פייסבוק לא מרחמת: 3 שבועות לפני הבחירות, המפלגות התעלמו מהצורך להזדהות - והקמפיינים נמחקו

מלבד מפלגת העבודה, מרצ ומפלגתו של פייגלין, שככל הנראה טרחו למלא את הטפסים כנדרש בחוק - הקמפיינים של כל שאר המפלגות הוסרו מהרשת החברתית • בין החסומים: נתניהו, בנט ושקד, גנץ ולפיד • ל"גלובס" נודע כי חלק מהמפלגות לא מצליחות להעלות פרסום, כי למערכת של פייסבוק יש באג שלא מאפשר להשלים את ההרשאה הנדרשת

צילום מסך מעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו
צילום מסך מעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

אם מישהו מהגולשים בפייסבוק חש בשעות האחרונות האטה בכמות המודעות הפוליטיות שמגיעות לו ל"פיד" - אין זה מקרי: חלק ניכר מהמפלגות והמועמדים לא הסדירו את הגילוי הנאות שפייסבוק מבקשת לבצע לגבי פרסום פוליטי, ולא מילאו את טפסי האישור הנדרשים. התוצאה - עמודי הפרסום שלהן ושל המועמדים שלהן נחסמו על-ידי החברה.

בין המפלגות והמועמדים שהפרסום שלהם נחסם ניתן למנות את המפרסם הפוליטי הגדול ביותר ברשת - בנימין נתניהו. הוא לא היחיד: מפלגת כחול לבן והקברניטים שלה, בני גנץ ויאיר לפיד (כל אחד בנפרד), הימין החדש וראשי המפלגה נפתלי בנט ואיילת שקד, ש"ס ואריה דרעי ורבים אחרים.

צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מפלגת העבודה
 צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מפלגת העבודה

בן המפלגות היחידות שהפרסום שלהם נשאר באוויר נמנות מפלגת העבודה (אם כי חלק מהמודעות של אבי גבאי עצמו נחסמו בשל היעדר גילוי נאות), מרצ והעמוד של משה פייגלין.

צילום מסך מעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו
 צילום מסך מעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

נזכיר כי על רקע סוגיות האמון הקשות, הפייק ניוז והביקורת ההולכת וגוברת על פייסבוק והתפקיד שהיה לה בהשפעה על הבחירות בארה"ב, הגבירה החברה את מאמציה לייצר שקיפות לגבי תוכנן הפוליטי של המודעות.

פייסבוק השיקה בתחילת החודש כלי שמטרתו לשקף לגולש מי עומד מאחורי המודעות הפוליטיות, ולמה הוא חשוף לתוכן שהוא רואה. מי שאמון על המערכת יכול לראות פרטים נוספים. למשל, כמה כסף מושקע בכל מודעה, כמה מודעות של מועמד או מפלגה רצות באותו הזמן וכדומה.

כך למשל נתניהו, שנחשב כאמור למפרסם הפוליטי הגדול ביותר בפייסבוק, הריץ עוד הבוקר 3 מודעות שונות: הראשונה - "המשפחה שזוכה לביקור", השנייה - "גנץ ולפיד תמכו בהסכם הגרעין" והשלישית - "מה הכי חשוב לך בבחירות". בכל אחת מהמודעות הושקעו כ-50 אלף שקל - הרבה יותר ממה שרוב המתמודדים משקיעים במודעה.

אפשר גם לראות את ההבדל בהתנהלות המדיה של המפלגות והמתמודדים. למשל, המתמודדים של כחול לבן מוציאים את רוב הפוסטים שלהם דרך הדפים של גנץ ולפיד (כל אחד בנפרד). לא המפלגה ולא גנץ ולפיד מילאו את האישור הנדרש, וכאמור - נחסמו. לעומתם, משה (בוגי) יעלון כנראה ביצע את הדרוש - ורוב הפוסטים שלו עדיין באוויר.

צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מרצ
 צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מרצ

חסימה אחת ביום?

נזכיר כי בבחירות הנוכחיות פייסבוק היא הכלי המשמעותי ביותר בקמפיינים הפוליטיים. בשבועיים האחרונים קשה היה להתעלם מהודעות שנשלחו על-ידה, שהודיעו: "קבל הרשאה להפעלת מודעות הקשורות לפוליטיקה בישראל". לא מדובר בהליך מסובך אלא בטופס שיש למלא, ולאחר מכן ניתן להעלות פרסום פוליטי עם גילוי נאות.

במקביל לחסימה שחווים בשעה זאת הפוליטיקאים, יש גם ארגונים ומפרסמים אחרים שנחסמים, ככל הנראה כיוון שהאלגוריתם זיהה אותם בטעות כפרסום פוליטי - בין אם בגלל תמונה של מועמד פוליטי שמופיעה בתוכן (למשל בנט מברך בטקס בית ספר בלוד) או מאלמנט אחר בתוכן שהטעה את המערכת לחשוב שההקשר הוא פוליטי.

למשל, הדף "שיר אחד ביום" נחסם בגלל שלא קיבל הרשאה לפרסם פרסום פוליטי, בזמן שמדובר באתר שאין לו שום קשר לפוליטיקה. 

באג בפייסבוק

ל"גלובס" נודע כי חלק מהמפלגות לא מצליחות להעלות פרסום, כי למערכת של פייסבוק יש באג שלא מאפשר להשלים את ההרשאה הנדרשת. לכן חלק המפלגות מנסות להשלים הרשמה ולא מצליחות.

נזכיר כי ישראל היא המדינה החמישית בלבד בה מופעלת מערכת כזאת, ולכן באגים זה דבר כמעט מתבקש. 

מפייסבוק נמסר: "חלק מנציגי המפלגות חוו באג בתהליך הרישום לכלי. מדובר בכלי טכנולוגי חדש, ולכן באגים עשויים לקרות. אנחנו מבינים את חשיבות הפרסום בימי בחירות, לכן אנחנו עובדים מהר כדי לטפל בתקלה ועומדים בקשר עם נציגי כל המפלגות".