ש"ס עתרה לבג"ץ נגד פסילת קמפיין כתיבת האותיות בספר התורה

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, אסר על ש"ס להמשיך בקמפיין כתיבת אותיות בספר התורה במסגרת תעמולת הבחירות שלה, בטענה כי יש בו משום הענקת מתנה אסורה • ש"ס: "הניסיון 'לחנך' מחדש את הציבור המזרחי ולנתקו מהזיקה למסורת, לתורה וליהדות לא יעבוד"

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: יעקב כהן
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: יעקב כהן

תנועת ש"ס עותרת לבג"ץ נגד החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, לאסור עליה להמשיך בקמפיין כתיבת אותיות בספר תורה במסגרת תעמולת הבחירות שלה. הפסיקה של מלצר ניתנה בעקבות עתירה של התנועה למען איכות השלטון, ולפיה מודעות תעמולה שכותרתן "מבצע יוסף עליכם כל אחד מוסיף קול אחד" מפרות את חוק הבחירות (דרכי תעמולה). 

לטענת התנועה לאיכות השלטון, העובדה שהקמפיין כלל הענקת זכות לכתיבת אותיות בספר תורה חדש לעילוי נשמת הרב עובדיה יוסף ז"ל שיוכנס לכותל המערבי, לכל מי שיביא עוד מצביעים עבור ש"ס, מפרה את חוק הבחירות. בעתירה נאמר כי לכתיבת אות בספר תורה יש משמעות מיוחדת עבור יהודים דתיים, והיא דומה למתן "קמיע" - פעולה שנאסרה במערכות בחירות קודמות.

ש"ס טענה כי אין מדובר בקמיע או בתשורה פיזית ממשית אלא באות ערטילאית בספר תורה שמועבר לכותל למען כל עם ישראל, ולכן אין מדובר בהפרה של חוקי הבחירות. 

מודעת שס
 מודעת שס

חוות-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, תמכה בעתירת התנועה לאיכות השלטון, שכן לפיה, "בעיני הבוחר הסביר נראה שיש ערך רוחני בהבטחה לאות בספר תורה... אדם המקבל זכות לאות בספר תורה, יכול ויחוש מחויב למימוש הבטחת בחירות שנתן, והדבר יוצר תלות". 

השופט מלצר נסמך בהחלטתו על חוות-דעת זו והורה לש"ס לחדול ממה שהגדיר "תעמולת הבחירות האסורה המגולמת במבצע יוסף עליכם", ולהסיר את הפרסומים המוצעים על "המבצע" הזה, שיש בו משום הענקת מתנה אסורה, והכול עד היום בשעה 18:00. הוא הוסיף כי כדי לא לפגוע בספר התורה ובהשלמתו, ש"ס תהיה רשאית להשלים את כתיבת הספר (וזאת שלא באמצעות בוחרים-בכוח או תומכים) ולהכניסו לרחבת הכותל רק לאחר יום הבחירות.

ש"ס הגיבה בהודעה ולפיה "קשה להאמין איך בישראל של 2019 עדיין מתנהלת רדיפה תרבותית שכזו נגד ציבור ענק שהמסורת היהודית חשובה לו, ובעוד מפלגות אחרות מחלקות בהיתר כובעים וחולצות בעלות כספית גבוהה בהרבה - דווקא כלפי ש"ס נקבעת שוב ושוב החלטה תמוהה שאות בספר תורה היא 'מתנה אסורה' למרות ערכה הממוני הפעוט. הניסיון 'לחנך' מחדש את הציבור המזרחי ולנתקו מהזיקה למסורת, לתורה וליהדות לא יעבוד". 

עדיין לא נקבע דיון בעתירה לבג"ץ.