שקד זעמה והקפיאה בדיקה לרגולציה על ניהול בתי מגורים

ב"גלובס" פורסם היום כי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים פרסמה קול קורא לציבור בנוגע לניהול בתים משותפים ולביטול ועד הבית • מספר שעות לאחר הפרסום, השרה איילת שקד הודיעה כי בכוונתה "לשחרר את התחום כליל ממעורבות ממשלתית"

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: כדיה לוי
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: כדיה לוי

כמה שעות לאחר הפרסום ב"גלובס", שרת המשפטים איילת שקד הגיבה לידיעה כי משרדה פועל לבדיקת הרגולציה על ניהול הבתים והורתה על הקפאת ההליכים. זאת, משום שבדעתה לבטל כל רגולציה בנושא.

כיום מנוהל הבית המשותף על סמך חוק המקרקעין הישן מ-1969. חוק זה מסדיר את פעילותה של נציגות הבית, המוכרת בשם "ועד הבית".

מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים פרסמה היום (ג') קול קורא לציבור בנוגע לניהול בתים משותפים, וזאת לאחר שהגיעה למסקנה כי ועדי הבתים הקיימים מתקשים למלא את תפקידם בעידן המגדלים, הכוללים עשרות רבות של ילידות דיור וכוללים מערכות מורכבות, שדורשות אחזקה שוטפת וטיפולים על-ידי בעלי מקצוע. הרעיון של המחלקה הוא ללמוד את תחום ניהול הבית המשותף ממומחים ולהבין גם מה הרגולציה המקובלת בחו"ל.

ואולם שרת המשפטים זעמה על כך והודיעה כי "זהו חלק ראשוני בעבודת המטה לרפורמה נחוצה בתחום, אבל במקום לבחון כפיית התקשרות עם חברת ניהול מפוקחת, בכוונת שקד לשחרר את התחום כליל ממעורבות ממשלתית. שרת המשפטים הורתה לעצור את התהליך".

שקד מוכרת בשאיפתה להוריד מעורבות ממשלתית בתחומים שונים. בין היתר היא עיכבה את קידום חוק השכירות ההוגנת, וזאת משום שראתה בחוק המקורי התערבות ממשלתית בוטה בשוק החופשי.

עם זאת, הצעד הנוכחי הוא חריג, משום שהצוות המקצועי נמצא בשלב ראשוני של למידה של החומר, ועדיין לא הגיע לכל מסקנות באשר לרגולציה העתידית בנוגע לניהול הבית המשותף.

דובר משרד המשפטים מסר כי "מחלקת ייעוץ וחקיקה מתייעצת לעתים עם הציבור בענייני חקיקה ורגולציה, וכך נעשה גם בעניין הקול הקורא בנושא ניהול ותחזוקה של בתים משותפים, המופיע בתוכנית העבודה. אנחנו מבהירים כי גורמי המקצוע במשרד המשפטים טרם גיבשו את עמדתם בנושא, וזאת בניגוד לפרסומים שגויים. העמדה תגובש לאחר קבלת הערות הציבור, והיא תקודם לחקיקה רק באישור שרת המשפטים. בעת הקרובה יתקיים דיון אצל השרה בדבר המשך ניהול עבודת המטה".