תוצאות הגרלת מחיר למשתכן: התנפלות על בני-ברק ותל-אביב

להגרלה השמינית של מחיר למשתכן נרשמו יותר משתתפים מאשר בכל אחת מההגרלות מהשנה שעברה, ואולם מספר הדירות הוסיף להיות נמוך • ייתכן כי התוצאות יפורסמו לפני הבחירות

שר האוצר משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו
שר האוצר משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו

הציבור החרדי אמר את דברו, וההגרלה האחרונה של מחיר למשתכן לפני הבחירות - ואולי בכלל - הייתה בסימן של הזכאים החרדים, ש-8,435 משקי-בית מהם נרשמו להגרלות על 1,065 יחידות דיור. בכך עקפה בני-ברק את מעוז החילוניות תל-אביב, של-199 הדירות שמוגרלות שם נרשמו 8,217 משקי-בית.

אמנם מבחינת סיכויי הזכייה, בבני-ברק הסיכוי גבוה בהרבה, ויתכן מאוד שזכאים חילוניים שידעו מהפרסומים בימים האחרונים כי רבים נוהרים להגרלות התל-אביביות, העדיפו להירשם למקומות אחרים עם סיכויי זכייה גבוהים יותר ועם מחירים זולים יותר מאשר אלה בתל-אביב.

כשבועיים לפני הבחירות, מחיר למשתכן, תוכנית הדגל של שר האוצר הנוכחי משה כחלון, סוגרת הגרלה שמינית בקול תרועה, אולם בטח שלא עם "נתונים חסרי תקדים", כמו שנכתב בהודעת משרד הבינוי והשיכון. אמנם 23,822 נרשמים מהווים מספר גדול משלוש ההגרלות שנערכו ב-2018, ואולם כל ההגרלות שנערכו ב-2017 כללו מספר נרשמים רב יותר. ההגרלה הראשונה מיוני 2017 כללה כ-42 אלף נרשמים. מבחינת היצע הדירות, ההגרלה הנוכחית נמצאת בתחתית: 5,209 יחידות דיור שמוצעות בה, הן המספר השני מלמטה, מבחינת גובהו.

מה שכן יכול להיחשב לחסר תקדים זה היחס בין מספר הנרשמים למספר הדירות, שהוא הגדול ביותר בהיסטוריית ההגרלות: 4.6 זכאים לכל דירה; ואולם ספק אם המשתתפים בהגרלות מברכים על הנתון חסר התקדים הזה.

כאמור, זריקת המרץ של ההגרלה הנוכחית הן בני-ברק ותל-אביב, שהביאו 2,365 זכאים מסדרה א', 7,736 מסדרה ב' ו-13,739 מסדרה ג' לנסות את מזלם. ייתכן כי חלקם נרשמו בהבינם שהסיכוי שהתוכנית לא תימשך לאורך זמן אינו תאורטי בלבד.

מקומות אחרים שבלטו בהרשמות אליהם: ראש-העין עם 5,283 נרשמים, אבן-יהודה עם 4,833 וירושלים עם 3,901 שנרשמו לשתי הגרלות על 343 דירות במורדות ארנונה, וזאת לאחר אי-הצלחת המכרזים על 8 מתוך 10 המגרשים שרמ"י שיווקה במקום.

על-פי התמונה המצטיירת עתה, נראה כי גם אם הממשלה תתחלף, ושר האוצר הבא לא ירצה להמשיך עם מחיר למשתכן - ההגרלה הנוכחית לא תהיה האחרונה בהחלט של המבצע של כחלון, שכן קיימים עדיין שיירים רבים למבצע בצורה של מגרשים למאות יחידות דיור ואולי אף יותר, שנרכשו על-פי כללי המבצע, אולם עדיין לא השתתפו בהגרלות.

בהודעת משרד הבינוי והשיכון נכתב כי "תוצאות ההגרלה יפורסמו במהלך חודש אפריל", ועל כן ייתכן כי הזוכים יקבלו הודעה על זכייתם לפני מועד הבחירות הכלליות.