154 חשבונות מזויפים, 2.5 מיליון חשיפות: כך פעלה רשת הפייקים של הליכוד

הדוח של "פרויקט הבוטים הגדול", בראשו עומדים חוקרי הרשת נעם רותם ויובל אדם, חשף רשת בוטים התומכת בנתניהו: "רשת החשבונות המזויפים פועלת באמצעות מניפולציה, לשון רע ושקרים והפצת שמועות"

בוטים, פייק ניוז או סטוריז: מה יקבע את גורל הבחירות הקרובות / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי
בוטים, פייק ניוז או סטוריז: מה יקבע את גורל הבחירות הקרובות / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

תחקיר רשת חשבונות פייקים של "פרויקט הבוטים הגדול" מאשים את מפלגת הליכוד בעיוות השיח הפוליטי הציבורי באמצעות שימוש נרחב בשיטת הדהוד המסרים. על רקע הפרסום תכנס מפלגת כחול לבן מסיבת עיתונאים היום (ב') בשעה 14:00.

הדוח של פרויקט הבוטים הגדול, בראשו עומדים חוקרי הרשת נעם רותם ויובל אדם, נמסר בפרסום מוקדם לניו יורק טיימס וידיעות אחרונות ומופיע בכותרות עיתונים אלה, בעברית ובאנגלית במקביל ההבוקר (ב').

הדוח מכיל הפניות ופרטים למאות חשבונות ברשתות החברתיות, רבים מהם מזויפים, אשר מעלים מידע כוזב. הדוח מציין שגורמים רשמיים של קמפיין הליכוד, וגם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו מרבים לשתף את המסרים הללו, לחלוק אותם ברשתות ולהפיצם. הדוח של פרויקט הבוטים הגדול לא זיהה קשר מובהק למפלגת הליכוד, אם כי השיתופים ברשתות נחזים להיות תואמים לתכנים של קמפיין הליכוד.

"רשת החשבונות המזויפים פועלת באמצעות מניפולציה, לשון רע ושקרים והפצת שמועות", נכתב בדוח של פרויקט הבוטים הגדול.

פעילות רשת החשבונות המזויפים התעצמה פי חמש מיום הכרזת הבחירות בדצמבר 2018. הליכוד הגיבו לפרסום בכך שהפעילות הדיגיטלית של הליכוד ברשתות הינה אותנטית לחלוטין והיא מבוססת על תמיכה גדולה שיש לנתניהו בקרב הציבור ועל ההישגים של הליכוד.

בדוח מצוין ש-154 חשבונות ברשתות החברתיים הם מזוייפים וכ-400 חשבונות נחזים להיות מזויפים. מאות החשבונות הללו מופעלים בידי אנשים, לא על ידי בוטים, דבר ההופך אותם להפצת תעמולה אפקטיבית בהרבה. בדוח מתפרסמת רשת הקשרים בין החשבונות והניתוח של תפוצת המסרים המגיע לכדי 2.5 מליון צפיות וחשיפות.

הדוח של פרויקט הבוטים הגדול מזהה אדם בשם "משה", שהוא ככל הנראה יצחק חדאד, בן 50 מאשדוד. הוא מפעיל את חשבון "בונד ירושלים" בטוויטר ומגייס עובדים בתשלום להיות מגיבים ומפיצי מסרים באמצעות חשבון יוטיוב מקביל.  מפרויקט הבוטים הגדול נמסר כי "איתור הרשת החל בזיהוי ליבת הפעילות של חשבונו של חדאד, מעל ל 150 חשבונות ברשת, רובם המוחלט מציגים תמיכה גדולה בנתניהו ובליכוד, התגלו לאחר סריקה מקיפה. כל החשבונות עוקבים אחר אותו משתמש בשם בונד (יצחק חדאד) והוא עוקב אחריהם בחזרה. באמצעות בחינה אלגוריתמית, הוביל אותנו החשבון של חדאד לכל רשת ההשפעה". 

יצחק חדאד, מימין, מתמונה מתוך ערוץ יוטיוב / מתוך פרויקט הבוטים הגדול
 יצחק חדאד, מימין, מתמונה מתוך ערוץ יוטיוב / מתוך פרויקט הבוטים הגדול

בדוח מתפרסם מידע רב ובו גם תמונות מזויפות בהן משתמשים חלק מן החשבונות כמו "משה" שחיבר לפרופיל שלו את תמונת פניו של דוגמן (אמיתי) יווני בשם תיאו תיאודורדיס.

החשבון הפיקטיבי של "משה" / מתוך פרויקט הבוטים הגדול
 החשבון הפיקטיבי של "משה" / מתוך פרויקט הבוטים הגדול

חשבון הטוויטר של "משה" הנ"ל צייץ רק 16 פעמים ברבעון הראשון של 2018. לעומת זאת, ברבעון הראשון של 2019, חשבון הטוויטר הזה צייץ 2856 פעמים.

עוד מפורט בדוח כיצד כל החשבונות ברשת הזו מתואמים ופועלים באופן אחיד: כאשר חשבון מזויף אחד מציף בפרסום מטעמו שמועה שקרית בנוגע להיות יו"ר כחול לבן, בני גנץ, "אנס", רבים מן החשבונות האחרים מהדהדים את המסרים. לפני כמה ימים, רבים מן החשבונות המזויפים הפיצו את המידע שלגנץ יש בעיות נפשיות, בעיות פסיכולוגיות ורבים מן החשבונות הללו הפיצו את וידאו הקמפיין של הליכוד בו נאמרו הדברים החמורים על גנץ.

ערב לפני הודעת היועץ המשפטי לממשלה על החלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו, נחשפה אישה בפייסבוק בשם נאווה ג'ייקובס וטענה שגנץ הטריד אותה מינית כאשר היתה נערה בת 14 ותלמידת תיכון בכפר הירוק. החשבונות החברים ברשת של חדאד הפיצו את המידע שפרסמה ג'ייקובס. גנץ הכחיש את הפרסום והסיפור של ג'ייקובס לא קיבל שום תימוכין במידע אחר, למעט הסיפור שלה בפייסבוק. יותר מכך, ככל שנבדק עמוד הפייסבוק שלה, נתגלו סתירות רבות בדבריה. אולם החשבונות המזויפים תחת שליטת חדאד הפיצו את המסר לפיו "גנץ הוא אנס, מקומו בכלא".

יצחק חדאד הגיב לפרסומים בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס ואמר: "הכל שקרים. אין דבר בפרסומים. כל מי שיפרסם את השטויות האלה, יכול לצפות לתביעה גדולה. אין לאף אחד זכות לחסום אנשים מימין או משמאל".

דובר הליכוד, יונתן אוריך, אמר לניו יורק טיימס שהוא אינו מכיר את חדאד וכי הוא לא עובד עם הליכוד ואין לו קשר לליכוד.

ל"גלובס" נמסר בעבר שיאיר נתניהו אינו עובד קמפיין הליכוד.