תוכנית קושנר: שטחים ירדניים לפלסטינים, שטחים סעודיים לירדנים

ספר חדש, "קושנר, אינק", פורש טיוטות של תכנית השלום שיוזם ממשל טראמפ: ירדן תיתן שטחים לפלסטינים, הסעודים יתנו שטחים לירדן, מצרים תחזיר איים לסעודיה • לא צוין פינוי שטחים בגדה • צינור נפט מסעודיה לעזה ובתי זיקוק ברצועה יספקו תעסוקה לפלסטינים

ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס
ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס

ספר חדש, "קושנר, אינק., תאוות בצע. שאפתנות. שחיתות", מאת הסופרת והתחקירנית ויקי וורד, חושף תוכן טיוטות של תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים. במוקד התכנית, לפי טיוטות אלה: שרשרת חילופי שטחים בין שלוש מדינות (אך לא ישראל) וצינור נפט מסעודיה לעזה, שיפסק תעסוקה לפלסטינים.

הספר טוען, כי סעודיה ממלאת תפקיד מרכזי במדיניות המזרח-התיכונית של ממשל טראמפ, אך לא כך היה המצב בממשל הקודם. הסעודים לא אהבו את המגעים עם ברק אובמה. הקרע בין שתי המדינות נבע מהעובדה שאובמה סלד מהמשטר המדכא בסעודיה ואמר בגלוי כי טהראן וריאד צריכות למצוא דרך לכינון "שלום קר" ביניהן. יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמן (MBS), אפילו אמר לשר-החוץ האמריקאי דאז, ג'ון קרי, לאחר שנחתם ההסכם הגרעיני עם איראן: "אני רק רוצה לעצום את העיניים, ללכת לישון ולהתעורר בינואר" (מועד השבעתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ).

MBS ראה בדונלד טראמפ השתקפות של אישיותו שלו, לדברי דיפלומט בכיר. יתר על כן, הוא אהב את ליבת מדיניות טראמפ בסוגיית המזה"ת - ציר חדש בין סעודיה (והאמירויות הערביות המאוחדות) לישראל, באמצעות קושנר.

"התכנית שלנו היא לחסל פיזית את הח'ליפות של דעאש בעיראק ובסוריה - לא מלחמת התשה אלא חיסול מוחלט - ולסלק את האיראנים", אמר סטיב באנון, לשעבר יועצו האסטרטגי של טראמפ, למגזין "ניו יורקר" באותה תקופה. "ג'ארד קושנר ואני נלחמנו על סוגיות מסוימות, אבל לא על המדיניות המזרח-תיכונית".

"סעודיה נעשתה המפתח לתכנית השלום של קושנר, שהחלה להצמיח עור וגידים", מדווח הספר. "קושנר הכין אותה על סמך שיחות עם מומחים. (הוא לומד באמצעות האזנה, לא קריאה). לדברי אנשים שקראו טיוטות של התכנית, בונה קושנר על כך שסעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות יספקו סיוע כלכלי לפלסטינים".

"הטיוטות עוסקות גם בתכניות להניח צינור נפט מסעודיה לרצועת עזה. השאיפה היא להקים ברצועה מסופים ומתקני זיקוק שיספקו תעסוקה לפלסטינים. מההכנסות הצפויות יוקמו גם מתקני התפלה, מקור תעסוקה נוסף, פיתרון לבעיית האבטלה החמורה של הפלסטינים.

חלק אחר של יזמת השלום מפרט שרשרת של חילופי שטחים: ירדן תיתן שטחים לפלסטינים. בתמורה, תקבל ירדן שטחים מהסעודים, והסעודים יקבלו ממצריים שני איים בים האדום (שאותם מסרו לניהול מצרי ב-1950). במידע שמספק הספר לא מצוין שישראל צריכה לוותר על שטחים, אך ייתכן שדרישה כזו קיימת בעותק העדכני של התכנית (אם יש אחד כזה). לא ברור אם שרשרת חילופי השטחים הגיע לעותק הסופי.