דלק מצאה יורש ללפידות בהפניקס ביטוח: בן סימון ימונה לממלא מקום מנכ"ל

המשנה למנכ"ל צפוי להיכנס לתפקיד בתחילת מאי ומינויו תלוי בקבלת אישור רשות שוק ההון • בן סימון לא יחליף בשלב זה את לפידות בתפקיד מנכ"ל הקבוצה האם - הפניקס אחזקות, שאינה גוף מוסדי

אייל בן סימון / צילום: פביאן קולדורף
אייל בן סימון / צילום: פביאן קולדורף

ימים מעטים לאחר שאייל לפידות הודיע על פרישתו מניהול קבוצת הפניקס לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי, בעלת השליטה בחברת הביטוח, קבוצת דלק, מיהרה למנות ממלא מקום לתפקיד מנכ"ל הפניקס חברה לביטוח: אייל בן סימון, המכהן כמשנה למנכ"ל החברה.

בן סימון, שהיה מועמד אשתקד לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח, ייכנס לתפקיד בתחילת מאי. לפידות יעזוב את הקבוצה בסוף חודש זה, בתום כהונה של כ-10 שנים ולפני תום תקופת ההודעה המוקדמת שלו. זאת בעיצומו של הליך למכירת השליטה בהפניקס לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שטרם חתמו על הסכם סופי ומחייב לרכישת הפניקס.

בן סימון לא יחליף בשלב זה את לפידות בתפקיד מנכ"ל הקבוצה האם - הפניקס אחזקות, שאינה גוף מוסדי. לא מן הנמנע שתפקיד זה ימולא על ידי גורם אחר. הפניקס חברה לביטוח היא הפעילות המרכזית בהפניקס אחזקות (והיא גם כוללת את ההחזקה בעד 120) אך היא רחוקה מלהיות הפעילות הבלעדית. בימים אלה החברה מעבירה את סוכנויות הביטוח שלה להחזקה ישירה תחת חברת האם, כשגם ההחזקות של הפניקס השקעות - בראשן בית ההשקעות אקסלנס וחברות מהדרין וגמא - נמצאות תחת הפניקס אחזקות ואינן כפופות להפניקס ביטוח.

מינוי בן סימון תלוי בקבלת אישור רשות שוק ההון, שהעומד בראשה מכירו היטב. זאת מאחר והממונה ד"ר משה ברקת היה בעבר יו"ר הפניקס. אגב, אשתקד היה מקרה בו קבוצת ביטוח ביקשה למנות ממלאת מקום מנכ"ל - ענת לוין בכלל ביטוח - אך זה לא יצא לפועל בגלל התנגדותה של הממונה על רשות שוק ההון הקודמת, דורית סלינגר, שדרשה מינוי קבוע. עם זאת, בכלל היה מדובר בהליך שונה מהותית, מאחר ששם ההליך התארך זמן רב עד אשר נעשה המינוי קבוע.

בן סימון (46) הצטרף להפניקס במהלך העשור הקודם, לאחר שהיה מנהלת מחלקה בפיקוח על הביטוח. הוא הגיע להפניקס עוד בימי בעלי השליטה וההנהלה הקודמים. עם השנים הוא התקדם וניהל בהצלחה את מערכי ביטוחי הבריאות, הביטוחים הכלליים והתביעות, עד שהפך בפועל למספר 2 מובהק. על כן מינויו הנוכחי טבעי ומתבקש, בטח בימים בהם החברה נמצאת "בין בעלים". בכל מקרה, גם אם ההסכם שחתמה עם הקרנות הזרות לא ייצא לפועל, דלק חייבת למכור את השליטה בחברת הביטוח עד דצמבר הקרוב.

רשות שוק ההון תכריע בנושא בקרוב ובין היתר היא תשקול את העובדה שבן סימון היה מעורב בעבר בפרשת העלמות מס וזיוף כנגד סוכן הביטוח אבנר קופל. בן סימון היה מעורב במשפט אך לאחר הסדר שכלל תשלום קנסות, בין היתר על הפניקס עצמה, נקבע שלא ינקטו נגדו הליכים במישור הפלילי והוא טופל רק במישור המינהלי. בן סימון היה היחיד מבין הנאשמים שלא הורשע בפלילים, כך שהפרשייה הזו לא צפויה להעיב על אישור המינוי שלו.

בן סימון הוא יוצא אגף שוק ההון הראשון מהתקופה "המודרנית" של האגף שהפך לרשות שמונה למנכ"ל חברת ביטוח, כשקדם לו מנכ"ל של בית השקעות. עם זאת, כמה מהקולגות שלו באגף משמשים כיום כבכירים בענף הביטוח, כשרוב שוק הפנסיה החדשה והוותיקה מנוהל על ידי יוצאי האגף: יואב בן אור בעמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר), גיא קריגר במבטחים החדשה, אפי סנדרוב במקפת של מגדל, ודודי ליידנר בהראל פנסיה. 

מהפניקס נמסר הערב כי "בן סימון, בן 46, כיהן בשורה של תפקידים בכירים בחברה ב-15 השנים האחרונות, ביניהם מנהל הסיכונים, מנהל תחום הבריאות, מנהל תחום הביטוח הכללי ומנהל מערך התביעות. בטרם הצטרפותו להפניקס, כיהן כמנהל מחלקת יציבות במשרד האוצר" ופירטו עוד כי הוא "רואה חשבון בהשכלתו, בעל תואר שני בכלכלה ומנהל עסקים מטעם האוניברסיטה העברית".