הקמפיינים עוברים לוושינגטון: נתניהו ימריא הלילה לבירת ארה״ב, גנץ הגיע לשם אתמול

נתניהו מגיע מדי שנה לנאום בפני איפא״ק וכמעט תמיד לאחר מכן נפגש עם נשיא ארה״ב בבית הלבן, אולם הפעם, בתזמון של שבועיים וחצי לפני הבחירות נשיא ארה"ב מגויס כולו למען נתניהו • גם בני גנץ ישתתף בועידת איפא״ק וצפוי לנאום בפני אלפי משתתפי האירוע

נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא בחצות לוושינגטון די.סי. לקראת שבוע קמפיין עם דגש על הנושאים המדיניים. נתניהו מגיע מדי שנה לנאום בפני איפא״ק וכמעט תמיד לאחר מכן נפגש עם נשיא ארה״ב בבית הלבן, אולם השנה, בתזמון של שבועיים וחצי לפני הבחירות, הנשיא טראמפ שהוא חבר אישי של נתניהו ונהג לסייע לו בקמפיינים עוד לפני שהוא עצמו הפך נשיא, מגויס כולו למען נתניהו.

הצהרת הטוויטר של טראמפ בנוגע לרמת הגולן, הגיעה בתזמון מחבק עבור נתניהו, וגם אם הציוץ הזה עשוי לפגוע ביחסים של ארה״ב עם מדינות ערב, טראמפ לא חשש מכך וצייץ בחדווה על ההכרה בסיפוח שביצעה מדינת ישראל לפני עשרות שנים.

בנוסף, טראמפ יערוך עבור נתניהו ארוחת ערב רשמית חגיגית לצוות המורחב של ראש הממשלה, ויארח אותו במעון הרשמי בלייר האוס.

וידאו הקמפיין של טראמפ עבור נתניהו בשנת 2013:

יו״ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ המריא כבר ביום שישי לוושינגטון, עיר שהוא גר בה בעבר כנספח צה״ל (בין השנים 2007-2009). גנץ ינאם בפני ועידת איפא״ק ביום שני בשעות הבוקר שעון ארה״ב (אחר הצהריים שעון ישראל). הפורום הרחב של הועידה כולל כ 7000 נוכחים באולם עצום, ובנוסף הועידה מגיעה עד כ 16 אלף המשתתפים בפאנלים, במפגשים סגורים וביום הלובי, בו מנתבים איפא״ק את נציגיהם להגיע לגבעת הקפיטול לפגישות עם חברי הקונגרס.

ההצהרות הצפויות של טראמפ בנושא רמת הגולן וארוחת הערב החגיגית מציבות לו אתגר לא פשוט. גנץ פחות מנוסה בפורום בינלאומי כה גדול, ובנאומים באנגלית. יחד עם זאת, החליט כי עליו להימצא בכל פורום בו נמצא נתניהו ולא להשאיר את הזירה הבינלאומית רק לנתניהו.

גנץ כתב הערב (שבת) לחברי רשימת כחול לבן את הדברים הבאים:

"חברים שבוע טוב. כולנו אוהבים את מדינת ישראל. שירתנו אותה בצבא, ורבים מאיתנו חזרו וסיכנו את חייהם פעם אחר פעם למען המדינה והחברה. עשינו זאת לא למען הימין או השמאל. הצטרפנו, כל אחד בתורו, לשדה הפוליטי לא על מנת לגזור קופון אישי אלא על מנת להמשיך להשפיע על כלל החברה שלנו. פרשות השחיתות בכלל ועל בסיס נושאים ביטחוניים בפרט וזלזול באנשים, במשפחות שכולות ובזכר חללינו תוך פגיעה וזלזול בנכים בכלל ונכי צה״ל בפרט, מראות כמה נמוך הגיע מי שאין לו אלא את עצמו כמטרה. אני גאה בכם ובמסירותכם, גאה להיות שייך לקבוצה שמוכנה לתת מעצמה. שלא רואה את עצמה אלא שרואה את אזרחי ישראל ומדינת ישראל כנשואי מטרת פעולתם.
שיהיה לכולנו שבוע טוב".

אחת השאלות היא האם ימשיכו הצוות הבכיר של כחול לבן לתקוף את ראש הממשלה בנושא החשדות לשחיתות בצוללות בעודו נמצא בוושינגטון.

בנוסף, את נתניהו ילווה לנסיעה גם בנו יאיר נתניהו. בדצמבר הצטרף יאיר נתניהו גם לנסיעת ראש הממשלה לברזיל, וכפי שפורסם באתר הארץ, לא שילם את חובו לבית המלון בעיר. יאיר נתניהו אמור לממן את נסיעתו לוושינגטון באופן פרטי.

ברקע האירועים כינוס איפא״ק, מתקיימת מחלוקת פוליטית קשה במיוחד השנה, כאשר מספר מועמדים מטעם המפלגה הדמוקרטית הודיעו שלא ישתתפו באירוע. המהלך החל מקריאות של ארגון השטח MoveOn, החזק מאוד בקרב צעירים ופעילים דמוקרטים אשר ביקש מן הבכירים של המפלגה שלא להגיע לאיפא״ק וזאת לאור הבמה שמאפשרת איפא״ק לכל מי שמתנגד לפתרון שתי המדינות ועל רקע הסתייגות קשה של יהדות ארה״ב מן ההסכם הפוליטי, שתווך על ידי נתניהו, להכנסת עוצמה לישראל לכנסת.

שמונה מועמדים לראשות המפלגה הדמוקרטית הודיעו כי לא ישתתפו בועידת איפא״ק השנה. הסנטור ברני סנדרס, מי שהיה מועמד גם בשנת 2016, דווקא הודיע כי הוא לא מתכוון להיעדר מן הועידה של איפא״ק.

ההחלטה הזו, מסמנת, לא רק את הקרע בתוך יהדות ארה״ב בנוגע ליחס לסוגיות כמו זכויות הפלסטינים והסכם הגרעין עם איראן, אלא גם את היחלשות כוחו של ארגון איפא״ק.

איפא״ק היו גם הם ביקורתיים (במידה מוגבלת) ביחס לציר הפוליטי החדש של נתניהו עם עוצמה יהודית והגיבו בציוץ בטוויטר באחד מימי שישי בלילה שהם מצדדים בעמדת ארגון ה AJC עם הביקורת על ראש הממשלה.

אולם באירועי הועידה עצמה, יש להניח שנתניהו לא יחוש בביקורת או באמירות מסתייגות כלשהן, ושלנאום שלו יהיו צופים רבים ותשואות מן הקהל, כנהוג באיפא״ק לכבד את ראשי ממשלת ישראל בכל מצב.