מועדון החברים של הבורסה בת"א נפתח גם לשחקני נוסטרו

הבורסה הודיעה היום על צמצום חסמים להצטרפותם של חברים חדשים, שבמסגרתו גם תופחת דרישת ההון המינימלית מחברי בורסה שאינם בנקים (חש"בים) מ-22 מיליון לכ-15 מיליון שקל בלבד • מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב: "השינויים בכללים והסרת החסמים גובשו בדומה למקובל בבורסות בעולם"

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: שלומי יוסף

לאחר שכמה גופים בארץ ובעולם, הפועלים עבור הנוסטרו שלהם בלבד (ולא מנהלים כספי לקוחות), הביעו עניין באפשרות להיות חברים בבורסה בתל אביב, החליטה הנהלת הבורסה להקל על הצטרפותם. הבורסה הודיעה היום על צמצום חסמים להצטרפותם של חברים חדשים, שבמסגרתו תופחת דרישת ההון המינימלית מחברי בורסה שאינם בנקים (חש"בים) מ-22 מיליון לכ-15 מיליון שקל בלבד.

ההצעה לשינוי פורסמה היום להערות הציבור. המהלך יאפשר לגופים שיהפכו לחברי בורסה גישה מהירה יותר למערכות המסחר של הבורסה (מה שחשוב בעיקר לסוחרים המתמקדים במסחר התוך יומי המהיר).

כיום קיימים בבורסה מספר סוגים של חברי בורסה: בנק, בנק חוץ, חש"ב (חבר שאינו בנק) וחבר רחוק. על פי תקנון הבורסה, חש"ב נדרש כיום לעסוק בעסקי ניירות ערך עבור אחרים, דוגמת פעילות ברוקראז' או ניהול תיקי לקוחות. נוסף על כך, רשאי חש"ב לפעול גם לנוסטרו - חשבונו העצמי. ואולם, התקנון אינו מאפשר כיום לגוף ישראלי אשר אין לו לקוחות, והוא פועל רק לנוסטרו (לרבות כעושה שוק), להיות חבר בורסה. מגבלה זו אינה חלה על חבר רחוק.

בבורסה מציינים כי גובה דרישת ההון המינימלית של 22 מיליון שקל נקבע לפני כעשור, כ"דמי רצינות" לגופים אשר ביקשו להתקבל לחברות בבורסה. במרבית הבורסות בעולם הסכום נמוך בהרבה, וגם בת"א מבקשים להוריד את הרף. עם זאת, לא יחול שינוי בדרישת ההון על פי מודל ההון המבוסס סיכון.

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, ציין היום כי "כחלק מהתוכנית האסטרטגית של הבורסה, אנו פותחים את הבורסה בתל אביב לשחקנים חדשים. השינויים בכללים והסרת החסמים גובשו בדומה למקובל בבורסות בעולם. אנו בטוחים כי כניסתם של שחקנים חדשים לשוק ההון המקומי יגבירו את התחרות על ציבור המשקיעים ויהפכו את הבורסה בתל אביב לדומיננטית ולנגישה יותר לציבור הרחב".