אחרי שנה וחודשיים בלבד בתפקיד, מיכל עבאדי-בויאנג'ו מסיימת את תפקידה בפסגות

מדובר בתפקיד הראשון של עבאדי-בויאנג'ו במגזר הפרטי לאחר שעזבה את משרד האוצר • כיו"ר פסגות היא הייתה אמורה להוביל את בית ההשקעות למכירה • ברקע העזיבה: חילוקי דעות עם מנכ"לית אייפקס זהבית כהן

מיכל עבאדי-בויאנג'ו / צילום: לע"מ
מיכל עבאדי-בויאנג'ו / צילום: לע"מ

לאחר כשנה וחודשיים בלבד, יו"ר בית ההשקעות פסגות, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, עוזבת על רקע יחסים רעועים עם בעלת השליטה, זהבית כהן מקרן אייפקס. ההחלטה התקבלה בימים האחרונים מאחר שהשתיים לא הסתדרו, בשל "הבדלי גישות ביניהן", כדברי גורם בסביבת בית ההשקעות.

לדברי גורם נוסף, "היו ביניהן חילוקי דעות מתמשכים ועכשיו קרה אירוע שהיה הקש ששבר את גב הגמל". בכל מקרה, עזיבתה של עבאדי-בויאנג'ו לא צפויה להשפיע על היום-יום העסקי בפסגות. ככל הידוע, עדיין לא נקבע המועד לעזיבתה, כמו גם זהות המחליף או המחליפה. אולם בסביבת בית ההשקעות מעריכים כי עזיבתה תהיה מהירה מאוד, וכי היא לא צפויה להמשיך בתפקידה כתמול-שלשום עד תום תקופת ההודעה המוקדמת.

כאשר עבאדי-בויאנג'ו הצטרפה לפסגות, דובר על כך שהיא באה במטרה שלא להיות יו"ר בלתי פעילה, אלא גורם ניהולי בעל משקל, לצד המנכ"ל ברק סורני, שצמח בבית ההשקעות ושמכיר היטב את שוק ההון המקומי. עם זאת, עבאדי-בויאנג'ו, שנחשבת למנהלת סמכותית ודעתנית, פגשה בפסגות בנוסף למנכ"ל גם בעלת בית מעורבת מאוד: זהבית כהן, שהובילה מהתחלה את עסקת הענק של אייפקס לרכישת בפסגות.

עבאדי-בויאנג'ו נכנסה לתפקיד יו"ר פסגות בתחילת 2018, במקומו של ד"ר אהוד שפירא, כך שהיא מילאה את התפקיד פחות משנה ורבעון. התפקיד בפסגות הוא הראשון שלה בשוק הפרטי מאז שפרשה מהאוצר, שם שימשה בתפקיד החשבת הכללית.

האקזיט שכבר לא יקרה בתקופתה

במסגרת תפקידה, עבאדי-בויאנג'ו הייתה אמורה להוביל לצד המנכ"ל ברק סורני את האקזיט הגדול הבא של קרן אייפקס בישראל - מטרה שהייתה מניבה לה תמורה נאה, ושכעת לא תגיע לכיסה. המשימה לא הייתה פשוטה: להנפיק את בית ההשקעות או להכינו למכירה כבר בטווח הזמן הקרוב. מדובר בבית השקעות גדול מאוד ומוביל בשורת תחומים סופר-תחרותיים, כשהמתחרים מזנבים בו וצומחים על חשבונו. במקביל, הבעלים - קרן אייפקס - מבקשת לקבל תג מחיר מפולפל וגבוה מדי לדעת רבים.


אייפקס רכשה בנובמבר 2010 כ-77% ממניות פסגות מידי קרן יורק, לפי שווי גבוה מאוד של 2.7 מיליארד שקל. כעבור כמה שנים אייפקס רכשה את יתרת המניות של בית ההשקעות מידי שותפת המיעוט שלה, קרן מרקסטון, בתמורה לכ-450 מיליון שקל בלבד. כיום, אייפקס נמצאת בעיצומו של מאמץ ליישם "אסטרטגיית אקזיט" בפסגות.

לאחרונה חשפנו כי מהדיווח האחרון של אייפקס למשקיעיה עלה שברבעון האחרון של 2018 חתכה הקרן הזרה את שווי פסגות ל-434 מיליון אירו, כאשר בשקלים דובר על שווי של 1.86 מיליארד שקל. שווי זה נמוך ביותר מ-9% מ-2.05 מיליארד השקלים שבהם הוערך פסגות בספטמבר האחרון.

נכון לסוף 2018 ניהל פסגות נכסים בהיקף 177 מיליארד שקל, לעומת שיא של כ-198 מיליארד שקל שנרשם לפני כמעט שנתיים. ב-2018 רשם בית ההשקעות הכנסות של כ-892 מיליון שקל ורווח לפני מס של כ-175.5 מיליון שקל, כשבמהלך השנה החולפת הוא גם חילק דיבידנד נדיב בהיקף של כ-300 מיליון שקל.

