משרד התקשורת מציע מודל חדש לתמחור השוק הסיטונאי

המודל החדש מייצר מבנה תשלומים שהולם את היקף התעבורה שמעבירות ספקיות האינטרנט הרוכבות על תשתית בזק • בזק תידרש לפצות את ספקיות האינטרנט על גביית יתר • מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן: "נחוצה יצירת ודאות בשוק התקשורת לשנים הבאות. המנגנון החדש יגביר את התחרות"

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת מפרסם היום (ב') שימוע המסדיר את מבנה התשלומים בשוק הסיטונאי. מדובר במודל חדש שמחליף את המודל הקיים שנקבע בזמנו על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית פרונטיר. המודל החדש מייצר מבנה תשלומים שהולם את היקף התעבורה שמעבירות ספקיות האינטרנט הרוכבות על תשתית בזק. המשרד מבקש את התייחסות הציבור למודל החדש שיהיה תקף לשנים לשנים 2019-2022.

לדברי המשרד, השימוע נועד לקבוע מנגנון לעדכון תעריפי השירותים הסיטונאיים ברשת בזק, הנותן ביטוי לעקרונות התמחור המרכזיים במודל השוק הסיטונאי והמגמות המרכזיות בשוק. תעריפי המנגנון החדש ישקפו את עלות אספקת השירותים הסיטונאיים מחד, ויעודדו המשך השקעה ברשתות תקשורת מתקדמות מאידך, תוך יצירת ודאות בשוק התקשורת בשנים הבאות.

העדכון יספק מענה למגמות מרכזיות בשוק התקשורת המשפיעות על עלות אספקת השירותים הסיטונאיים, ובהן מגמות מחירי ציוד ושינויים ברמות הביקושים.

כזכור, אחת הטענות של ספקיות האינטרנט הייתה שהמודל הקיים לא לוקח בחשבון את היקפי הביקוש של התעבורה. מוצע כי מדי שנה, ב- 15 בנובמבר, יפרסם שר התקשורת את תחזיות הביקוש הרלוונטיות להצבה בנוסחאות העדכון. כך יתבצע איזון בין הצורך להתחשב בהשפעת הביקושים על עלויות אספקת השירותים הסיטונאיים, ובין הצורך במתן וודאות רגולטורית לגבי התעריפים המעודכנים.

בנוסף, בפברואר 2017 קיבל ממלא מקום שר התקשורת החלטה בנושא עדכון תעריפי השוק הסיטונאי לשנים 2017 ו-2018 בהתאם לעדכון מנגנון תחזית הביקושים במודל השוק הסיטונאי. יישום החלטה זו היה מביא להוזלה בתעריפי השוק הסיטונאי, אך בפועל לא התבצע עדכון עד לחודש יולי 2018. במסגרת השימוע מוצע להחיל הוראת שעה שתביא ליישום החלטה זו על ידי הפחתה תחומה בהיקפה של התשלומים המרביים המוצעים.

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן: "נחוצה יצירת ודאות בשוק התקשורת לשנים הבאות. המנגנון החדש יגביר את התחרות, תוך עידוד השקעות ברשתות תקשורת מתקדמות ויטיב עם ציבור הצרכנים בישראל"