פסח יקר: עלייה חריגה במחירי העגבניות והמלפפונים, המחסור בחמאה יימשך

משרד החקלאות מדווח היום על התייקרות יוצאת דופן במחירי העגבניות והמלפפונים • בנוסף, גם בענף הפירות המחירים גבוהים, ובענף החלב קיים מחסור בחמאה שלא ייפתר בתקופה הקרובה

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

לקראת פסח: עלייה חריגה במחירי העגבניות והמלפפונים, הפירות נמכרים במחיר גבוה, והמחסור בחמאה יימשך - כך הודיע משרד החקלאות.

משרד החקלאות מדווח היום (ה') על התייקרות יוצאת דופן במחירי ירקות, כשלפי נתוני המשרד, בימים האחרונים המחיר הסיטונאי של העגבניות עלה ל-6.90 שקלים לק"ג, ומחיר המלפפונים עלה ל-5.90 שקלים לק"ג.

מדיון שערך אתמול (ד') משרד החקלאות בנושא אספקת תוצרת חקלאית לפסח, עולה כי עקב מחסור קל במלפפונים ובעגבניות מחירם צפוי לעלות עד חג הפסח. "על-מנת לתת מענה למחסור", אומרים היום במשרד, "נפתחו מכסות פטורות ממכס ליבוא עגבניות ומלפפונים מחו"ל, אולם היקף היבוא קטן, מאחר שמחיר העגבניות והמלפפונים גבוה גם בחו"ל בימים אלה".

על רקע הדברים אומרים היום גורמים בענף המזון בשיחה עם "גלובס": "כל שעה מחיר הירקות מתייקר. יש חוסרים אדירים. מלפפון עומד להגיע לקראת החג ל-11 שקל. זו שערוריה שלא פתחו מכסות ליבוא מספיק זמן לפני החג". 

שוק העגבניות והמלפפונים הוא שוק תנודתי, וזאת בשל משתנים בלתי תלויים כגון מזג-אוויר לעומת היקפי שטחי הזריעה, כשבהודעה שמסר היום משרד החקלאות מפורט כי "המשרד עוקב באופן רציף אחר האספקה הסדירה של פירות וירקות טריים לטובת הצרכנים ועושה הערכות מצב תכופות", כש"מחסור בעגבניות ומלפפונים עלול להוביל לעלייה במחיר לצרכן. לכן פותח משרד החקלאות מכסות יבוא פטורות ממכס לתקופה מוגדרת מראש", לשון ההודעה.

על-פי מדיניות משרד החקלאות, הנוהל הוא שכאשר המחיר הסיטונאי של העגבניות עולה על 6 שקלים, והמחיר הסיטונאי של המלפפונים עולה על 5 שקלים, וזאת במשך 5 ימי עבודה רצופים - המשרד פותח מכסות יבוא פטורות ממכס. כך, בשבוע שעבר פתח המשרד מכסות פטורות ממכס ליבוא.

כך או כך, לא רק מחירי המלפפונים והעגבניות יקרים לטענת המשרד - גם בענף הפירות המחירים גבוהים. "ישנו שפע של פירות ומלאי גדול, אך למרות זאת מחירם בשוק נותר גבוה". זאת, פרט לפירות הדר ובראשם מנדרינות, שמחירם נמוך יחסית, מפרטים במשרד.

בענף החלב קיים מחסור בחמאה, כשבמשרד ביצעו מספר פניות מסוף 2018 לאשר מכסות יבוא, אך אלה יצאו לדרך רק בסוף מרץ במכרז שהסתיים אתמול. את המחסור הקיים מטילים במשרד החקלאות על משרדי האוצר והמשפטים.

"לצערנו, פעולות אלה טרם נסתיימו, עקב עיכובים מצד משרד המשפטים והאוצר, ורק בתחילת השבוע הבא יחולקו המכסות ליבוא. מרגע חלוקת המכסות ועד להגעת החמאה לארץ לוקח כחודשיים עד שלושה. המשמעות היא שבתקופה הנוכחית והקרובה אנו צופים מחסור קל גם בתחום החמאה", נמסר ממשרד החקלאות.