חברת המשקאות יפאורה שמה מאחוריה את סכסוך השותפים, אבל הרווח השנתי נשחק ב-18%

ההליכים המשפטיים בין השותפים בחברה יבוטלו, ובמקום הסכם בעלי המניות מ-1993, ייושמו הסכמות חדשות • הסכסוך בין לן בלווטניק לבין רוני גת ושלמה רודב פרץ על רקע הנפקתה של כלל משקאות בשנה שעברה, שנעשתה אחרי שבלווטניק נכשל בניסיונו למכור את החזקות המיעוט ביפאורה לקרור

רוני גת, יו"ר יפאורה /  צילום: תמר מצפי
רוני גת, יו"ר יפאורה / צילום: תמר מצפי

עלייה בהוצאותיה של יצרנית המשקאות יפאורה, יחד עם הפרשה בגין דרישה של המשרד לאיכות הסביבה, הובילו אותה לסכם את 2018 עם שחיקה של כ-18% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-106 מיליון שקל, ועם ירידה דומה ברווח התפעולי שעמד על 138 מיליון שקל.

כאמור, ברקע לכיוון השלילי ברווחים עומדת עלייה בעלות המכירות והשירותים, הוצאות המכירה והשיווק והוצאות הנהלה וכלליות, יחד עם הפרשה של כ-8 מיליון שקל בגין הדרישה ממשרד לאיכות הסביבה, שנוגעת לאי-עמידה ביעדי איסוף ומיחזור בקבוקים.

ואולם, גם בשורה העליונה תוצאותיה השנתיות של יפאורה לא הביאו עמן בשורה, ועל רקע קיפאון בפעילות המשקאות הקלים עליו רומזת החברה בדוחותיה, הכנסותיה השנתיות של יפאורה עלו בשיעור מתון של כ-1% ל-958 מיליון שקל. 

במבט קדימה, בחברה מציינים בדוחות שפורסמו אמש (א') כי "המשך הסטגנציה מהשנה האחרונה בתחום המשקאות הקלים עלולה להשפיע לרעה על מחזורי המכירה של הקבוצה ועל רווחיותה".

בשליטה ביפאורה מחזיקה חברת קרור  של רוני גת ושלמה רודב, ושותפתה בהחזקות היא חברת כלל תעשיות (כת"ש) של המיליארד לן בלווטניק, שבמהלך 2018 הנפיק נתח של 15% ממניות יפאורה לציבור באמצעות החברה הייעודית כלל משקאות.

הנפקתה של כלל משקאות , שנעשתה אחרי שבלווטניק נכשל בניסיונו למכור את החזקות המיעוט שלו (30%) ביפאורה לקרור, הובילה לסכסוך בין בלווטניק לבין גת ורודב.

במקביל לדוחות החברות עדכנו אמש על הסכם פשרה שגיבשו, הכולל ויתור על כל תביעה או טענה של אחד הצדדים לאחר, ביטול ההליכים המשפטיים שהתנהלו בין הצדדים, וביטול הסכם בעלי המניות שנחתם ביניהם בסוף שנת 1993, ובמקומו הסכמות חדשות.

מלבד יפאורה, קרור מחזיקה יחד עם שותפים גם ביצרנית הצ'יפס הקפוא תפוגן, שסיכמה גם היא את 2018 במגמה חיובית. מדוחות קרור עולה כי הכנסותיה של תפוגן ירדו בכ-7% ל-159 מיליון שקל, לצד צניחה של 26% ברווח הנקי שלה שהסתכם בכ-12 מיליון שקל.

במחצית הנוכחית של השנה תבצע תפוגן תוכנית לחידוש קווי הייצור והגדלת כושר הייצור של תחום הטוגנים, בהתאם להחלטה שהתקבלה בסוף 2017. במבט קדימה בקרור מציינים כי "הסרת המכסים או פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא טוגני צ'יפס עלולה להשפיע לרעה על תוצאות הפעילות".