זאבי החזיר את סרצ'לייט למשחק: הקרן הגישה הצעה חדשה לרכישת השליטה בפירמידת בזק

הצעת הקרן האמריקאית, שכבר הגישה בעבר הצעה לרכישת ביקום, משקפת החזר של 361 מיליון שקל לנושי האג"ח של אינטרנט זהב - "תספורת" של כמחצית מהחוב • הערכות: מחזיקי אג"ח ביקום יעדיפו את הצעת גד זאבי, שתסתכם בהזרמה של 350 מיליון שקל, על פני זו של סרצ'לייט, שכוללת הזרמת 250 מיליון שקל בהנפקת מניות

גד זאבי / צילום: איל יצהר
גד זאבי / צילום: איל יצהר

הקרן האמריקאית סרצ'לייט לא מוותרת על הניסיון לרכוש את גרעין השליטה בקבוצת התקשורת בזק . אף שטענה בעבר כי הצעתה - שנדחתה - לרכוש את מניות ביקום  (בעלת השליטה בבזק) מידי אינטרנט זהב  היא הצעה סופית, הקרן חוזרת ומציעה הצעה חדשה, לאחר שאיש העסקים גד זאבי הגיש הצעה משלו מוקדם יותר השבוע.

הצעתה החדשה של סרצ'לייט תיתן למחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב כ-301 מיליון שקל בסיום התהליך - מתוכם 136 מיליון דולר שנמצאים בקופת החברה נכון לסוף 2018, ו-165 מיליון שקל שאותם תזרים סרצ'לייט בתמורה למניות ביקום.

נוסף על כך יקבלו מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב גם מניות ביקום בשווי 60 מיליון שקל. המשמעות היא החזר של 361 מיליון שקל (כולל החלק המנייתי) לנושי האג"ח, כלומר "תספורת" של כמחצית מהחוב, שעמד בסוף 2018 על 739 מיליון שקל.

העסקה תכלול גם השקעה של 250 מיליון שקל בביקום בתמורה למניות החברה, במחיר שיוסכם על הצדדים. העסקה כפופה לקבלת היתר השליטה בבזק ולאישורים רגולטוריים שונים, וכן למינוי לפחות שני דירקטורים לפחות מטעם סרצ'לייט בבזק, ורוב של הדירקטורים בביקום.

הצעתה הקודמת של סרצ'לייט - שכללה רק את רכישת מניות ביקום מידי אינטרנט זהב - הייתה גבוהה יותר עבור מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב, ועמדה על 387 מיליון שקל (אם כי כעת היקף ההשקעה גבוה יותר, אך מתחלק גם עם השקעה בביקום). ההצעה עלתה לפני כחודש להצבעת מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב, וכאמור, נדחתה על-ידיהם.

הצעתו של זאבי, שהובילה לעליות חדות במניות ובאג"ח של חברות פירמידת בזק שלשום (ב'), הסתכמה ב-300 מיליון שקל תמורת מלוא הבעלות על אינטרנט זהב, עם תמורה עתידית פוטנציאלית בהתאם לעליית מחיר מניית נכס הבסיס - בזק. הצעת סרצ'לייט נמוכה מההיקף הפוטנציאלי של הצעת זאבי, אך היא מיידית ורובה במזומן, לעומת הצעת זאבי שכוללת גם הנפקת אג"ח חדשות לטווח ארוך.

ל"גלובס" נודע כי באסיפת מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב שתתכנס מחר צפויים דיונים בשתי ההצעות, והצבעה בשאלה מול מי מהגופים להמשיך ולהתנהל תוך מתן תקופת בלעדיות לסגירת הסכם למכירת השליטה בבזק.

לפי הערכות, סביר להניח כי מחזיקי האג"ח של ביקום יעדיפו את הצעת זאבי: הצעת סרצ'לייט כוללת הזרמה של 250 מיליון שקל בהנפקת מניות, ואילו בהצעת זאבי תסתכם ההזרמה ב-350 מיליון שקל. גם אינטרנט זהב וגם ביקום עצרו את התשלומים למחזיקי האג"ח והחלו בהליכים לקראת הסדרים. בביקום, שחייבת כ-2.5 מיליארד שקל למחזיקים, הסיבה הייתה אי-עמידה באמות המידה הפיננסיות בשל המחיקות החשבונאיות שביצעה בזק.

לאחר הזינוקים בניירות הערך של החברות שלשום, היום (ד') נסחרת מניית ביקום ביציבות וזו של אינטרנט זהב עלתה בשעות הצהריים בכ-2%, בעוד שאיגרות החוב של אינטרנט זהב קופצות ב-13%-15% ובאג"ח ביקום העליות הן של 2%-5%.