פייסבוק פיתחה פיצ'ר חדש כדי לשכנע שהיא לא מאזינה לנו

הפיצ'ר החדש יספק למשתמשים מידע חלקי על הסיבות שהם רואים פוסטים מסוימים • לדברי ג'ון הגמן, המנהל האחראי על הניוזפיד בפייסבוק, הפיצ'ר פותח בין השאר כדי להתמודד עם התאוריה הרווחת לפיה פייסבוק מאזינה למשתמשיה כדי לבחור אילו פרסומות להראות להם

פייסבוק / צילום: Shutterstock
פייסבוק / צילום: Shutterstock

פייסבוק השיקה פיצ'ר חדש שיאפשר למשתמשים הצצה קלה אל מאחורי הקלעים של אלגוריתם הדירוג שלה. באמצעות לחיצה על התפריט שבצד הימני העליון של פוסטים שונים ובחירה באפשרות "למה אני רואה את זה?", המשתמשים יקבלו הסברים לסיבה שאותו פוסט הופיע בניוזפיד שלהם.

ג'ון הגמן, המנהל האחראי על הניוזפיד בפייסבוק, אמר לכתבים אמש (ב') כי הכלי יפרט חלק מהמאפיינים שהביאו את האלגוריתם למסקנה כי מתאים להציג את הפוסט לאותו משתמש, אך לא את כל אלפי המאפיינים שמשפיעים על ההחלטה הזו. "ניסינו להתמקד באותות שמשחקים את התפקיד הגדול ביותר במה שגורם לאנשים לראות או לא לראות פוסט", אמר הגמן. "אנחנו לא חושבים שזה עומד לפתור את הכול בתחום השקיפות, אבל אנחנו חושבים שזה צעד חשוב".

בין אותם מאפיינים יכולים להיות כאלה שהם ברורים למדי, כמו שהמשתמש הוא חבר פייסבוק של המפרסם או חבר בקבוצה בה הפוסט הופיע; אך גם קריטריונים ספציפיים יותר, כמו העובדה שלרוב המשתמש מסמן את הפוסטים של אותו חבר בלייק יותר מאשר פוסטים של חברים אחרים, שהגיב בעבר על פוסטים מאותו סוג, או שהפוסט פופולרי בקרב משתמשים עם אותם תחומי עניין.

הפיצ'ר יופץ לכלל המשתמשים במהלך החודש הקרוב, ולדברי הגמן, הוא בא להתמודד בין היתר עם התאוריה הרווחת לפיה פייסבוק מאזינה למשתמשיה כדי לבחור אילו פרסומות להראות להם. "אנחנו לא מקשיבים לאנשים באמצעות המיקרופונים שלהם, אבל אנשים עושים הרבה פעולות בפייסבוק שמצביעות על הדברים שהם הם מתעניינים. בגלל שאנשים לא תמיד מבינים איך זה עובד, הם מגיעים למסקנות כאלה", אמר.

פיצ'ר דומה קיים אצל פייסבוק כבר מ-2014 - "למה אני רואה את המודעה הזו?". גם הוא זוכה כעת לעדכון כך שיכלול פרטים נוספים, כמו לציין אם המשתמש נכלל ברשימת מיילים שהמפרסם כיוון אליה את המודעה.