מניית ברנמילר מזנקת ב-21%: חתמה הסכם עקרונות עם EIB

חברת ברנמילר אנרג'י של היזם אבי ברנמילר דיווחה היום על חתימת מזכר עקרונות עם בנק ההשקעות האירופי למימון בהיקף של 13 מיליון אירו להרחבת פעילות ופיתוח מתקני הייצור של החברה בדימונה

אבי ברנמילר / צילום: איל יצהר
אבי ברנמילר / צילום: איל יצהר

חברת ברנמילר אנרג'י של היזם אבי ברנמילר דיווחה היום (ד') על חתימת מזכר עקרונות עם בנק ההשקעות האירופי (EIB) למימון בהיקף של 13 מיליון אירו להרחבת פעילות ופיתוח מתקני הייצור של החברה בדימונה.

בהתאם למזכר העקרונות, לאחר חתימה על הסכם מחייב, המימון יינתן לחברה במסלול של השקעה משותפת, כש-EIB יאפשר משיכות בסכום זהה להיקף ההשקעות שבוצעו בחברה. בהתאם להבנות שהושגו בין הצדדים, הבנק יכיר בהשקעות שבוצעו במהלך השנה שקדמה ליום חתימת ההסכם המחייב.

משיכת המימון תיעשה בשתי מנות שוות בסך של 6.5 מיליון אירו כל אחת. המנה הראשונה תישא ריבית נדחית ("גרייס") של 6% לתקופה של 5 שנים ממועד ההענקה, עם תשלום קרן בסוף התקופה. משיכת המנה הראשונה תתאפשר בעד שתי פעימות, מיום החתימה על ההסכם המחייב ובתוך 12 חודשים לאחר החתימה.

המנה השנייה תישא ריבית שוטפת בשיעור של 4% לתקופה של 5 שנים ממועד ההענקה, עם תשלום קרן בסוף התקופה. משיכת המנה השנייה תתאפשר, במספר פעימות, במשך שנתיים ממועד החתימה על הסכם מחייב, ככל שהחברה תשלים מספר תנאים וביניהם מכירה של מודולי אגירה בהיקף מצטבר של 50 מגהוואט-שעה תרמי ו-8 מיליון אירו וכן חתימת הסכם מחייב לפרויקט אחד לפחות מחוץ לישראל.

מתווה העסקה כולל גם תמלוגים של 2% ממכירות החברה, עד לסכום מרבי של 26 מיליון אירו. בחברה מעריכים כי הסכם המימון המחייב ייחתם במהלך הרבעון השלישי של 2019.

המימון מבנק ההשקעות האירופי ניתן במסגרת תוכנית Horizon2020 של האיחוד האירופי, שנועדה לסייע במימון פרויקטי מו"פ חדשניים ופורצי דרך. הכספים מיועדים להרחבת פעילות ופיתוח מתקני ייצור מתקדמים לרכיבי אגירה, בנוסף למענק שאישרה הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה במשרד הכלכלה.

ברנמילר אנרג'י הוקמה לפני כ-6.5 שנים ועסקה בתחילת דרכה בפיתוח והקמה של שדות תרמו-סולאריים. המודל העסקי שלה התבסס על הקמה של שדות כאלה עבור יצרניות חשמל. לאחר כמה שנות פעילות החליטו בחברה להתמקד במערכת לאגירת אנרגיית חום - אחד הרכיבים שפותחו בחברה, ולמעשה הפך להיות, לטענתה, היתרון התחרותי שלה.

ההתקן של החברה מסוגל לקלוט אנרגיה ממגוון מקורות - כמו תחנות רוח, פאנלים סולאריים, רשת חשמל, מים ועוד - לאגור אותה ולספק חשמל באמצעות קיטור. התחרות בתחום מגיעה מפתרונות אחרים לאגירת אנרגיה, כמו אגירה שאובה או אגירה במלח מותך, לצד טכנולוגיות אחרות (כמו אגירה על בסיס בטון) הנמצאות בפיתוח.

עוד הוסכם כי במזכר העקרונות כי החברה תרשום שיעבוד מדרגה ראשונה לטובת EIB על מפעל הייצור ועל ציוד מפעל הייצור, שיעבוד חשבון לטובת הבנק על התמלוגים, תרשום שיעבוד צף על הקניין הרוחני של טכנולוגיית האגירה ותמחה ל-EIB את התקבולים ממכירות המודולים. בנוסף התחייבה ברנמילר לשמור על יתרת מזומנים של 500 אלף אירו.

את שנת 2018 סיימה ברנמילר עם הפסד של כ-26 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-30 מיליון שקל ב-2017. בקופת החברה נותרו בסוף השנה מזומנים בהיקף של כ-3 מיליון שקל בלבד.

החברה, שעדיין אין לה הכנסות, הצטרפה לבורסה בתל-אביב באוגוסט 2017, לאחר שגייסה כ-45 מיליון שקל. מאז גייסה ברנמילר עוד עשרות מיליוני שקלים (כולל גיוס של כ-18 מיליון שקל בתחילת מרץ), מה שלא מנע מרואי החשבון שלה לציין בדוחות כי "להערכת הנהלת החברה, נכון למועד זה, יתרת המזומנים המצויה ברשות החברה אינה מספיקה להשלמת פרויקט רותם 1 ו/או למימון הפעילות השוטפת של החברה למשך תקופה של עד 12 חודשים".

החברה מקדמת בימים אלה את הקמתם של שני פרויקטים לבניית תחנות כוח במישור רותם ליד דימונה - רותם 1 ורותם 2. מתקן רותם 1, בהיקף של 1.5 מגוואט חשמל, היה אמור להתחיל לפעול במהלך 2019 למשך כ-20 שנה. כעת נראה שהוא כנראה יתחיל לפעול במהלך הרבעון הראשון של 2020. ההשקעה בו צפויה להסתכם בכ-61 מיליון שקל, וההכנסה השנתית מהמתקן צפויה לעמוד על כ-6.4 מיליון שקל.

בעקבות הדיווח מזנקת מניית ברנמילר  ב-21% בבורסה. עם זאת, מאז הצטרפותה למועדון החברות הציבוריות מחקה מניית ברנמילר כ-70% מערכה, ושוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-75 מיליון שקל בלבד.