"האפודים הצהובים" מתעוררים מחדש בפריז: מיליארד אירו לנוטרדאם, אבל מה לגבינו, העניים?

יותר ממיליארד אירו שנתרמו לשיפוץ כנסיית נוטרדאם הציתו מחדש את מחאת "האפודים הצהובים" • גם הנאום המתוכנן של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהיה אמור להצהיר על הורדת מס הכנסה והעלאת הפנסיות, לא הרגיע את המהומות שמתרכזות הפעם בבירת המדינה

מחאת "האפודים הצהובים" בפריז,/צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,
מחאת "האפודים הצהובים" בפריז,/צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,

ההתרומות הרבות, שנאספו כמעט בין-לילה על ידי עשירי צרפת והחברות המובילות בה, לשיקום כנסיית נוטרדאם השרופה, היו אמורות לשדר מסר של סולידריות לרפובליקה ולשכך במקצת את הטראומה שבצפייה בסמל לאומי עולה בלהבות. במקום זאת, באקלים הפוליטי הנוכחי בצרפת, דווקא היוזמות הפילנתרופיות הפכו למקור לחיכוכים פוליטיים, ואפילו לזעם ציבורי סביב ההתגייסות המהירה לטובת מטרה זו, בניגוד לקיפאון במימון תוכניות אחרות.

"הבוסים הגדולים קנו לעצמם יחסי ציבור טובים בזול", אמר לאתר "נובל אובזרווטור" מפגין בן 39 שהשתתף אתמול (שבת) במחאת "האפודים הצהובים". לפי תמונות בכלי התקשורת הצרפתיים, חלק מהמפגינים נשאו שלטים כמו "נוטרדאם - זה לא אנחנו" (פרפרזה על הסלוגן "אני שרלי", שאחרי הטבח במשרדי המגזין הסאטירי "שרלי הבדו" במאי 2015), או "בני אדם תחילה, מיליארד אירו ל’אפודים הצהובים’", ויצאו נגד גל התרומות של עשירי צרפת. "זה טוב שהם תרמו", אמר מפגין אחר, "אבל כשאנחנו רואים איך אפשר לגייס כסף בכזו מהירות...".

כבר בבוקר שאחרי השריפה בנוטרדאם, שלפי ממצאים ראשונים מהחקירה אירעה בשל קצר חשמלי שנבע מהשיפוצים במקום, הודיעו שניים מהמיליארדרים הגדולים של צרפת, ברנאר ארנו ופרנסואה פינו על תרומה של 200 מיליון אירו ו-100 מיליון אירו, בהתאמה. ארנו חולש על אימפריה עסקית הכוללת את לואי ויטון ומותג השמפניה מואט (LVMH), פינו על גוצ’י, איב סן-לורן וכריסטי'ז. במהרה הצטרפו אליהם משפחת בטנקור (בעלי לוריאל), חברת האנרגיה טוטאל, בנק BNP Paribas וסוכנות הפרסום JCDecaux. בתוך יממה בלבד, נאספו סכומים של קרוב למיליארד אירו, שרק מקצתם הגיעו מעיריית פריז או מגורמים ממשלתיים.

צעד זה עורר את מחאת חלק מהמשתתפים בהפגנות "האפודים הצהובים", שיצאו גם אתמול לרחובות, בסבב ה-23 הרצוף של המחאה העממית. כ-10,000 מפגינים יצאו אתמול לרחובות ברחבי צרפת, כשמוקד ההפגנה היה הפעם פריז. מדובר במספר נמוך מאשר ברוב השבועות הקודמים, כאשר בשבת שעברה נרשמו כ-31,000 מפגינים. בכל מקרה, "האפודים הצהובים" אינם רגישים לסמלי הרפובליקה, ובעבר ניסו גורמים בתוך המחאה להשחית את "שער הניצחון", וגם ניתצו פסלים בכיכרות מרכזיים בפריז ואף ניסו להשתלט על מבנים ממשלתיים. 137 מפגינים נעצרו אתמול על ידי המשטרה הצרפתית, שנערכה בכוח שכלל כ-60,000 שוטרים ברחבי המדינה.

