מועצת הביטחון הפנתה עורף להכרה האמריקאית בסיפוח רמת הגולן

כל חברות המועצה, למעט ארה"ב וגרמניה, תקפו את הצעד האמריקאי • שגריר ישראל: "למי או"ם רוצה לתת את הגולן? ללוחמים איראניים? למיליציות שיעיות? לכוחות הג'יהאד"? • שר החוץ האמריקאי בקונגרס: הכרה בסיפוח הרמה תקדם שלום עם הפלסטינים

דני דנון / צילום: רויטרס
דני דנון / צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם הפנתה עורף להכרת ארה"ב בסיפוח רמת הגולן במושב שכונס אמש (ד') לבקשת סוריה. רוב חברות המועצה, למעט ארה"ב וגרמניה, תקפו את הצעד האמריקאי. בנפרד, אמר אתמול שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפיאו, בשימוע בקונגרס, כי הכרה ארצו בסיפוח הרמה תקדם שלום בין ישראל לפלסטינים.

החברות האירופיות במועצה - בריטניה, צרפת, גרמניה, פולין ובלגיה - הביעו חשש שלהכרת ארה"ב בסיפוח עלולה להיות תוצאת לוואי שלילית: מתן לגיטימציה לכיבוש שטחים וסיפוחם הבלתי לגיטימי למדינות הכובשות.

נציג צרפת הזהיר בדיון כי כל ניסיון להפר את החוק הבינלאומי ואת החלטות מועצת הביטחון באמצעות החלטות חד-צדדיות "נדון לכישלון". לדבריו, הצעד האמריקאי חותר תחת פעילות המועצה.

שגרירת בריטניה באו"ם, קארן פירס, הדגישה כי עמדת ממשלתה נותרה כשהייתה: "הגולן הוא שטח שנכבש ע"י ישראל". היא הדגישה כי בריטניה מוסיפה לדבוק בחוק ובסדר הבינלאומיים. נציג פולין הצהיר כי כיבוש הרמה אינו חוקי ונמצא בניגוד לחוק הבינלאומי, אמנת או"ם והחלטת המועצה 497 מ-1981.

אך נציג ארה"ב, רודני האנטר, הגן על החלטת ממשל טראמפ ואמר כי ההכרה בסיפוח אינה משפיעה על הסכם ההפרדה מ-1974 ואינה חותרת תחת מנדט כוחות או"ם שם. לדבריו, מדובר בצעד בעל חשיבות ביטחונית ואסטרטגית קריטית לישראל. הוא קרא לרוסיה להפעיל את השפעתה על משטר בשאר אסד בסוריה ולאלצו להסיג את כוחות ארצו מאזור ההפרדה בין שתי המדינות. הנציג האמריקאי הביע דאגה מנוכחות כוחות חיזבאללה ברמה והדגיש כי לא יהיה סיכוי לשלום בין ישראל לסוריה כל עוד כוחות חיזבאללה נמצאים בשטח.

שגריר גרמניה, כריסטוף הויזגן, אמר שמכתב הקובלנה הסורי למועצה על החלטת ארה"ב הוא ציני. "בשמונה השנים שחלפו הפרה סוריה בצורה בוטה את החוקים הבינלאומיים שמסדירים מלחמות והיא אחראית לפשעי מלחמה חמורים נגד האנושות", השגריר הגרמני.

כצפוי, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הביע תמיכה בצעד האמריקאי. "אף מדינה בעולם לא הייתה מוסרת שטח אסטרטגי לאויביה הגדולים", הוא אמר. "ללא נוכחות ישראלית בגולן , נמצא חיילים איראניים על שפת הכינרת, וישראל מעולם לא תיתן יד להיווצרות מציאות כזו".

"מזה שנים טובח אסד בבני עמו ומאפשר לאיראן להתבסס מבחינה צבאית בתוך סוריה כדי לפגוע בישראל", הוסיף דנון. "למי רוצה או"ם לתת את הגולן? ללוחמים איראניים? למיליציות השיעיות? לכוחות ג'יהאד"?

"יבוא יום ופשעי המלחמה של הרודן מדמשק ייעצרו; ריבונות ישראל בגולן תתקיים לנצח נצחים", הכריז השגריר.

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי אמר כי ההכרה האמריקאית בסיפוח הגולן היא "חלק מפרויקט נפשע של ארה"ב" והכריז כי "הצהרתו של הנשיא טראמפ היא סטירת לחי לפרצוף העולם". הוא הזהיר כי הצעד האמריקאי יותיר בידי הסורים אופציה אחת בלבד לסיום הכיבוש - הפעלת כוח.

הוא הכריז כי ארה"ב סמכה ידה על הסיפוח במאמץ לחזר אחרי הלובי היהודי בוושינגטון. "תנו לישראל את קרוליינה הצפונית. למה לא? זה שטח נהדר. תנו לישראלים כמה מדינות אצלכם אם אתם כל כך רוצים לתמוך בהם", אמר ג'עפרי.

לפני כינוס המועצה, בשימוע של ועדת המשנה לפעולות בינלאומיות שליד ועדת ההקצבות של בית-הנבחרים, הרחיב פומפיאו את הדיבור על הקשר בין הרמה לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אנו מאמינים שהכרה בסיפוח תגדיל את הסיכוי שיושג הסדר לסכסוך", אמר השר האמריקאי.