לילה ראשון בלי אמא: ישראכרט מגיעה לבורסה בתל אביב

מאזן האיומים אל מול ההזדמנויות של ישראכרט כחברה עצמאית הוא מורכב, אבל עבור המשקיע הממוצע בבורסה בתל אביב, היציאה של החברה לדרך עצמאית כחברה ציבורית היא מבורכת ועתידה לחשוף אותו לנכס ייחודי בזירה המסחר המקומית • פרשנות

בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר
בית ישראכרט, תל אביב / צילום: איל יצהר

חוק שטרום, אשר אושר בינואר 2017, ומסדיר את הוראות הפרדת חברות האשראי מן הבעלים, מגיע לבורסת תל-אביב באמצעות הצעת מכר של חברת ישראכרט הצפויה בימים הקרובים, שתהפוך את הציבור הישראלי לשותף ישיר בחברת כרטיסי האשראי הגדולה במדינה.

נראה כי אין צורך להכביר מילים על המגמות התומכות בצמיחת מגזר הנפקת כרטיסי האשראי. אלה נשענות על גידול בצריכה הפרטית, לצד הגמילה הרגולטורית ממזומן, הצמיחה בהיקף העסקאות מעבר לים והסחר האלקטרוני.

שוק כרטיסי האשראי המקומי הוא שוק צומח ואטרקטיבי, אשר גלגל אשתקד 331 מיליארד שקל. מחזור העסקאות של קבוצת ישראכרט הסתכם ב-155 מיליארד שקל, כך שהדומיננטיות הנוכחית שלה בענף ברורה. ישראכרט היא, אם כן, היהלום הנוצץ של תחום כרטיסי האשראי המקומי, ואולם נוכח שינוי מבנה הבעלות בחברה והמפץ הגדול בענף, שימור מעמדה כיהלום ענפי הוא אתגר ניהולי גדול.

ישראכרט פועלת מאז הקמתה בשנת 1975 תחת הכנפיים המגוננות של בנק הפועלים. תחת חסותו של הבנק עשתה החברה חיל והותירה הרחק מאחור את מתחרותיה כמעט בכל פרמטר בר-השוואה מרכזי. אולם היציאה המבוקרת - אך הדרמטית - מידיו של הבנק, אשר צפוי על ציר הזמן להפוך שותף-מתחרה, היא אירוע משנה פני חברה.

קבוצת ישראכרט, אשר לה 45.6% מכרטיסי האשראי הפעילים בישראל (כמעט 4 מיליון כרטיסים פעילים), תידרש להפגין יצירתיות רבה כדי לשמר נתחי שוק חריגים, בעיקר ביום שלאחר תום הסכם זמני המבטיח לחברה דריסת רגל מועדפת בבנק הפועלים. לשם כך תידרש לחדור מהותית לארנקים של לקוחות בנקים אחרים ולהצליח לבדל עצמה מן המתחרים על בסיס עקרונות תחרותיים.

בטווח הזמן הקצר, קרי עד פברואר 2021, שאז יפסיק להחזיק שליטה בישראכרט, יש לבנק הפועלים אינטרס מובהק לתמוך מהותית במובילותה של החברה, בכפוף לרגולציה החדשה, שכן הוא נותר בעל מניות גדול. ואולם בטווח הזמן הבינוני עשוי בנק הפועלים להשמיש פלטפורמת תשלומים טכנולוגית חלופית, להגביר שיתוף עם חברות אשראי מתחרות ולהתחרות ישירות בישראכרט.

תחום הסליקה בישראל הוא תחום סקסי הרבה פחות בכל האמור בתרומה לשורה התחתונה, למרות נתח השוק העצום של החברה, אשר לה 160 נקודות מכירה נסלקות. על-פי החלטת בנק ישראל, מפברואר אשתקד צפויה עמלת הסליקה הצולבת לרדת בשנת 2019 מ-0.7% ל-0.6%, ובהמשך צפויה בהדרגה ירידה שנתית ל-0.5% בשנת 2023, ולאחרונה אף נכנסו לשוק צמד מתחרות חדשות. כך שבנתונים אלה צפוי לחץ גובר על הרווחיות בתחום, ולפיכך עסקי הסליקה מהווים בעיקרם פלטפורמה להעמדת אשראי לעסקים ולמיזמים עסקיים עתידיים המבוססים על הקשר האינטימי עם העסקים.

