הראל מסכמת את 2018 עם הרווח הגבוה בענף הביטוח: 542 מיליון שקל

קבוצת הביטוח חצתה בשנה החולפת את רף 30 מיליארד שקל בשורת הפרמיות ודמי הגמולים בפנסיה ובגמל - לראשונה בענף • המנכ"ל מישל סיבוני: "התוצאות מצביעות על חוסנה של החברה, הבולטת במיוחד על רקע העובדה שתוצאות אלה הושגו כאשר שוק ההון סבל מתשואות שליליות"

מישל סיבוני / צילום: איל יצהר
מישל סיבוני / צילום: איל יצהר

קבוצת ביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר ושבניהול מישל סיבוני, רשמה בשנה החולפת את הרווח הגבוה בענף, שעמד על 542 מיליון שקל, לאחר שהייתה קבוצת הביטוח המסורתית הגדולה היחידה שהשיגה רווח ברבעון הרביעי ב-2018.

מבחינת הראל  מדובר על ירידה 36% ברווח הכולל ביחס ל-2017, כחלק ממגמה שמאפיינת את כל ענף הביטוח ושנובעת בעיקרה מהתלות הרבה של תוצאות כל קבוצות הביטוח הגדולות במגמות שנרשמות בשוקי ההון, כאשר ברבעון הרביעי מדובר על הצטמקות ניכרת של 98% ברווח הכולל של הראל ביחס לרבעון הרביעי ב-2017. זאת, כאמור, בעיקר בגלל הנפילות החדות בשוקי הון ברבעון האחרון ב-2018 ובמיוחד בדצמבר.

המנכ"ל סיבוני מסר עם פרסום הדוחות כי מבחינתו "אין ספק כי המיקוד באימוץ טכנולוגיות חדשות מאפשר המשך צמיחה בסביבת שוק מאתגרת ושיפור בתוצאות העסקיות", כאשר לדבריו הנתונים שהקבוצה מציגה בדוחותיה "מצביעים על חוסנה של החברה, הבולטת במיוחד על רקע העובדה שתוצאות אלה הושגו כאשר שוק ההון סבל מתשואות שליליות ולא תרם תרומה משמעותית לתוצאות". במבט קדימה הוא אמר כי "מאז תחילת שנת 2019, אנו עדים למגמה של עליות בשוק ההון, באופן שלמעשה קיזז את התשואות השליליות שנרשמו בפוליסות המשתתפות ברווחים בשנת 2018 ואף נרשמו תשואות חיוביות מתחילת השנה".

עוד נציין לגבי הראל כי ב-2018 היא ביצעה בין היתר עדכון מחקר לגבי הנחות תחלואה וביטולים בענף בריאות פרט שאפשר לה להקטין את ההתחייבויות הביטוחיות בתחום זה בכ-138 מיליון שקל (לעומת גידול בהתחייבויות בתחום זה בהיקף 98 מיליון שקל ב-2017). הקטנת עתודות משחררת רווחים כך שדבר זה סייע לתוצאות הראל ב-2018 ביחס ל-2017.

תוצאות קבוצות הביטוח הרווחיות בענף
 תוצאות קבוצות הביטוח הרווחיות בענף

במונחי תשואה להון רשמה הראל את התשואה הגבוהה ב-2018, שעמדה על 9.4%, כאשר הפניקס השנייה בהיבט זה, עם תשואה של 9% על ההון, לאחר שהוביל את הענף בהיבט זה בחמש השנים שקדמו. נכון לסוף 2018 להפניקס ההון העצמי הגבוה בענף הביטוח כאשר הראל היא השלישית, אחרי מגדל.

בשורה העליונה הפרמיות ודמי הגמולים של הראל גדלו בכ-12% לסך של כ-31 מיליארד שקל - שהוא הגבוה בענף הביטוח, כשמדובר בחצייה לראשונה של רף ה-30 מיליארד שקל בהיבט זה. למול זאת, ההכנסות מהשקעות נטו ומדמי הניהול קטנו בשנה החולפת בשיעור חד, כתוצאה מהתשואות שהושגו על ידי הקבוצה. במספרים מדובר על קיטון של כ-89% בהכנסות מהשקעות לכ-560 מיליון שקל כשההכנסות מדמי ניהול פחתו בכ-11% לכ-1.1 מיליארד שקל.

כמו כן, החברות ביטוח הבנות בססח וטורק ניפון רשמו כל אחת רווחים בהיקף דו ספרתי במיליוני שקלים ב-2018, כאשר אינטרסקו היוונית רשמה רווח סמלי יחסית. כמו כן, בית ההשקעות הראל פיננסים תרם לקבוצה רווח כולל לפני מס של 34 מיליון שקל, בדומה ל-2017, על הכנסות של 209 מיליון שקל. ההכנסות של בית ההשקעות גדלו בשנה החולפת בכ-3.5% בעוד שסך הנכסים המנוהל על ידו קטן במידה זניחה לסך של כ-46.4 מיליארד שקל.