מגבירה הילוך במאבק בפייק ניוז: פייסבוק מכניסה שינויים לפיד

בין השינויים הצפויים: הרשת החברתית הודיעה היום על השקת מדד בשם "פער הקליקים" - כלי שנועד להגביל את הפצתם של אתרים בעלי פופולריות לא פרופורציונלית בפייסבוק ביחס לשאר הרשת

פייסבוק / צילום: Shutterstock
פייסבוק / צילום: Shutterstock

כחלק ממאמציה להילחם בדיסאינפורמציה בפלטפורמה שלה, פייסבוק מכניסה שינויים בפיד של הרשת החברתית.

השינוי הגדול ביותר עליו הודיעה הוא הכנסה של מדד בשם "פער הקליקים" שיושק היום (ה') ברחבי העולם. הכלי נועד להגביל את הפצתם של אתרים בעלי פופולריות לא פרופורציונלית בפייסבוק ביחס לשאר הרשת. פייסבוק מודדת היכן נמצאים מרבית הקישורים לאתרים, ואם מרביתם נמצאים ברשת החברתית, פייסבוק תשתמש במידע הזה, לצד מידע נוסף, כדי להגביל את תפוצתם בפייסבוק. הכלי מכוון בעיקר נגד אתרי פרינג' שבונים את הפופולריות שלהם דרך תפוצה ויראלית בפייסבוק.

כדי לעשות זאת, פייסבוק צריכה למפות את האינטרנט כולו ואת הקישורים בו, בדומה לפעולתם של מנועי חיפוש ובראשם גוגל. גוגל מציגה את המידע הממופה לבקשת המשתמש, ואילו פייסבוק תשתמש במיפוי לטובת הגברת השליטה שלה עצמה.

שינוי נוסף יתרכז בקבוצות הפייסבוק, בהן מתרחש חלק נכבד מהאינטראקציות בפלטפורמה. קבוצות פייסבוק סגורות וסודיות מנוהלות על-ידי מנהלי הקהילה ולא ישירות על-ידי פייסבוק עד היום. כעת פייסבוק תיקח גישה אקטיבית יותר ביחס לקבוצות, כדי למנוע שיח פוגעני ורעיל בהן, ותבחן מקרוב את התנהלות מנהלי הקבוצות הסגורות והסודיות כדי לשלוט בתכנים בקבוצה. בנוסף, קבוצות ייענשו על הפצת פייק ניוז, ככל שאלה יזוהו על-ידי בודקי העובדות בפייסבוק.

פייסבוק הודיעה על המהלך בפוסט בבלוג החברה שפרסם גיא רוזן, הישראלי הבכיר בפייסבוק. רוזן הצטרף לפייסבוק לאחר שזו רכשה את הסטארט-אפ שהקים, אונאבו, ובשנתיים האחרונות הוא משמש כסגן נשיא מוצר ובטיחות וחבר הנהלת פייסבוק העולמית, תפקיד שכולל את בקרת התוכן בפלטפורמה ואת אבטחת מערכות הבחירות. במסגרת התפקיד הוא מדווח ישירות למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג.

*** גילוי מלא: המשרוקית של "גלובס" מבצעת בדיקת עובדות עבור פייסבוק, בתשלום.