תצטרך לגוון את מקורות ההכנסה

לישראכרט יש שאיפות מגוונות להרחיב את תחומי הפעילות, בהתבסס על מאגרי המידע של החברה ויכולותיה. החברה סובלת ממבנה עלויות קשיח יחסית וצומח ומיחס יעילות נמוך ביחס למערכת הבנקאית, ולפיכך המפתח להגדלת הרווחיות עובר בהגדלת ההכנסות ובגיוון מקורות ההכנסה.

תחום האשראי הצרכני, שבו נתח השוק של החברה קטן יחסית, קורץ לחברה, בשל מרווח הריבית העצום, שמייצר פוטנציאל רווחיות רב, הפוגש את יכולות הליבה של החברה. יתרת האשראי הצרכני של החברה בסוך שנת 2018 עמדה על כ-3 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2.4 מיליארד שקל בסוף שנת 2017, והתבססה על צמיחה אורגנית, ללא רכישת תיקים. הריבית הממוצעת בתיק זה עומדת על 8.5% בשנה.

מרבית הבנקים הגדולים בישראל, כולל הפועלים, מפגינים לאחרונה שמרנות מוגברת בכל האמור בהגדלת האשראי למגזר הצרכני, לאחר שנים של פתיחת הברזים למימון הצרכן הישראלי. השינוי נובע מהערכה כי רמת הסיכון בתחום עלתה מהותית ביחס לעבר, במיוחד בכל האמור בהתמקדות במתן אשראי צרכני יקר לעשירונים הנמוכים, אשר פגיעים להרעה בסביבה הכלכלית.

אוכלוסייה זו הגדילה מינוף בשנים האחרונות לרמות דומות לממוצעים בשווקים המפותחים, ומכאן העלייה בסיכון. נוסף על כך, חקיקה מקלה ביחס לכניסה ויציאה מחדלות פירעון מגבירה אף היא את סיכון הגבייה בתחום. הגידול בהפרשות בגין הפסדי אשראי בדוחותיה הכספיים של ישראכרט מספק טעימה חמצמצה מן הסיכון בתחום. 

היוזמות הגרנדיוזיות בענף כרטיסי האשראי בתחום העמקת החדירה של כרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים, באמצעות שיתוף-פעולה בין חברות כרטיסי אשראי לקמעונאיים בולטים, עולות לחברות האשראי ממון רב כחלק ממאמץ השיווק. הרושם שלי מן המודל העסקי של מועדוני האשראי הללו הוא כי בניית תיק הלוואות צרכני גדול באמצעות פלטפורמת כרטיסי האשראי הוא עוגן רווחיות מרכזי במיזמים אלה.

ימים יגידו האם היוזמות הללו אכן יניבו את הפירות המיוחלים בשורת הרווח, ומעניין יהיה לעקוב אחר הרגולציה בתחום האשראי הצרכני, אשר עלולה לטלטל את המודל העסקי של המיזמים החפצים להעניק הלוואה לכל פועל.

מהתרשמותי, בהנהלת ישראכרט משדרים ביטחון רב כי התשתית העצמאית שנבנתה בחברה הולמת את הצרכים העסקיים העצמאים של החברה. במקביל, כאמור, מכוונת ההנהלה לנצל את ההפרדה מהבנק כדי להגביר פעילות בתחומים שבהם הייתה החברה מנועה מלפעול כחברה-בת של בנק הפועלים.

מאזן האיומים אל מול ההזדמנויות של ישראכרט כחברה עצמאית הוא מורכב, אולם עבור המשקיע הממוצע בבורסה בתל-אביב היציאה של החברה לדרך עצמאית כחברה ציבורית היא מבורכת ועתידה לחשוף אותו לנכס ייחודי בזירה המסחר המקומית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם