סליקה | בלעדי

לא מחכים להנפקה: בנק הפועלים במשא ומתן למכירת 10% ממניות שב"א למאסטרקארד

חברת שב"א מפעילה את תשתית מערכת התשלום בכרטיסי אשראי ונשלטת כיום על ידי הבנקים שמחויבים לדלל את החזקותיהם בה לפי חוק שטרום • באחרונה מכר לאומי 10% ממניותיו בחברה לוויזה, ועדיין לא ברור האם החברה תונפק בהמשך

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

בנק הפועלים מנהל משא ומתן עם חברת מאסטרקארד למכירת עד 10% ממניותיו בחברה שב"א, העוסקת בתשתית התשלומים בישראל, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי במסגרת המגעים נפתח למאסטרקארד חדר מידע בנוגע לשב"א.

עסקה זו, אם תצא אל הפועל, היא תולדה של אחד מסעיפי חוק שטרום, שקבע כי על הבנקים למכור חלק מהחזקותיהם בחברת שב"א, ולהחזיק לכל היותר ב-10% מהמניות. כתוצאה מכך בנק לאומי כבר ביצע עסקה ראשונה, כשמכר לויזה - המתחרה המרכזית של מאסטרקארד - 10% ממניותיו בשב"א בתמורה ל-37 מיליון שקל. העסקה שקפה לשב"א שווי של 370 מיליון שקל, וסביר להניח כי המגעים של בנק הפועלים מול מאסטרקארד מתנהלים לפי שווי דומה לזה שבעסקת לאומי וויזה.

חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים)המפעילה את תשתית מערכת התשלום בכרטיסי אשראי, נשלטת כיום על ידי הבנקים, ומנוהלת על ידי משה וולף. על מנת לעמוד במגבלות חוק שטרום, ניסו בחודשים האחרונים בחברה לקדם מהלך של הנפקה ומכירת המניות בבורסה.

לבנקים יש מוטיבציה לקדם את ההנפקה עד סוף השנה, שכן כל עיכוב מעבר לכך, יפגע בזכויותיהם בדיבידנד החריג שחילקה שב"א אשתקד בהיקף של 175 מיליון שקל. אלא שכפי שפורסם באחרונה ב"גלובס" ההנפקה שהייתה אמורה לצאת לדרך עד סוף הרבעון הראשון של 2019 מתעכבת. נראה שהעובדה כי החברה מוחזקת על ידי מספר בנקים מקשה על יציאתה לפועל, וזאת בעיקר בשל חילוקי דעות ומתיחות בין הבנקים השונים ובעיקר בין הפועלים ללאומי.

כך למשל, לפי הערכות בחלק מהבנקים לא ראו בעין יפה את העסקה שגיבש לאומי למכירת מניותיו לוויזה, וחשבו שנכון יותר שהמניות יימכרו במרוכז ובמשותף על ידי כל הבנקים לשחקנים השונים ובהם ויזה. בנוסף ישנם גם חילוקי דעות בשאלה האם להנפיק רק את שב"א כשם שהחוק מחייב, או לבצע איחוד בינה לבין החברה האחות שלה מס"ב, ולמכור את כל המניות ביחד.

מדובר בשתי חברות אחיות, שחולקות בתשתית טכנולוגית משותפת, ומערך תפעול משותף, כך שקיים הגיון במכירה של שתי החברות כמקשה אחת. מנגד הבנקים מחזיקים בשיעורים שונים בשתי החברות, מה שהקשה על גיבוש שווי לחברות במיזוג. כמו כן לפי החוק, הבנקים כלל לא מחויבים למכור את מס"ב, העוסקת בתחום סליקה והעברת תשלומים.

על אף חילוקי הדעות בין הבנקים, הנפקת שב"א עדיין לא ירדה מהפרק, וההחלטה בנושא צפויה להתקבל עד סוף חודש יוני. בכל אופן, נראה כי בבנק הפועלים לא מתכוונים לחכות, ומנסים לגבש בשלב ראשון עסקה למכירת 10% מהמניות למאסטרקארד, כך שלאחר העסקה תרד החזקתם בחברה ל-24% מהמניות.

נציין כי בין בנק הפועלים למאסטרקארד יש יחסים עסקיים עמוקים. ראשית חלק גדול מכרטיסי האשראי של לקוחות בנק הפועלים משתייכים למאסטרקארד. בנוסף לכך, אשתקד חתם הבנק עם הסכם שיתוף פעולה עם מאסטרקארד שיאפשר הנפקת כרטיסי אשראי משותפים - אם כי עדיין על הצדדים להיעזר במתפעל להנפקה - בעוד עד היום כל ההנפקה התבצעה דרך ישראכרט. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי ועמוק שאמור לכלול פתרונות שונים בכל עולם התשלומים.