ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור

לדברי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הלחץ הכלכלי על איראן יגבר וטהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ ממשיך בצעדים נגד איראן, בעיתוי נוח מאוד לפחות לראש הממשלה בנימין נתניהו. הבית הלבן הכריז רשמית על משמרות המהפכה של איראן, כעל ארגון טרור זר. לדברי הנשיא טראמפ הלחץ הכלכלי על איראן יגבר, וטהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור".

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו מסר בהצהרה לתקשורת כי ההחלטה תיכנס לתוקפה בעוד כשבוע מהיום. "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר פומפאו, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור שבהם הוא תומך - כמו חיזבאללה ועוד".

בהצהרה שפרסם הבית הלבן נכתב כי "הצעד הזה מכיר במציאות שבה איראן לא רק מממנת טרור, אלא משמרות המהפכה לוקחים חלק פעיל בטרור ומקדמים אותו כאמצעי מדיני. משמרות המהפכה משמשים כאמצעי העיקרי של הממשלה האיראנית לכוון וליישם את הקמפיין העולמי שלה. זו הפעם הראשונה שבה ארצות-הברית הכירה בגוף ממשלתי כארגון טרור. זה מדגיש את העובדה שפעולות איראן שונות ביסוד שלהן ממשלות אחרות. הדבר ירחיב באופן משמעותי את הלחץ על המשטר האיראני. ישנו סיכון ברור בעשיית עסקים או תמיכה במשמרות המהפכה. אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם ממנים טרור. הצעד שולח מסר ברור לטהראן, שלתמיכתה בטרור יש השלכות רציניות. נמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי ואת המחיר עליו תשלם איראן בתמיכתה בפעילות טרור, עד שהיא תנטוש את ההתנהגות הזדונית והלא חוקית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ההחלטה האמריקאית, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תודה לך ידידי היקר, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, על כך שהחלטת להכריז על משמרות המהפכה של איראן כעל ארגון טרור. תודה על שנענית לעוד בקשה חשובה שלי, שמשרתת את האינטרס של מדינותינו ושל מדינות האזור. נמשיך לפעול יחד בכל דרך נגד המשטר האיראני שמאיים על מדינת ישראל, על ארה"ב ועל שלום העולם".

משמרות המהפכה האסלאמיות הן כוח צבאי שתפקידו העיקרי הוא להגן על משטר האייטולות השיעי באיראן שהוקם לאחר מהפיכת חומייני, וכן ליצא את המהפיכה למדינות האיזור ובכלל. בין היתר, כוללת פעילותו הדרכת ארגוני טרור וביצוע פעולות טרור עצמאיות, כשלארגון מיוחסות פעולות טרור נגד ישראל ונגד יהודים ובראשן פיגועי הטרור במוסדות הקהילה היהודית בארגנטינה. בשנות מלחמת האזרחים בסוריה ניהלו כוחות משמרות המהפיכה קרבות רבים לצד צבאו של אסד ובתוך כך ביססו שליטה ונוכחות במדינה השסועה, כולל בקירבת הגבול עם ישראל. הממשלה וזרועות הביטחון של ישראל זיהו את האיום ונתניהו הגדיר את המאבק באחיזה זו כאחת המטרות האסטרטגיות של ישראל. ואכן חלק ניכר מההתקפות הישראליות בסוריה הן על מטרות איראניות של משמרות המהפיכה. בשבת דיווח העיתון האמריקאי "וול סטריט ז'ורנל" מפי גורמים בממשל, על הכוונה להכריז על משמרות המהפיכה כארגון טרור. לפי הדיווח, בממשל טראמפ ישנה מחלוקת סביב הנושא. המתנגדים למהלך טוענים כי הכרזת ארצות-הברית עשויה להוביל לפעולות תגמול בדמות פעולות טרור של גורמים צבאיים פרו-איראניים נגד כוחות הצבא והמודיעין האמריקאיים שפרוסים במזרח התיכון.

למשמרות המהפיכה זרועות כלכליות הנטועות עמוק בכלכלה האיראנית וגם הבינלאומית, כשענף משמעותי בכך הוא הגידול והברחת הסמים מהמזרח התיכון ומאכז אסיה אל מדינות המערב וארצות-הברית בראשן.

הדוקטור רז צימט המומחה לאיראן אומר כי יש לקחת את האיומים מאיראן בפרופורציות. הם ימשיכו ויחריפו לדבריו וכנראה צפויה גם החלטה איראנית בעניין זה שתגדיר את הכוחות האמריקאים באזור כארגון טרור. בנוגע למשמעות ההכרזה אומר צימט כי תיאורטית יכולה להיות לה השפעה רבה מאוד, כי משמרות המהפיכה שולטים בנתח מרכזי מהכלכלה האיראנית (בין 10% ל-40%). לפיכך, תיאורטית - כל איראני וכל חברה איראנית שאיכשהו קשורים למשמרות יכולים להיות נתונים מעתה לסנקציות. עם זאת, מעשית, רבים מהאישים הקשורים בארגון כבר נתונים תחת עיצומים אמריקאים בשל מעורבותם בפעילויות טרור. לגבי הפעילות המסחרית והכלכלית של משמרות המהפיכה, גם אם יושקעו בכך משאבים מודיעיניים ואחרים רבים, קשה לזהות, לפי צימט, חברות ואישים הקשורים לפעילות כזו. לדבריו גם אם יזוהו אישים/חברות כאלה, זה יחייב שיתוף פעולה עם האירופאים, וכפי שאנחנו יודעים הם אינם מתלהבים אפילו לשתף פעולה עם סנקציות ביחס לחברות שקשורות לפעילויות הלא-אזרחיות של משה"מ, שלא לדבר כמובן על הסינים והרוסים.