לא הראשונה שעוזבת את פסגות במהירות

לא מדובר בתפקידה הראשון של עבאדי-בויאנג'ו בשוק הפרטי, הגם שזהו תפקידה הבכיר ביותר עד כה. למשרד האוצר היא הגיעה לאחר שנים בבנק הבינלאומי, שם הייתה סמנכ"לית וחברת הנהלה, כשקודם לכן הייתה בתפקידים אחרים, בהם סמנכ"לית לפיקוח על קופות החולים ותוכניות השב"ן במשרד הבריאות, כשבין היתר גם הייתה חברת מליאה ברשות ניירות ערך. נוסף על היותה החשכ"לית, היא כיהנה בעבר גם כיו"ר של החברות הממשלתיות ענבל ונכסים מ.י.

כמו כן, לפני שנכנסה לתפקידה הנוכחי, וממש בסמוך למועד זה, היא הייתה במגעים למינויה לתפקיד מנכ"לית קבוצת מגדל, אך זה לא יצא לפועל. נוסף על תפקידה כיו"ר דירקטוריון בית ההשקעות, עבאדי-בויאנג'ו היא חברת ועדת מיזוגים ורכישות של פסגות בית השקעות, יו"ר דירקטוריון פסגות קרנות נאמנות, דירקטורית בפסגות גמל ופנסיה, ויו"ר דירקטוריון החברה-הבת פסגות ניירות ערך.

עבאדי-בויאנג'ו היא לא היחידה שכיהנה לפרק זמן קצר בפסגות. המנכ"ל הראשון "של זהבית" בפסגות היה רונן טוב, שהגיע מקבוצת הביטוח מגדל. הוא נכנס לתפקיד בסוף 2010 ומילא אותו כשנה וחצי בלבד עד שהודח באפריל 2012, ביוזמת זהבית כהן. טוב אף שכר אז את שירותי עו"ד דוד חודק לצורך סיכום תנאי עזיבתו.

מניהול בנק הפועלים ועד לצמרת הפניקס: המשרות הבכירות שמחכות לאיוש

העזיבה של מיכל עבאדי-בויאנג'ו את בית ההשקעות פסגות אולי הפתיעה רבים בשוק, אבל היא לא העזיבה הבכירה וגם לא המפתיעה ביותר בשוק הפיננסים בימים האחרונים. לפני כשבוע הפתיע מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, כשהודיע כי לא יחדש את חוזה העסקה שלו ויפרוש מתפקידו כבר בסוף השנה הנוכחית.

עם ההודעה הזו, פינטו ויו"ר הבנק עודד ערן הוציאו לדרך את ה"מרוץ הגדול" לתפקיד הבכיר. כעת גם משרת יו"ר פסגות מתווספת אליו, כשבתווך נפתח מרוץ לשורת תפקידים בכירים גם בצמרת קבוצת הביטוח הפניקס.

בהפניקס, בניגוד לבנק הפועלים ולפסגות, המשרות הפנויות לא ממש הפתיעו את השוק. זה החל לפני מספר שבועות, כשחשפנו כי המנכ"ל הוותיק והמוערך, אייל לפידות, צפוי לעזוב את הקבוצה לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי. כעבור מספר שבועות הוא הודיע על פרישתו כאמור, ובכך נוצר צורך למצוא לו מחליף בתפקיד מנכ"ל הפניקס אחזקות ובתפקיד מנכ"ל הפניקס חברה לביטוח.

לפני ימים אחדים הודיעה דלק, בעלת השליטה בהפניקס, על מינוי אייל בן סימון, מבכירי החברה, לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל הפניקס חברה לביטוח, תוך שתפקיד מנכ"ל הפניקס אחזקות נותר פנוי. עתה הפניקס עשויה גם להידרש למחליף לבן סימון.

לצד זאת, בהמשך השנה צפוי להתפנות גם תפקיד יו"ר הפניקס. היו"ר הנוכחי, מנכ"ל דלק אסי ברטפלד, יעזוב - בשל החובה שחלה על דלק למכור את השליטה בקבוצת הביטוח עד דצמבר הנוכחי. בימים אלה דלק במגעים למכירת השליטה בהפניקס לקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שאותן מייצג בעסקה אלי יונס, לשעבר מנכ"ל הבנקים מזרחי-טפחות והפועלים והחשכ"ל. בגלל מגבלת שכר הבכירים בפיננסים סביר שיונס לא ירצה לכהן כיו"ר הפניקס.

לא מן הנמנע שעבאדי-בויאנג'ו תנסה לכוון לאחד התפקידים הללו, בדגש על זה שהתפנה בפועלים, כשאפשר ושמה ייקשר גם לתפקידים ניהוליים-ממשלתיים.

במקביל, מוקדם להעריך מי יחליף או תחליף את עבאדי-בויאנג'ו בפסגות. על פניו מדובר באחד התפקידים הבכירים ביותר בשוק ההון המקומי, וכזה שמספק עניין ותשומת-לב לא שכיחים - דבר אשר יקרוץ לרבים. ואולם לצד מגבלת השכר לבכירים בסקטור הפיננסים - שעלולה (ואף צפויה) להרחיק מועמדים פוטנציאליים, בפסגות עלול להיווצר קושי נוסף והוא הצורך באקזיט מהיר ובשווי גבוה, וזאת תחת בעלים פעיל שמצפה לצמיחה בפעילות ובשווי בית ההשקעות.