מחקר חדש: כמעט 95% מהמסחר בביטקוין מזויף ע"י בורסות בלתי מפוקחות

דוח מקיף שהגישה בסוף השבוע חברת המסחר במטבעות דיגיטליים Bitwise לרשות ניירות ערך האמריקאית, ושבו נבחנה הפעילות של 81 זירות מסחר בעולם, מגלה כי נפחי המסחר ברובן נמוכים בפועל משמעותית מהנפח המדווח על ידיהן • החברה מבקשת את אישור ה-SEC להשיק קרן סל המבוססת על ביטקוין, שתתבסס על המסחר בבורסות הפועלות תחת פיקוח

לוח שערי חליפין של ביטקוין  / צילום: רויטרס - Dado Ruvic
לוח שערי חליפין של ביטקוין / צילום: רויטרס - Dado Ruvic

כמעט 95% מהמסחר המדווח בביטקוין נוצר באופן מלאכותי על ידי בורסות בלתי מפוקחות - כך מסכם דוח מחקר מקיף, שפורסם ביום חמישי האחרון, המעלה ספקות חדשים לגבי שוק המטבעות הדיגיטליים, שספג ירידות מחירים חדות בשנה האחרונה.

דוח המחקר הוגש לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על ידי חברת ניהול המסחר במטבעות דיגיטליים Bitwise Asset Management מסן פרנסיסקו, כחלק מבקשה של החברה להשיק קרן סל (ETF) המבוססת על ביטקוין. באמצעות המחקר הזה מנסה ביטווייז לפוגג את החששות של הרשות מכך שקרן סל כזאת עלולה לחשוף את המשקיעים למרמה ולמניפולציה בשוק.

בדוח שהגישה ל-SEC, אספה וניתחה ביטווייז את נתוני המסחר בביטקוין במשך 4 ימים בחודש מארס ב-81 בורסות קריפטו בעולם. המחקר הגיע למסקנה כי ב-71 מבין 81 הבורסות האלה נפחי המסחר המדווחים מוטלים בספק, מכיוון שנתוני המסחר בהן נראים כאילו יוצרו באופן מלאכותי.

"העובדה שחלק ניכר ממחזור המסחר היומי המדווח בביטקוין מזויף - לא תפתיע רבים בתעשייה, והפעילים בשוק הבינו זה מכבר כי חלק ניכר מהיקף הדיווחים מזויף. זאת פשוט הפעם הראשונה שבה הנתונים נאספו ונותחו באופן מקיף כדי לאשש רשמית את החשדות האלה", אמר מנהל המחקר העולמי של ביטווייז, מתיו הוגאן, ל"וול סטריט ג'ורנל".

מתוך מחזור מסחר יומי ממוצע של 6 מיליארד דולר בביטקוין, מצאה ביטווייז כי רק 273 מיליון דולר (כ-5%) היו לגיטימיים. נתח המסחר הלגיטימי, לדברי ביטווייז, מגיע מ-10 בורסות קריפטו מפוקחות, שיודעות להוכיח כי נתוני המסחר שלהן אמיתיים. בין אותן בורסות הפועלות תחת פיקוח, על פי הדוח, החמש המובילות בנפחי המסחר הן Binance, Bitfinex, Kraken, Bitstamp ו-Coinbase. מנגד, מציין הדוח כי חמש בורסות הקריפטו הלא-מפוקחות שמובילות בהיקפי המסחר המדווחים הן CoinBene, OEX, BW.com, BitForex ו-Bibox.

לדברי הוגאן, אם יאושר לביטווייז להשיק קרן סל מבוססת ביטקוין, הקרן תתבסס על 5% מהמסחר המדווח שנמצא לגיטימי. "אני מקווה שכולם רואים שיש לביטקוין שוק אמיתי", הוא הוסיף. ביטווייז גם השיקה כלי שיאפשר למשתמשים לעקוב אחרי נפח המסחר האמיתי בביטקוין.

הביטקוין (BTC ) נסחר ביציבות בשבוע האחרון, והבוקר (יום א') מחירו הממוצע כ-4,020 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, לאחר ירידה קלה של כ-0.5% ביממה האחרונה.