חריקות קלות בקצב הצמיחה? אלה האתגרים שעומדים בפני אובר בדרך להנפקת השנה

חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע תשקיף פומבי ועשתה צעד נוסף לקראת ההנפקה • החברה שולטת בשוק והציגה הכנסות של 11 מיליארד דולר ב-2018, אך לא הכל נוצץ • 4 אתגרים עמם מתמודדת החברה

דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

ההנפקה הגדולה ביותר לשנת 2019, ובכלל של השנים האחרונות, יצאה לדרך: חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה בסוף השבוע את התשקיף הפומבי שלה, והיא תחל לבצע רוד שואו (מפגשים עם משקיעים) בתוך שבועות ספורים. לפי דיווחים, החברה מכוונת לשווי של 100-120 מיליארד דולר, 30%-50% יותר גבוה מהשווי של החברה בגיוס ההון האחרון בשוק הפרטי - 72 מיליארד דולר.

בשנת 2018 הציגה החברה הכנסות של 11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ-Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016.

האתגרים של אובר בדרך להנפקת השנה
 האתגרים של אובר בדרך להנפקת השנה

אובר היא אמנם החברה הבולטת והמשמעותית ביותר בשוק שיתוף הנסיעות, אך היא מתמודדת עם תחרות עיקשת מאוד. הדבר בא לידי ביטוי בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, בהאטה בקצב הצמיחה ובהפסדים של מיליארדי דולרים בשנה. חמישה אתגרים עמם החברה מתמודדת:

1. חוששת מרגולציה בערים הגדולות

אובר מציינת בתשקיף מספר סיכונים הנוגעים לרגולציה, ומדגישה כי אופי העסק מביא לכך שהיא כפופה לחוקים ותקנות בתחומים מגוונים - פעילות אינטרנט, הגנה על מידע ופרטיות, שירותי תחבורה, הגנה על צרכנים ועוד. בתשקיף , "החוקים הללו מתפתחים ועשויים להתפרש או לעבור תיקונים בצורה שתפגע בעסק שלנו".

בחברה ציינו במיוחד חמש מטרופולין - לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון וסאו פאולו - שאחראים לרבע מההכנסות הגולמיות שלה בתחום הנסיעות השיתופיות (הכנסות גולמיות הן כל מה שהלקוח משלם, לפני הניכוי לנהגים, למסעדות והוצאות נוספות). בחברה מזהירים כי "מכשולים רגולטוריים" בכל אחד מהאזורים האלו ישפיעו לרעה על העסק באופן משמעותי, יותר מאשר באזורים אחרים. אם רוצים קצת להיכנס לפרטים, 15% מההכנסות הגולמיות בתחום זה הגיעו בשנה שעברה מנסיעות אל ומשדות תעופה. אובר צופה שההכנסות האלו יעלו בעתיד, ולכן הגבלות על נסיעות כאלה ישפיעו עליה לרעה. בהתייחסות גלובלית, אובר מציינת שבמדינות שונות קיימת רגולציה מגבילה יותר מאשר בארה"ב. אובר מזהירה מפני רגולציה גם בתחום הרכב האוטונומי, ובאופן כללי הצהירה אובר בתשקיף כי היא מחויבת לנקוט בגישה פרואקטיבית ובשיתוף פעולה עם רגולטורים, וכי היא מחזקת את קשריה עם רגולטורים בעולם.

2. השקיעה מיליארד דולר בפיתוח רכב אוטונומי

אובר השקיעה 457 מיליון דולר ב-2018 במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת"), שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים, אך גם רכבים מעופפים ויוזמות נוספות - כשליש מעלות המחקר והפיתוח הכוללת של אובר באותה שנה - 1.5 מיליארד דולר. ב-2017 השקיעה אובר ב-ATG סכום של 384 מיליון דולר ובשנה שלפני כן השקיעה 230 מיליון דולר. כלומר, אובר השקיעה מעל מיליארד דולר בשלוש שנים בפיתוח של רכב אוטונומי. בנוסף, ATG צמחה מ-40 עובדים ב-2015 ליותר מ-1,000 עובדים כיום. אובר מצהירה כי היא מאמינה שלרכבים אוטונומיים יש פוטנציאל לספק בטווח הרחוק נסיעות ומשלוחים בטוחים ויעילים יותר ובמחירים נמוכים יותר.

למעשה, השווי של אובר הוא תוצאה של תקוות גדולות לגבי הצלחתה לפתח רכב אוטונומי והתועלת שתיווצר לה מכך. לאובר יש הוצאות גדולות על נהגים ולכן רכב אוטונומי ישפר משמעותית את יעילותה. אובר מציגה כיתרון את העובדה שהיא משתפת פעולה עם נהגים, מכיוון שלהערכת מנהלי החברה, צפוי שלב ביניים ארוך בו רכבים אוטונומיים ישולבו בהדרגה בסיטואציות ספציפיות. כך למשל, נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב למשל נסיעות אוטונומיות לאורך דרכים שמופו היטב במזג אוויר נוח, אך נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב הדרישה. עם זאת, מדובר בהשקעה לטווח ארוך מאוד, שספק גדול אם תסתיים בהצלחה.

3. צמיחה מול צמצום ההפסדים

אובר מתמודדת עם תחרות עזה מצידן של ליפט וחברות נוספות כמו Gett הישראלית. לאובר יש יתרון אדיר - יש לה הכנסות גבוהות משמעותית ומספיק הון כדי להגדיל את הוצאות השיווק והמכירות שלה. הוצאות אלו היוו ב-2018 שיעור של 28% מכלל הכנסות החברה. זה שיעור נמוך מזה של ליפט - 37%. ואולם כשבוחנים מספרים אבסולוטיים מדובר ב-3.1 מיליארד דולר, לעומת 800 מיליון דולר בלבד של ליפט. עם זאת, כל כניסה לעיר חדשה מלווה בהוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, ולמתחרות יש אפשרות להשתלט על ערים כאלו. השוק הישראלי הוא דוגמא טובה - הוא נשלט על ידי Gett ויהיה לאובר קשה מאוד להשיג בו נתח משמעותי.

התחרות מתחילה להראות אותותיה, ואובר מראה חריקות בקצב הצמיחה. בהכנסות הרבעון הרביעי לא הצליחה אובר להציג צמיחה בהשוואה לרבעון השלישי. לשם השוואה, ברבעון הרביעי של 2017 צמחה אובר ב-13.5% בהשוואה לרבעון שלפניו.

התחרות תקשה על אובר לצמצם את ההפסדים שלה, שעמדו כאמור על מעל 3 מיליארד דולר ב-2018. בשוק ההון אמנם שמים דגש על צמיחה ומוכנים לשלם על כך בשורה התחתונה, אך המשקיעים גם יאהבו גיוסי הון משמעותיים. אובר יכולה להתנחם בכך שליפט נמצאת באותו המצב, ולכן שתי החברות יוכלו לצמצם הפסדים, מבלי לחשוש שהשנייה תנצל זאת.

4. הנפקה בשווי גבוה

מנהלי חברות ציבוריות דואגים אמנם להדגיש כי הם לא מתעסקים במחיר המניה, אך בסופו של דבר הן קיימות כדי להיטיב עם בעלי המניות שלהן. אובר, כמו חברות אחרות שנכנסות לשוק ההון בתקופה הזאת, שואפת להנפיק בשווי גבוה. גם אם לפעמים קשה להבין זאת, שווי גבוה הוא אתגר בעבור חברות, אם הוא גבוה מדי. ירידה במחיר המניה יכולה ליצור כדור שלג שלחברה יהיה קשה להתמודד איתו - בעלי המניות יביעו את מורת רוחם, והחברה תנסה לעודד את מחיר המניה באמצעות צעדים קצרי טווח.

אף חברה לא מתנגדת לשווי גבוה - זה מיטיב עם מייסדיה, מנהליה, עובדיה ובעלי המניות שלה. ואולם צריך לזכור שצריך לתת לבעלי המניות מהציבור גם יכולת להפיק תשואה נאה מההשקעה. האתגר הזה אמנם לא מופיע בתשקיף, הוא יכול להיפתר אם המנהלים ינקטו בצעדים נכונים ויבצעו תיאום ציפיות עם המשקיעים, אך הוא יצריך היערכות מראש. אחרת, אם האתגרים שהצגו לעיל (או אתגרים אחרים) יבואו לידי ביטוי במציאות, הפגיעה בחברה תהיה כפולה.