אם ישראל כזאת מעצמת קנאביס, איך זה שכל כך קשה לחולים להשיג בה גראס?

בעוד מגזר חברות הקנאביס בבורסת ת"א נוסק לשווי של 3 מיליארד שקל, אלפי חולים הזכאים לצריכה רפואית של הצמח סובלים בחודשים האחרונים מקושי משמעותי להשיגו • איך זה ששבע חברות מקומיות לא מצליחות לכסות על המחסור שיצרה סגירתה של חוות קנאביס אחת בלבד?

אלפי החולים הנדרשים לקנאביס רפואי בישראל סובלים בחודשיים האחרונים מקושי להשיג את הזנים שהם רגילים לצרוך ומתהליך ארוך לקבלת תחליפים הולמים. האם ייתכן כי סקטור הקנאביס הישראלי, "מעצמת קנאביס" מטעם עצמה - ששוויו בבורסה בת"א נסק כבר לכ-3 מיליארד שקל - אינו מצליח לספק אפילו את הביקוש של השוק המקומי, בסך הכל 10 טון בשנה?

התמונה קצת יותר מורכבת. המחסור בשוק הישראלי (בעיקר של תפרחת אך גם של שמן קנאביס)  נובע ספציפית ממצבה של מובילת השוק, חברת תיקון עולם. האחרונה הייתה אחראית על אספקת קנאביס רפואי ל-30% מהמטופלים בישראל, אולם החווה העיקרית שלה ליד מושב ביריה שבגליל העליון נסגרה כעת וממילא לא עומדת בתקני הרפורמה החדשה שאמורה להיכנס לתוקף בקרוב. החווה החדשה של תיקון עולם בכפר יהושע עדיין לא מוכנה לאספקה, וכנראה לא תהיה מוכנה עד לפחות יולי 2019.

לכאורה, שאר החברות "הוותיקות" שכבר פועלות בשוק הקנאביס המקומי, שבע במספר, היו יכולות לספק את הכמות הנדרשת למטופלים (כאמור כ-10 טון קנאביס מאושר GAP בשנה). לכל החברות הללו היה בסוף 2018 כושר יצור של לפחות 2-3 טון קנאביס כ"א ובינתיים הן מרחיבות את פעילותן.

אלא שהחסם הוא בהעברה הטכנית של המטופלים בקנאביס רפואי מתיקון עולם לחברות האחרות, כולל הדרכה, קליטה למערכת המחשוב, התאמת זנים וכדומה. מטופלים עם רישיונות תחת הרפורמה החדשה (שכבר החלה לפעול כפיילוט לפני שנה), יכולים לרכוש את המוצר בבתי המרקחת, אולם בערוץ זה ישנו צוואר בקבוק הקשור למגוון המוצרים הקטן שכבר זמינים בבתי מרקחת.

חסם נוסף הוא מחסור במוצרים מסוימים שהמטופלים התרגלו אליהם, המיוצרים על ידי תיקון עולם. חברות אחרות יכולות לטעון לדמיון בין המוצרים, אולם לעיתים קרובות הצרכנים חוששים לוותר על המוצר המוכר להם, לאחר שנים של ניסוי וטעייה עד שמצאו את המוצר שעובד בשבילם. לכן מבחינת הצרכנים הללו אכן מדובר במחסור, גם אם כמות הקנאביס בשוק מספקת. 

מוצרי קנאביס רפואי (תפרחת, שמן, גלולות) משמשים לטיפול בכאב, פוסט טראומה, קרוהן, תופעות לוואי של כימותרפיה ועוד. יש לציין כי כל עוד לא יחל יצוא הקנאביס הרפואי, שאושר בממשלה אך טרם נכנס לתוקף, יימנעו החברות היצרניות המקומיות מלנצל את מלוא יכולת הייצור שלהן.