254 עובדי הבורסה קיבלו שכר ממוצע של כמעט 50 אלף שקל בחודש; עלות שכר המנכ"ל כ-3 מיליון שקל

הבורסה לניירות ערך בת"א סיכמה שנה דרמטית שבה עברה מהפסד לרווח של יותר מ-86 מיליון שקל • בנטרול השפעות חשבונאיות, עמד הרווח הנקי של הבורסה על כ-21 מיליון שקל • הבורסה תחלק לבעלי המניות 30% עד 50% מרווחיה השוטפים

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א / צילום: יעל ארנון
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א / צילום: יעל ארנון

בדוחות הכספיים השנתיים הראשונים שלה כחברה למטרות רווח, הנמצאת בשליטה של קרנות השקעה זרות, מציגה הבורסה לניירות ערך בתל אביב מעבר מהפסד של 14.3 מיליון שקל ב-2017 לרווח של 86.4 מיליון שקל.

כפי שפורסם אתמול באתר "גלובס", רוב הרווח ב-2018 נזקף לביטול הפרשה לירידת ערך על משכנה המפואר של הבורסה ברחוב אחוזת בית בתל אביב, בסך 85 מיליון שקל לפני מס. רווח חשבונאי זה נרשם ברבעון השני אשתקד, ובלעדיו הייתה הבורסה מציגה רווח נקי של 21 מיליון שקל. לאחר ביטול ההפרשה, השווי של המבנה עומד על 505 מיליון שקל. כמו כן, ההשוואה ל-2017 קיבלה עוד הטיה, בגין הוצאות של 27 מיליון שקל שנרשמו ב-2017, עבור המניות שקיבלו עובדי הבורסה כחלק מהמהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה. 

בנטרול שתי ההשפעות החשבונאיות האמורות, עלה הרווח של הבורסה בשנה החולפת "רק" ב-60%. הבורסה רשמה רווח נקי בכל אחד מהרבעונים ב-2018, וברבעון הרביעי הציגה רווח נקי של כ-7 מיליון שקל.

הבורסה גם דיווחה בדוחותיה השנתיים על גידול של כ-5.4% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-256 מיליון שקל, הודות לגידול בהכנסות מדמי רישום, בדיקה ואגרות שנתיות. זאת, בין היתר, הודות לחברה לרישומים של הבורסה, שהחלה פעילותה ב-2018, להכנסות חד-פעמיות, שנבעו מהמעבר למשטר קרנות הסל, ולעלייה בשירותי מסלקה.

גם מקור ההכנסה העיקרי של הבורסה - עמלות מסחר וסליקה (מהוות כמחצית ההכנסות) - רשם גידול בשנה החולפת, הודות למסחר באג"ח, בקרנות נאמנות ובנגזרים. מנגד, הכנסות הבורסה מהפצת נתוני מסחר ומידע קטנו בשנה החולפת, בצל ירידה במספר המשתמשים במערכות המידע.

מענק מקסימלי של שש משכורות למנכ"ל וליו"ר

עוד עולה מהדוחות כי 254 עובדים בבורסה קיבלו ב-2018 שכר חודשי בעלות ממוצעת של 48.6 אלף שקל, גידול של כ-4.4% מהשכר ב-2017. לצדם, מי שנהנה מהשנה שחלפה ומהשינוי המבני של הבורסה, ורשם את השכר הגבוה בחברה, הוא המנכ"ל איתי בן זאב, שעלות שכרו הסתכמה ב-2018 בכ-3 מיליון שקל.

בן זאב, שלפני תפקידו הנוכחי היה ראש חטיבה וחבר בהנהלה הבכירה של בנק לאומי, קיבל ב-2018 שכר, והטבות נלוות לשכר, בעלות של 2.2 מיליון שקל, והוא גם קיבל מענק בהיקף של כ-800 אלף שקל, שצריך עוד את אישור האסיפה הכללית. 

המענק שקיבל בן זאב, שהוביל את המכירה המוצלחת לקרנות ההשקעה, ושטרם השלים את תוכניתו להנפקת הבורסה, הוא בגובה שש משכורות. מדובר במענק המקסימלי שבן זאב זכאי לקבל בבורסה. 

לצדו של בן זאב קיבלו עוד ארבעה סמנכ"ליות וסמנכ"לים שכר בעלות של כ-1.2 מיליון שקל כל אחד, ואמנון נויבך, שמכהן בתפקיד יו"ר דירקטוריון לא פעיל בחברה, בהיקף של כשמונה ימים בחודש, קיבל ב-2018 תגמול בעלות כוללת של כ-914 אלף שקל.

גם במקרה של היו"ר מדובר במענק בגובה שש משכורות, ובהיקף של 305 אלף שקל, גם כן על רקע השלמת שינוי מבנה הבעלות בבורסה ומכירתה מניות הבורסה לקרנות זרות.

נוסף על כך, הדירקטוריון של הבורסה, כחברה למטרות רווח, קבע מדיניות דיבידנד, שלפיה החל מ-2019 ועד לסיומה של מדיניות חלוקת הדיבידנד, "החברה תפעל לחלק לבעלי מניותיה דיבידנד במזומן בשיעור של 30% עד 50% מהרווח הנקי השנתי מפעילות שוטפת (קרי, מבלי להביא בחשבון הכנסות מאירועים חריגים)", כדברי הבורסה.