מה יעשה ראש העיר הגרמנית, בעל האזרחות הסקוטית, ביום שאחרי הברקזיט?

בריטים בחו"ל וזרים בבריטניה עוקבים בדריכות אחרי דרמת ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי

ברקזיט / צילום: רויטרס
ברקזיט / צילום: רויטרס

בין אלה העוקבים בדריכות אחרי הדרמה הפוליטית המתמשכת בבית הנבחרים הבריטי סביב הפרישה מהאיחוד האירופי נמצא גם ראש כפר קטן בצפון גרמניה. איאן מקנאב, בן 69, הוא סקוטי שעזב את בריטניה בשנות ה-70, עבד בהמבורג, הקים משפחה והתערה כה טוב בקרב התושבים המקומיים של ברונסמארק - אזור כפרי שבו חיים כ-160 תושבים בלבד - עד שנבחר לתפקיד ראש עיר של כבוד. מקנאב, שלא קיבל אזרחות גרמנית, החל לכהן בתפקיד בהתנדבות כבר ב-2008 והיה אמור להמשיך בו עד 2023. אבל הברקזיט טירפד את תוכניותיו.

לפי החוק בגרמניה, אזרח של מדינה מחוץ לאיחוד האירופי אינו יכול לכהן כראש רשות מקומית, קטנה ככל שתהיה, ולכן מקנאב ממתין לתאריך הפרישה הסופי של בריטניה מהאיחוד כדי "לשים את המפתחות על השולחן" ולהעביר את התפקיד לסגנו.

הוא סיפר לתקשורת הגרמנית כי קיבל כבר לפני ארבעה חודשים מכתב רשמי מהרשויות בשלזוויג-הולשטיין הדורש ממנו לפרוש עד ה-29 במרץ - תאריך הפרישה המקורי - אבל הוא התקשר לבקש דחייה אחרי שבריסל העניקה לבריטניה הארכה ל-12 באפריל. בימים אלה, על רקע הדיווחים על הארכה נוספת שהאיחוד יעניק לבריטניה, הוא "עוקב באופן יומיומי אחרי הדיווחים בתקשורת" כדי לדעת מתי להתפטר, וכך גם תושבי הכפר. "לפעמים הם שואלים אותי מה מצב הברקזיט לפני שהם שואלי לשלומי", סיפר למגזין "שפיגל".

לצד סיפורו, הדחייה המתמשכת וחוסר הוודאות סביב הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי - אופייה ותזמונה - מדאיגים באופן רציני יותר מאות אלפי בני אדם בשני צדי התעלה. כך למשל, עסקים קטנים המייבאים ומייצאים לאיחוד האירופי דרך האינטרנט או בערוצים אחרים אינם יודעים כיצד לתמחר את הסחורה ביום שאחרי הפרישה, או אם בכלל יוכלו לספק ללקוחותיהם מוצרים המגיעים מאירופה. גם בריטים העובדים חלק מהשנה מחוץ למדינה - אם באופן מזדמן ואם בעסקי הנפט בנורבגיה ובהולנד למשל - אינם יודעים אם יוכלו להמשיך בסגנון החיים שלהם אחרי הפרישה.

בנוסף, בריטים רבים שעברו להתגורר במדינות האיחוד האירופי אינם בטוחים בזכויות שלהם בהן אחרי הפרישה - פנסיה, ביטוח בריאות ועוד. הדבר משפיע במיוחד על המבוגרים שבהם, שתלויים בביטוח רפואי כדי להבטיח את איכות חייהם. גם תושבים זרים הנמצאים בבריטניה ללא אזרחות מקומית, שעד כה לא נאלצו לבקש אזרחות בריטית למרות שהקימו משפחות ועבדו בבריטניה, אינם יודעים מה יהיה מצבם החוקי ועד כמה ייפגעו - אם בכלל - אחרי פרישה בריטית מהאיחוד האירופי.