מאפי תקים מפעל בירושלים בהשקעה של 46 מיליון שקל

תקבל מענק של 9 מיליון שקל מרשות החדשנות • השותפה מיילן תבצע הזמנות בתשלום מן המפעל עוד לפני שהמוצר יאושר • מנכ"ל מאפי: "מנכ"ל מיילן תמיד חשב שכדאי להקים מפעל בישראל... אולי הוא רצה את זה כדי להראות שהוא טוב יותר מטבע במגרש הביתי שלה?"

ד”ר אהוד מרום/  צילום: יוסי אלוני
ד”ר אהוד מרום/ צילום: יוסי אלוני

חברת מאפי פארמה, אשר פיתחה גרסה בשחרור מושהה לתרופת הקופקסון של טבע, הודיעה היום (ג') על קבלת מענק של 9 מיליון שקל מרשות החדשנות, להקמת מפעל ייצור לתרופה שלה בירושלים, וזאת למרות שהמוצר עדיין אינו מאושר לשיווק. ההשקעה הכוללת המפעל תהיה בהיקף של כ-46 מיליון שקל.

בשיחה עם"גלובס" אמר מנכ"ל ומייסד החברה, אהוד מרום, כי מאפי תחל בקרוב ליצר את המוצר לקראת ניסוי קליני שלב III, שעשוי להיות הניסוי האחרון לפני שיווק, וכי תהליך היצור אורך שנה ודורש הקמה של מפעל מלא.

עוד אמר מרום כי מיילן, שותפתה המסחרית של החברה, תחל כבר לשלם עבור הזמנות מוקדמות של המוצר עוד לפני שיגיע לשוק, וזאת כחלק מן ההיערכות ליצור לקראת הניסוי. סכום זה בהיקף של כמה מיליוני דולרים, ישמש גם הוא למימון הקמת המפעל. מיילן, חברת הגנריקה שהיא המתחרה המובילה בטבע וכבר היום משווקת גרסה גנרית של הקופקסון, רכשה ממאפי פארמה את הזכויות לשיווק המוצר לטיפול בטרשת נפוצה התקפית, כאשר יגיע לשוק. מיילן תממן את שלב III של הניסויים הקליניים אולם מאפי תערוך אותם בפועל.

"מנכ"ל מיילן תמיד חשב שכדאי להקים מפעל בישראל"

מאפי הוקמה על ידי מרום שהיה אחד ממפתחי הקופקסון של טבע. מאפי פיתחה כאמור קופקסון בשחרור מושהה, למתן אחת למספר שבועות (במקום כמה פעמים בשבוע כיום). החברה כבר הקימה מפעל לחומרי גלם לתרופות אחרות, בפארק התעשיה נאות חובב, כדי לקיים את עצמה במהלך תקופת הפיתוח של המוצר המוביל. עד היום גייסה החברה 130 מיליון דולר, כאשר מיילן היא המשקיעה המובילה, ולצידה גם קרן aMoon וחברת הפארמה הסינית Zhejiang Jingxin.

"מנכ"ל מיילן רוברט קורי תמיד חשב שכדאי להקים מפעל בישראל", אומר מרום. "הם הרי גם נסחרו בבורסה בארץ במשך תקופה, כשרצו לקנות את פריגו. אולי הוא רצה את זה כדי להראות שהוא טוב יותר מטבע במגרש הביתי שלה? כך או כך אמרתי לו עכשיו - הנה המפעל שלך בישראל".

בעקבות הפיכת מתקן היצור של מאפי בירושלים למפעל, אמורים להתווסף לחברה כ-30 עובדים באתר זה.

בימים אלה עורכת מאפי פארמה ניסוי שלב 2 בטרשת נפוצה פרוגרסיבית (בשונה מטרשת נפוצה התקפית), מחלה עבורה קיימת רק תרופה מאושרת אחת בשם Ocrevus (החומר הפעיל Ocrelizumab ) של חברת התרופות Roche . מרום מדגיש כי מיילן קיבלה את זכויות השיווק למוצר רק עבור טרשת נפוצה התקפית, ואילו הזכויות לטרשת נפוצה פרוגרסיבית, עדיין לא הובטחו לאף חברה. הקופקסון של טבע במתן היומי, לא הוכיח יעילות בטרשת נפוצה פרוגרסיבית, אולם ניסויים קודמים, קטנים יחסית, שערכה מאפי, הראו כי אולי בצורת המתן שלה, החומר הופך יעיל. אם אמנם יצלח המוצר את הניסויים להתוויה זו, תהיה זו הזדמנות נוספת עבור מאפי.