התחקיר העיתונאי עדיין לא איבד מכוחו

גיא פלג, גידי וייץ ואילה חסון חתומים על חשיפות שעדיין מטלטלות את המדינה • הגילויים של פלג ווייץ הובילו לחקירות נגד נתניהו והמלצות להעמדה לדין בכפוף לשימוע, וחסון חשפה פרשה שקשורה לעד המדינה ניר חפץ • פירמה

אילה חסון, גיא פלג, גידי וייץ / צילום: רונן פדידה, איל יצהר, תומר אפלבאום
אילה חסון, גיא פלג, גידי וייץ / צילום: רונן פדידה, איל יצהר, תומר אפלבאום

גיא פלג, גידי וייץ ואילה חסון חתומים על חשיפות שטלטלו וחלקן עדיין מטלטלות את המדינה. רצינו לשמוע מהם על אחורי הקלעים של הכנת התחקירים, על התחושות ועל הדרך שעשו עד לפרסום, בעיקר כשכעת, אותן חשיפות של פלג (תמלילי התחקירים בתיק 2000) ווייץ (תיק 4000) עשויות להבשיל לכדי כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכפוף לשימוע.

מחסון רצינו לשמוע על התחקיר אודות עד המדינה בתיק 4000 ניר חפץ, מהתקופה שבה היה צוער בקורס קצינים ואחד מחבריו לקורס מת בנסיבות המעוררות תמיהות.

לצערנו, שלושתם סירבו לקחת חלק בגיליון המשפיעים של "פירמה".

כשביבי פגש את נוני

בפברואר האחרון, המליץ היועמ"ש אביחי מנדלבליט להעמיד לדין בכפוף לשימוע את ראש הממשלה נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים, ואת מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, בגין שוחד. את תמלילי השיחות בין השניים, שהפכו למה שמכונה היום תיק 2000, חשף בשעתו פלג, כתב המשפט של חדשות 2, במהדורה המרכזית.

פלג עלה לשידור ערב אחר ערב והקריא באינטונציה המזוהה עמו כ-3 דקות של תמלילי שיחה טורדי מנוחה בין שניים מהאנשים החזקים בישראל, שעל פי החשד ניסו לסגור דיל שבמסגרתו יקבל נתניהו סיקור אוהד ומוטה ב"ידיעות אחרונות", ובתמורה יפעל לקידום חוק לצמצום השפעתו של "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות". בסופו של דבר, אותו דיל לא יצא לפועל.

בראיון ליונתן כיתאין מ"גלובס" לאחר חשיפת התמלילים, אמר פלג כי "אלו היו ימים של מתח מאוד גדול. היה לחץ גדול מאוד של המערכת להביא כמה שיותר, וכול יום עד 19:00 בערב לא הייתי משוכנע שאני יכול לתת עוד קטע... אז כל יום יש מעליך את השאלה אם זו הפעם האחרונה, והייתה כמובן גם דאגה גדולה מאוד, חרדה של ממש, שינסו לצוד את המקור...

"כשיצאנו לדרך חשבתי שהסקופ הגדול שלי בפרשה הוא החשיפה של השם נוני מוזס. כששמעתי את השם הזה הלסת שלי נשמטה. התחושה הייתה של הלם טוטאלי... הייתה תחושה שאנחנו מביאים פה משהו שייזכר, שזה לא עוד שידור". והוא בהחלט צדק. הפרשה טלטלה את התקשורת והיו גם מי שקראו למוזס להשהות את עצמו. כתבים ועורכים בכירים אף זומנו לתת עדות במשטרה.

כשביבי צלצל לאלוביץ'

בתיק 4000, נחקר החשד כי נתניהו הצליח להגיע לעסקה מושחתת עם שאול אלוביץ', הבעלים של אתר וואלה! ושל קבוצת בזק, שבמסגרתו קיבל נתניהו סיקור אוהד ומוטה בוואלה!, ובתמורה פעל כשר התקשורת לקידום שורה של החלטות לטובת בזק. במקרה זה החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע; ואילו בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', מואשמים בשוחד, שיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה, בכפוף לשימוע.

באפריל שעבר סיפר תחקירן "הארץ", גידי וייץ, לאתר "וואלה!" על נסיבות חשיפת הפרשה: "אחרי מערכת הבחירות האחרונה הגיעו אלי רסיסי מידע שלימדו שנתניהו ואלוביץ’ מטפחים מתחת לרדאר מערכת יחסים קרובה ואינטרסנטית. כמה אנשים הבקיאים בסצנה אותתו שנתניהו בשבתו כשר התקשורת פועל נגד מהיסודות המרכזיים בהשקפת העולם שלו, ומקדם במרץ את האינטרסים של מונופול בזק בשווי של מאות מיליוני שקלים - באישור עסקת בזק-yes, ובעיכוב הרפורמה בשוק הטלפונים הנייחים...

"בשבועות הבאים נפגשתי ושוחחתי עם עשרות עיתונאים ובכירים במשרד התקשורת כדי לנסות לפצח את קשרי התן-וקח בין אלוביץ' לדיירי המעון הממלכתי. כמה פגישות רגישות התקיימו בבית שלי, בעיקר עם עיתונאים מוואלה! בעבר ובהווה, שגילו אומץ לב ושיתפו אותי באופן שבו מנסים להפוך אותם בעל כורחם למדבררי השלטון...".

השילוב בין שני התיקים מעיד על האובססיה של נתניהו כלפי התקשורת. עושה רושם שראש הממשלה היה מוכן לרמוס ערכים דמוקרטיים ולו רק בשביל סיקור חיובי לו ולבני משפחתו, כולל תמונות כמובן.

כשחפץ היה צוער

במארס שעבר פרסמה אילה חסון, מגישת "שישי" אז עוד בערוץ עשר, תחקיר אודות עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ, מי שהיה יד ימינו של ראש הממשלה ושל רעייתו במשך תקופה ארוכה.

בעת היותו צוער בקורס קצינים בשנת 1984, חפץ, כך נטען באותו תחקיר, היה חשוד במעורבות בגרימת מותו של צוער אחר. הוא נמצא חף משפע, אולם התחקיר חשף שורה של שאלות שנותרו פתוחות גם היום.

לאחר הפרסום טענה חסון כי גורמים פוליטיים פעלו כדי להכפישה בעקבות התחקיר ואף הפעילו בוטים לשם כך. "אם מפלגות פוליטיות רוצות לבצע קמפיין מכפיש, הן יכולות להשתמש בבוטים אשר הוזנו במידע כנגד אנשים מסוימים", אמרה חסון והוסיפה כי "חבר טוב שלי, שמגיע מעולמות המודיעין, ביצע בדיקה גדולה וסיפר לי שמישהו גדול הפעיל בוטים כנגדי אחרי שפרסמתי את התחקיר על ניר חפץ... אני חושבת שאני יודעת מי זה ומתוך איזו מפלגה זה מגיע".

למרות הניסיונות להצר את צעדי התחקירנים, נראה שלז'אנר הזה בעיתונות הישראלית דווקא הייתה עדנה מחודשת בשנים האחרונות. ותודה לנתניהו.