האוצר מפחית את ההטבות, והמכוניות יתייקרו באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הטבת המיסוי הירוק

דגמי מיני, היברידיות, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים ייהנו מהטבה נמוכה משמעותית מזו שקיבלו עד היום • מי עוד ייהנה? האוצר, שצפוי לרשום במהלך מרץ קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, עפ"י הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל

קיה נירו היבריד
קיה נירו היבריד

מחר (יום ב', 1 באפריל) ייכנס לתוקף עדכון "המיסוי הירוק" על כלי רכב חדשים. במסגרת נוהל המיסוי, מעודכנת אחת לשנתיים הנוסחה, שלפיה משוקללות רמות המזהמים השונים של כלי הרכב ונקבע "ציון ירוק" שקובע את גובה זיכוי מס הקנייה לכל רכב, בין אפס ל-15 אלף שקל. העדכון שמבוצע השנה הוא הקיצוני ביותר שבוצע מאז נקבע מנגנון המיסוי בתחילת העשור, ומשמעותו היא שדגמי רכב פופולריים רבים יזכו להטבת מס נמוכה משמעותית מזו שקיבלו עד היום.

עיקר ההשפעה צפויה להיות על כלי רכב זולים וירוקים יחסית, שהיו הנהנים העיקריים עד כה מהטבת המס הירוק. ביניהם כל דגמי המיני, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים. בנוסף מספר דגמים היברידיים, בעיקר מכוניות מנהלים ורכבי פנאי, יאבדו את זכאותם להטבת מס לכלי רכב היברידיים - תקרה של 30% מס קניה במקום 82%.

לעומת זאת דגמים מזהמים ודגמי יוקרה רבים, שממילא לא נהנו מהטבת המס, לא אמורים להיות מושפעים משמעותית, אם בכלל, מעדכון המס הירוק וזאת מכיוון ששיטת המס כוללת רק הטבה על זיהום מופחת ללא קנס על זיהום מוגבר. בנוסף, רוב דגמי היוקרה עם הנעה היברידית נטענת ("פלאג-אין") ימשיכו לקבל את הטבת המס הקיימת על כלי רכב היברידיים. כלי רכב כאלה הם הנמכרים ביותר בפלח היוקרה בשנים האחרונות וגובה הטבת המס עליהם מגיע לעיתים למאות אלפי שקלים.

העדכון של המס הירוק
 העדכון של המס הירוק

היבואנים נערכו מראש

העדכון הנוכחי נועד להתאים את נוסחת המס הירוק הישראלית לשיטה החדשה והמחמירה למדידת המזהמים, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה באירופה, והוא פורסם השנה בהתרעה קצרה יחסית, ככל נראה במטרה להקשות על יבואני הרכב להיערך מראש לשינויים ולבצע בשיתוף עם היצרנים התאמות ברמות הפליטה.

עם זאת, יבואני הרכב נערכו מראש לגל מסיבי של שחרורי רכב חדש מהמכס ולפי הערכות במהלך חודש מארס שוחררו מהמכס מעל ל-60 אלף כלי רכב עם הטבות המס הקיימות. מדובר במלאי טיפוסי של שלושה חודשים ועובדה זו צפויה למתן את עליית המחירים הצפויה, לפחות בחודשים הקרובים.

עוד גורם שעשוי למתן את עליית המחירים הוא החולשה היחסית של המכירות בשוק הרכב ברבעון האחרון של השנה, שגרמה להצטברות מלאים גדולים מהצפוי וללחץ להורדה ישירה או עקיפה של המחירים. מבדיקת "גלובס" עולה כי ערוצי מכירת הרכבים ב"אפס קילומטרים" של חברות הליסינג ממשיכים להציע דגמי מפתח בהנחות של 10%-20% ואפילו יותר, מהמחירונים הרשמיים וזאת למרות עדכון "המס הירוק".

גם הליסינג יתייקר 

לצד הלקוחות, שיעמדו בפני התייקרות בעלויות כלי הרכב והביטוח, ייאלצו גם משתמשי הליסינג לספוג התייקרות בשווי השימוש החודשי שנגזר ממחירי המחירון הרשמיים של כלי הרכב שיתייקרו כעת.

עם זאת מהמהלך יהיו גם כמה "מרוויחים" ובראשם האוצר, שצפוי לרשום במהלך מארס קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, על פי הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל, שעשוי לשפר את תמונת הגירעון בתקציב בטווח הקצר. עם זאת בענף מציינים שזו סטייה נקודתית, וכי היא תבוא על חשבון ירידה משמעותית בהכנסות ממס קניה על רכב בשני הרבעונים האחרונים של השנה. עוד מרוויחים גדולים מהמהלך הן חברות הליסינג, שירכשו מהיבואנים כלי רכב במחיר שלפני עדכון המס הירוק, אך יתמחרו את חוזי הליסינג בהתאם למחירים העדכניים והגבוהים יותר. בנוסף ייהנו חברות הליסינג מהגדלת ערך צי הרכב שלהן בספרים, שמשוערך בהתאם למחירי המחירון.

יצוין כי בעת ההודעה על עדכון המס הירוק בתחילת השנה הודיעה רשות המסים כי תבחן את תוצאות המהלך בשטח, ככל הנראה ביוני, ובהתאם תחליט האם לבצע עדכונים והתאמות נוספות במיסוי הירוק. ברשות המסים מוטרדים בחודשים האחרונים מהזינוק המשמעותי בחלקם היחסי של כלי הרכב ההיברידיים העממיים מכלל המכירות - כמעט 30% מהשוק לפי הערכות - ומתכוונים לגבש מהלכים נספים שיסננו מרשימת ההטבות חלק מהדגמים הפופולריים.