למרות השיפור בפעילות השוטפת: המשקיעים נבהלו מהקשיים שחווה ספאנטק בשוק האמריקאי

מניית יצרנית הבדים הלא-ארוגים צנחה אתמול ב-11% בת"א, לאחר שהחברה דיווחה על מגמת ירידה בביקושים בארה"ב בשל מלחמת הסחר עם סין והשבתת הממשל הפדרלי • בסך הכל סיכמה ספאנטק שנת פעילות חיובית, עם צמיחה של 13% בהכנסות ושל יותר מ-50% ברווח הנקי

מפעל ספאנטק בארה"ב / צילום: רון שטיינבלט
מפעל ספאנטק בארה"ב / צילום: רון שטיינבלט

מניית יצרנית הבדים הלא-ארוגים ספאנטק  הגיבה אתמול (יום ד') בירידות חדות של כ-11% לפרסום דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2018 ולשנה כולה, כפי שדיווחנו ב"גלובס".

ככל הנראה, הסיבה לתגובה האגרסיבית של המשקיעים היא בעיקר המגמה השלילית שאותה מזהה ספאנטק  בשוק הפעילות שלה בארה"ב מאז סוף 2018, וכן  ירידה חדה שהציגה ברווח הנקי שלה בסיכום הרבעון הרביעי של השנה שעברה.

לצד מגמה חיובית שהציגה בסיכום שנתי וגם בסיכום הרבעון הרביעי בפעילות השוטפת וגם בשורה הגולמית והתפעולית, ספאנטק עדכנה בדוחות כי "במהלך חודש דצמבר 2018 ולתוך הרבעון הראשון של 2019, מסתמנת מגמת ירידה בביקושים בארה"ב". עוד ציינה החברה בנושא כי "הירידה בהיקף המכירות במהלך חודש דצמבר 2018 צפויה להמשיך במהלך הרבעון הראשון של 2019 ולהביא לקיטון במכירות במהלך רבעון זה".

תוצאות ספאנטק
 תוצאות ספאנטק

לפי ספאנטק, שני הגורמים המרכזיים העומדים מאחורי המגמה השלילית בפעילותה בשוק האמריקאי קשורים למלחמת הסחר המתנהלת בין ארה"ב לבין סין, וכן להשבתת הממשל הפדרלי האמריקאי ל-35 ימים, שהייתה לפי ספאנטק, "הארוכה ביותר בהיסטוריה".

בעניין השפעת מלחמת הסחר בספאנטק מציינים, כי זו "גרמה רכישה מוגברת והגדלת מלאים משמעותית של לקוחות בארה"ב במהלך הרבעון האחרון של שנת ארה"ב", ואילו בנוגע להשבתת הממשל ציינו, כי זו "הובילה לירידה בכוח הקנייה של חלק מהצרכנים האמריקאים, ותרמה אף היא לירידה בביקושים".

בשלב הנוכחי, סימני השאלה סביב השפעות אירועים אלה לא ברורה, ובספאנטק מציינים כי החברה "אינה יכולה להעריך את מידת ההשפעה על תוצאות פעילות החברה ברבעון הראשון של שנת 2019 ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2018, ואת כלל הגורמים המשפיעים, והאם מדובר במגמה קצרת-טווח או ארוכת-טווח".

צמיחה של 13% בהכנסות השנתיות

ספאנטק, כאמור, פועלת בשוק הבד הלא-ארוג, ומתמקדת בייצור ושיווק בדים לא-ארוגים המיוצרים בטכנולוגית Spunlace, ומשמשים כחומרי גלם לתעשיות שונות. עיקר הבדים שהיא מייצרת מיועדים לשימושים בתעשיות המגבונים, והיא מעסיקה כ-400 עובדים, כמחציתם בישראל וכמחציתם בארה"ב. מנכ"ל החברה הוא גדעון קרסני.

כאמור, בסך הכל סיכמה ספאנטק שנת פעילות חיובית, עם צמיחה של 13% בהכנסותיה, שהצטברו ל-658 מיליון שקל, וקפיצה של יותר מ-50% ברווח הנקי שלה, שהצטבר ל-40 מיליון שקל.

את השיפור במכירות מייחסים בחברה לעלייה בהיקפי המכירה שלה, התחזקות השקל, עלייה במחיר חלק מחומרי הגלם - שהשפיעה על מחיר המכירה הממוצע לטונה - ושינוי תמהיל המוצרים, ולשיפור ברווחיות תרם גם קו הייצור החדש בארה"ב, שהחל לפעול לראשונה במהלך 2016.

בסיכום הרבעון הרביעי של השנה הציגה ספאנטק טיפוס של 18% בהכנסות, שהגיעו ל-181 מיליון שקל, וכן שיפרה את הרווח הגולמי והתפעולי, אולם בשורה התחתונה הציגה צניחה של 35% ברווח הנקי שלה לרבעון זה, שהסתכם בכ-13 מיליון שקל, וזאת בהשפעת שינויים שליליים בתשלומי המיסים שלה.

בספאנטק מסבירים כי ב-2017 החברה רשמה הכנסות מסים (הטבת מס), שהצטברו ברבעון הרביעי של אותה שנה ל-15.5 מיליון שקל, בעקבות הפחתת שיעור המס הפדרלי בארה"ב (מסוף 2017), ש"נלקחה בחישוב המיסים הנדחים" וסייעה לה לרשום אז הכנסות ממיסים.

לעומת זאת, ברבעון הרביעי של 2018 הציגה ספאנטק הוצאות מס של יותר מ-3 מיליון שקל, ובסיכום שנתי הוצאות המס שלה הצטברו לכ-10 מיליון שקל, לעומת הכנסות מס בהיקף של כ-11 מיליון שקל ב-2017 כולה.

עוד בהתייחס למצב השוק, ספאנטק מציינת בדוחות כמה צעדים שהיא סבורה כי עליה לנקוט "על מנת לשמר את שיעורי הצמיחה בהכנסותיה, תוך מניעת שחיקה ברווחיות בשוק שבו התחרות הולכת וגוברת".

לפי ספאנטק, צעדים אלה כוללים מימוש הפוטנציאל של קו הייצור החדש שלה בארה"ב, שהחל לפעול לראשונה במהלך 2016, שיפור תהליכי ייצור ויעילות היצור שלה, מיקוד במתן פתרונות מותאמים למותגים רב-לאומיים לצורך בידול המוצרים ועוד.

מניית ספאנטק
 מניית ספאנטק

למרות הירידות אתמול, שנה אחורה מניית ספאנטק מציגה עלייה של יותר מ-20%, אבל שלוש שנים אחורה נחלשה בכ-30%, ומשקפת לחברה, שנמצאת בשליטת היו"ר יחזקאל ניסן, שווי של כ-770 מיליון שקל.