים לציבור המשקיעים להעריך את החברה".

יום המסחר האחרון של החברה בתל-אביב היה באוקטובר 2018. מאז המניה עלתה 15% בנאסד"ק, אבל היא עדיין נסחרת במחיר נמוך ב-46% מאשר ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק בתחילת 2018 (המחיר אותו הביאה לנאסד"ק מת"א). שווי החברה עומד כיום על 22 מיליון דולר בלבד.

חברה נוספת שנטשה את ת"א, ביונדווקס , עוסקת בפיתוח חיסון אוניברסלי לזנים רבים של שפעת (כתחליף לחיסון עונתי שיש לפתח ולהזריק מחדש בכל שנה). לאחר שנים של דשדוש בתל-אביב בעקבות קושי בגיוס הון להשלמת הניסוי המתקדם שלה, גייסה ביונדווקס בתחילת 2017 כ-11 מיליון שקל בהובלת מריוס נכט, ועלתה על דרך חדשה. ההודעה על מחיקתה הצפויה מת"א, שניתנה באוגוסט 2017, הגיעה לאחר עליות של כ-200% במניה בתקופה של חצי שנה. נראה כי המחיקה נבעה בעיקר מן הרצון להתנער מן התדמית המנומנמת שהייתה לה בבורסה בת"א. אלא שמאז ההכרזה על כוונות המחיקה, איבדה המניה 40% משוויה, והיא נסחרת לפי שווי של 31 מיליון דולר.

מעניין לציין כי מספר חברות שהחלו את דרכן ממסחר בנאסד"ק לאחר מיזוג לשלדים ואחר כך נרשמו למסחר בתל-אביב, כמו פרוטליקס, פלוריסטם ואורמד, נסחרות כאן כבר כמה שנים טובות ולא הצטרפו לגל הנמחקות, למרות שיש להן בסיס משקיעים חזק בארה"ב. ישנן חברות ביומד נוספות שמתבססות בו זמנית על שני השווקים, כגון קמהדע, ביוליין, קומפיוג'ן, כן פייט, ובעבר גם מזור רובוטיקה עד מכירתה. 

באשר לאנקיאנו, לכאורה התרחיש הנ"ל לא היה אמור להיות רלוונטי אליה. אנקיאנו נכנסה למסחר בנאסד"ק באמצעות הנפקה ראשונה לפי כל כללי הטקס ולכן צברה משקיעי הנפקה, שהם לרוב מבעלי ראיה ארוכת טווח יותר מאשר משקיעים שנכנסים לחברה שנרשמת למסחר דואלי. עם זאת, מניית אנקיאנו הסבה למשקיעים תשואה שלילית של 40% ממחיר ההנפקה והחברה נסחרת לפי שווי של 53 מיליון דולר. 

"השוק בתל-אביב לא נותן חשיפה. נאסד"ק כן" 

מנכ"ל סלקט, ד"ר שי ירקוני, אומר היום כי הוא עדיין עומד מאחורי המהלך. "המטרה העיקרית שלנו הייתה לגייס הון, וגייסנו מאז המחיקה סך כולל של 19 מיליון דולר, ואלה סכומים שלא יכולנו לגייס בתל-אביב. נכון שמחיר המניה היום נראה רע מאוד, אבל יש לנו יותר מזומן ממה שהיה לנו אי-פעם. אנחנו בתחילת ניסוי, ויש לנו שותפים בינלאומיים שלא היו לנו בעבר".

זה לא היה קורה לו הייתם ממשיכים להיסחר כחברה דואלית?

"אנחנו פוגשים משקיעים ובנקאים רבים שאמרו אז ועוד אומרים לנו שהמסחר בתל-אביב מסבך עבורם את ההשקעה. אני לא בועט בדלי שממנו שתיתי, כי הבורסה בתל-אביב נתנה לנו המון, אבל כשמתחילים להתקרב לשוק מסוים, צריך להיות חשופים אליו, והשוק בתל-אביב לא נותן חשיפה. נאסד"ק נותן חשיפה".

אתם מרגישים שאפשר להתרומם משווי של 10 מיליון דולר בנאסד"ק?

"האנליסטים נותנים לנו שווי של 100 מיליון דולר. היו תקופות שבהן היינו המניה החמה בנאסד"ק, כך שהתנודתיות יכולה להיות גם הזדמנות. השווי הנוכחי הוא רק נקודה בזמן, יש לנו מזומנים שמספיקים לעבודה של עוד שנתיים".