זוכת פרס DIGIT לעיתונות דיגיטלית בישראל: "המשרוקית של גלובס"

מנימוקי הזכייה: "בעידן של פייק ניוז ואובדן אמון במוצר העיתונאי, הצליח מיזם 'המשרוקית' לחזור ליסודות של העבודה העיתונאית ולייצר מוצר עיתונאי רלוונטי, משפיע ואמין"

המשרוקית / איור: גיל ג'יבלי
המשרוקית / איור: גיל ג'יבלי

פרס DIGIT לעיתונות דיגיטלית יוענק השנה למיזם העיתונות "המשרוקית של גלובס". את הפרס, בשווי 15 אלף שקל, מעניקים בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה וחברת גוגל בטקס שיתקיים ב-25 במרץ. 

עשרות מועמדויות הוגשו השנה. לפי נימוקי ועדת הבחירה של הפרס, "המשרוקית" נבחרה, בין השאר, כיוון ש"בעידן של פייק ניוז ואובדן אמון במוצר העיתונאי, הצליח מיזם 'המשרוקית' לחזור ליסודות של העבודה העיתונאית ולייצר מוצר עיתונאי רלוונטי, משפיע ואמין, שבודק ללא משוא-פנים את העובדות ומטיל אחריות על נבחרי ציבור ומובילי דעה שמפיצים מידע לא מבוסס, מניפולטיבי ומטעה".

בשנת 2014 הוענק הפרס לאתר "המקום הכי חם בגיהינום" ולעיתונאיות אירית דולב ועינת פישביין, מייסדות האתר. בשנת 2015 הוענק הפרס לעיתונאי עמית סגל, הכתב הפוליטי של חברת החדשות. בשנת 2016 הוענק הפרס לעיתונאי תומר אביטל, מייסד ומפעיל האתר "100 ימים של שקיפות". בשנת 2017 זכה בפרס העיתונאי גיא לרר, מגיש התוכנית "הצנרת"; ובשנה הקודמת קיבלה את הפרס העיתונאית העצמאית שרון שפורר.

"המשרוקית" היא ארגון בדיקת העובדות היחיד מסוגו בישראל. בין נובמבר 2016 ליולי 2017 עסק צוות "המשרוקית" באפיון ופיתוח של מתודולוגיה, קוד אתי, מערכת מידע וממשק ייחודיים; ובקיץ 2017 השיק הארגון את פעילותו. בסוף ינואר 2019 נקלטה פעילות הארגון לתוך מערכת "גלובס". הארגון הוא בעל חברות רשמית ברשת ארגוני בדיקת העובדות הבינלאומית IFCN זה שנה שנייה ברציפות, והוא הארגון הישראלי היחיד בעל חברות מסוג זה. 

לאחרונה החלה "המשרוקית של גלובס" לשתף פעולה עם פייסבוק בבדיקת עובדות ברחבי הרשת החברתית.