"תוכנית המאה של טראמפ עלולה להבעיר את המזרח התיכון"

כך אמר היום נביל אבו רודינה, שר ההסברה הפלסטיני בשיחה עם עיתונאים ברמאללה • "אם ירושלים לא על השולחן, גם תוכנית טראמפ לא תהיה על השולחן" • אבו רודינה הזהיר כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינית וישראל נמצא בסכנה

נביל אבו רודינה / צילום: Brian Snyder, רויטרס
נביל אבו רודינה / צילום: Brian Snyder, רויטרס

נביל אבו רודינה, שר ההסברה הפלסטיני ויועצו הקרוב של אבו מאזן, מזהיר כי "תוכנית המאה של הנשיא טראמפ מסכנת את המזרח התיכון ועלולה להבעיר אותו". בשיחה עם עיתונאים ישראלים ברמאללה אמר אבו רודינה כי "האמריקנים מחבלים בסיכוי האחרון להגיע לשלום בר קיימא באזור, יוצרים כאוס, אי יציבות ופוטנציאל לחידוש האלימות". הוא הבהיר כי הפלסטינים מחוייבים לשלום על בסיס עיקרון שתי מדינות והסביבה שיצרו הסכמי אוסלו.

"התוכנית האמריקאית ככל שאנו יודעים", הוא אומר," לא עוסקת בהקמת מדינה, לא בענייני ירושלים הבירה הפלסטינית, לא בפליטים ולא בסוגיות בוערות אחרות, ולכן נדחית על הסף . אם ירושלים לא על השולחן, גם תוכנית טראמפ לא תהיה על השולחן". לדבריו, הממשלה הישראלית יוצרת אווירה נוגדת לשלום על ידי עידוד ההתנחלויות והכוונה להחיל את החוק הישראלי בשטחי ההתנחלויות. "אנחנו בבעיה עם הממשל האמריקאי הנוכחי שאיבד כל זכות לתווך לשלום, בשל היותו משוחד לטובת ישראל ופועל באופן חד צדדי נגד הפלסטינים".

אבו רודינה ציין כי הקיצוץ הישראלי בכספי המיסים הפלסטינים, במסגרת חוק הקיזוז, אינו חוקי וגורם למשבר מתמשך ברשות. ללא הכסף הזה אין לרשות אפשרות לשלם שכר לאנשי הבטחון, והדבר מסכן את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. הרשות קיצצה בחודש שעבר מחצית משכרם של עובדי הממשלה לרבות אנשי כוחות הבטחון, בשל קיזוז העברת כספי המיסים.

הוא גילה כי בשבועות הקרובים יתכנסו מוסדות אש"ף, ובראשן הוועד הפועל לקבל החלטות לנוכח המצב, כאמור, קיצוץ הכספים מישראל וארה"ב, תוכנית טראמפ ותוצאות הבחירות בישראל. לדבריו צפויות להתקבל החלטות קשות ובהן ביטול שיתוף הפעולה הביטחוני, ביטול ההסכמים הכלכליים ומסע דיפלומטי רחב היקף בעולם. הוא ציין שמגעיו של נתניהו עם כמה ממדינות ערב אין השפעה על קבלת הסכם טראמפ, "זו אשליה", אמר. "שום מדינה ערבית לא תקבל הסכם מבלי שהפלסטינים מוכנים לו וחותמים עליו".

בתשובה לשאלת "גלובס" אמר כי "לא ייתכן שישראל ביד אחת עוצרת כספים לרשות בשל התשלומים למשפחות האסירים וביד השניה משלמת לחמאס מיליונים אף שהוא מוגדר על ידה ארגון טרור". לטענת אבו רודינה, הרשות וחמאס היו לקראת הסכם פיוס אך הוא נתקע שלא באשמת הרשות. אשרף אל עג'רמי, שהיה שר לענייני אסירים, הוסיף כי המשכורות למשפחות האסירים מצילות אותם מחרפת רעב, ולא מעודדות טרור. "אם אנחנו לא נשלם", אמר, "מי שישלם יהיו חמאס, איראן, והג'יהאד האיסלמי וזה רק יוביל להחרפת האלימות".

מוחמד אל מדאני, יו"ר הוועדה לאינטראקציה עם החברה הישראלית, אמר כי אף שהתקווה שהבחירות יביאו לממשלה חדשה המחוייבות למשא ומתן לשלום נמוגו, הפלסטינים לא איבדו תקווה אך התחושה שלהם היום היא כי אין פרטנר בצד הישראלי.

במפגש, שאורגן על ידי יוזמת ז'נבה, נכחו גם חבר הוועד המרכזי של פתח' מוחמד אל מדני, שרים לשעבר, יועצים לנשיא וחברי הוועדה של אש"ף לקשר עם החברה הישראלית. גדי בלטיאנסקי, מנכ"ל יוזמת ז'נבה: "על ממשלת ישראל לדבר מייד עם ההנהגה הפלסטינית ולהבהיר לארה"ב כי תוכנית שלא תיתן סיכוי לשלום רק תגביר את הייאוש ותגביר את הסיכוי לאלימות" .