המהומות בפריז./צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,
 המהומות בפריז./צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,

הדברים שמקרון לא הספיק לומר

המחאה הנוכחית מתרכזת בהתמהמהות ההכרזה, מצד נשיא צרפת עמנואל מקרון, על רפורמות או על שיפור תנאי החיים של המעמדות הנמוכים ומעמד הביניים. הנשיא הצרפתי היה אמור לשאת נאום כלכלי בערב השריפה בנוטרדאם ביום שני האחרון, אך במקום לפנות לאומה בשמונה בערב, כפי שתוכנן, הוא הוזעק ללב פריז לפקח מקרוב על מאמצי הכיבוי.

עותק של הנאום שהודלף לתקשורת הצרפתית העלה, כי מקרון מתכוון להקריב למען שיכוך המחאה את "בית הספר הלאומי למינהל" (Ecole Nationale d’Administration - Ena), המכשיר את רוב השכבה הפוליטית המנהלת את המדינה, והיה גם מוסד הלימודים שלו עצמו. לרבים במדינה, המוסד האליטיסטי הוא סמל לריכוזיות של הכוח בקרב שכבה מצומצמת של צרפתים, ולניתוק של פריז מהפריפריה הצרפתית.

מקרון צפוי להודיע על שינוי תנאי הקבלה למוסד, ואפילו על הקמת בית ספר מקביל שיתחרה בו. "אני רוצה שפחות משרתי ציבור יקבלו מפריז החלטות עבור תושבים בכלל המדינה", היה אמור מקרון לומר, לפי נוסח הנאום. בנוסף, התכוון מקרון להודיע על הורדת מס ההכנסה וגם על העלאת הפנסיות באמצעות הצמדתן למדד. כמו כן, צפוי מקרון להבטיח שלא לסגור יותר בתי חולים או בתי ספר עד לסוף כהונתו, ולהקטין את מספר התלמידים בכל כיתה. כאמור, הכרזות אלו טרם נעשו.

הממשלה הצרפתית מגינה על התורמים

מבחינה פוליטית, השריפה בנוטרדאם הייתה אמורה לאחד את השורות בעם ולסייע למעמדו המעורער של הנשיא. מקרון לא חסך בהופעות ציבוריות סביב השריפה, כינס מסיבת עיתונאים שבה הודיע כי ידאג לבנות מחדש את הצריח והגג שנשרפו וקרסו "בתוך חמש שנים", והקדיש חלק ניכר מזמנו לטיפול בסוגיה זו. דווקא גישה זו היא שעוררה את זעם חלק מהמפגינים. "מיליונים בשביל נוטרדאם, אבל מה איתנו, העניים?" הכריז שלט אחר בהפגנה אתמול. "הכול בשביל נוטרדאם, שום דבר בשביל ‘עלובי החיים’", הזכיר שלט נוסף רומן מאת ויקטור הוגו, שהפך את נוטרדאם למפורסמת ב"הגיבן מנוטרדאם".

הממשלה הצרפתית יצאה בימים האחרונים להגנת התורמים. "הם עושים זאת ממניעים פילנתרופיים טהורים", אמר לרדיו הצרפתי אחד מהממונים על אוצרות התרבות הצרפתיים בממשלה הצרפתית, סטפן ברן. "אפשר להבין את העובדה, שהם חשים שנוטרדאם היא חלק מהנשמה של צרפת". בנוסף, ציין, אף אחד מהתורמים לא ביקש עד כה הכרה בסכום התרומה לצורכי מס.

שיקום נוטרדאם - התורמים הבולטים

● 200 מיליון אירו - לואי ויטון

● 200 מיליון אירו - חברת לוריאל

100 מיליון אירו - משפחת פינו (בעלת המותגים גוצ’י, איב סן לורן ואלכסנדר מקווין)

● 100 מיליון אירו - חברת האנרגיה טוטאל

● 20 מיליון אירו - בנק BNP Paribas

● 20 מיליון אירו - סוכנות הפרסום JCDecaux

תמיכה ציבורית

● 10 מיליון אירו - תרומת הרובע שבו ממוקמת הכנסייה

● 50 מיליון אירו - עיריית פריז