הרקטות שהפוליטיקאים לא רואים: אז כמה טילים נורו מעזה?

סבבי הלחימה מול רצועת עזה הפכו לעניין שבשגרה, אבל לפעמים נדמה לפוליטיקאים שבין סבב אחד למשנהו, תושבי הדרום חיים בשקט • השר זאב אלקין, למשל, טען כי במשך שלוש השנים שאחרי צוק איתן לא נורו כלל רקטות לעבר ישראל • אנחנו פה כדי להזכיר מה באמת קרה

אמיר אוחנה, זאב אלקין / צילום: לשכת עורכי הדין, תמר מצפי
אמיר אוחנה, זאב אלקין / צילום: לשכת עורכי הדין, תמר מצפי

ההידרדרות שחלה בשנה האחרונה בעימות בין ישראל לעזה, שהובילה השבוע לעוד סבב של הסלמה, מאתגרת את קמפיין הליכוד. רק לפני חודש הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון בפייסבוק כי "הבאנו את העשור הביטחוני הטוב ביותר בתולדות המדינה". כדי להגן על המסר, כמה מחברי הליכוד מבקשים כעת להתהדר בתקשורת בשקט הביטחוני המופתי ששרר בארץ מאז מבצע "צוק איתן". הבעיה היא שבדרך הם מותחים קצת את המציאות העובדתית.

"אנחנו לא מפחדים מהעימות הזה", אמר השבוע לגלי צה"ל זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת. "אני רוצה להזכיר לכם שאחרי העימות הקודם שראש הממשלה ניהל, אנחנו הגענו למצב שבמשך 3 שנים לא היה ירי בכלל מרצועת עזה". העימות הקודם, "צוק איתן", התרחש בקיץ 2014: אלקין טוען אפוא כי עד סוף 2017 נהנתה ישראל מעצירה מוחלטת של הירי מהרצועה.

חבר אחר ברשימת הליכוד, ח"כ אמיר אוחנה, מתמקד בהיעדר נפגעים בנפש. "נכון, יש טילים מעזה", הוא הודה לפני כשבועיים בפני אילה חסון ב-103 FM, "יש ראש ממשלה שבזמנו היה אפס טרור?" ואז הזדרז להוסיף: "אני אגיד לך מה עוד יש מעזה, 5 שנים מאז 'צוק איתן' של אפס ישראלים הרוגים. זה חסר תקדים מאז 1967!".

מאז צוק איתן
 מאז צוק איתן

לא בצורת, זרזיף

בימי צוק איתן נרשמו אלפי אירועי ירי מעזה לרצועה, יותר מאשר בכל תקופה אחרת מאז השתלטות החמאס על הרצועה ב-2007. כדי לבחון מה אירע מאז, הצלבנו בין שני מקורות מידע מפורטים. הראשון הוא מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש מאיר עמית, הפועל באתר ההנצחה הממלכתי לקהילת המודיעין. המרכז מוציא מדי שבוע דוח מפורט, ובו מוזכרים כל רקטה וכל פצצת מרגמה שנורו לישראל. המקור השני הוא השב"כ, המפרסם מדי חודש דוח דומה.

המספרים מלמדים כי בפרק הזמן שבין סיום "צוק איתן" באוגוסט 2014 ועד סוף 2017 - זה שאלקין תיאר כשקט מוחלט - שוגרו מעזה לישראל 111 רקטות ופצצות מרגמה. כבר בחודשים שקדמו ל-2015 אירעו כמה אירועי ירי. ב-2015 נורו 21 רקטות ו-3 פצצות מרגמה. ב-2016 שוגרו 15 רקטות, ומספר פצצות המרגמה עלה ל-20. ב-2017 חלה עלייה בשני הנתונים: 22 רקטות ו-24 פצצות מרגמה. עם זאת, הירי לא גרם לנפגעים אלא רק הסב נזק מועט בלבד לרכוש. אם כן, לפי הנתונים שבידינו, 3.5 השנים האלה אכן היו השקטות ביותר בעשור האחרון - אבל הירי לא נעצר.

בשנת 2018 חל זינוק בהיקף הירי מהרצועה. ב-6 סבבי לחימה עיקריים שהתקיימו בין מאי לנובמבר, נפצעו יותר מ-100 בני אדם, כמה מהם באורח קשה ובינוני, ונגרם נזק כבד לרכוש ולמבני מגורים.

המספר הכולל של רקטות ופצצות מרגמה שנורו לישראל בשנת 2018 עמד, לפי נתוני מרכז המידע למודיעין ולטרור, על 1,119 - הנתון השנתי הגבוה ביותר בעשור החולף, למעט המבצעים הצבאיים "עמוד ענן" ב-2012 ו"צוק איתן". באחד המקרים, שאירע באוקטובר, בין סבבי הלחימה, רקטה שנורתה לעבר באר-שבע פגעה ישירות בבית מגורים. אם ושלושת ילדיה ששהו בבית הספיקו להגיע לממ"ד בזמן וניצלו.

ההרוג השקוף

הסבב האחרון, בנובמבר 2018, היה הקשה ביותר בהיקף הירי. 460 רקטות ופצצות מרגמה נורו לישראל במהלכו. הירי גרם לפציעתם של עשרות בני אדם, מהם באורח קשה ובינוני. כמו כן, הירי גבה את חייו של אזרח אחד.

ובכן, כן. חרף דבריו של אוחנה על "אפס אזרחים ישראלים הרוגים" מאז צוק איתן, לפני חמישה חודשים בלבד נהרג בישראל אזרח מפגיעת רקטה. האיש, מחמוד עבד אל-חמיד אבו עסבה, נפגע כששהה באשקלון עם אשתו, שנפצעה קשה באירוע. איך קרה שהוא לא נכנס לסטטיסטיקה של אוחנה? אולי מפני שאבו עסבה, למרות היותו אזרח, לא היה אזרח ישראלי. הוא היה תושב חברון ששהה בישראל באופן בלתי חוקי.

חשוב להעיר הערה על היחס בין היקף הירי ובין מספר הנפגעים בנפש. מאז שנכנסה לשימוש מערכת כיפת ברזל ב-2011, ירד מספר הנפגעים ביחס לאירועי הירי. בין 2005 ל-2006, למשל, שבהן נורו מרצועת עזה יותר מ-2,000 רקטות, נהרגו 7 אזרחים. בארבע השנים וחצי האחרונות, לעומת זאת, שבהן נורו למעלה מ-1,200 רקטות ופצמ"רים, היה אבו עסבה ההרוג היחיד.

אם מקפידים אפוא על העובדות, צריך לקבוע: לא אפס ירי, גם לא אפס הרוגים אזרחיים; כן רגיעה במונחים יחסיים, שנשברה ב-2018. שנת 2019 לא נושאת כנראה בשורות טובות מהחזית העזתית. מתחילתה כבר נורו לעבר ישראל יותר מ-80 רקטות, אחת מהן פגעה ביום שני בבית במושב בשרון ופצעה שבעה מבני המשפחה. המגמה הזאת תכביד מאוד על כולנו. היא מכבידה כבר עכשיו על דוברי הליכוד.
הערה: הבדיקה לא עסקה בנפגעים מקרב חיילי צה"ל ובפלסטינים שנפגעו במהלך העימותים הרבים שהתרחשו בגבול רצועת עזה בתקופה זו.

רגע לפני הבחירות: ניידת "מצביעים כלכלה" בדרך אליכם

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה