מחיר הנפט זינק קרוב לשיא של חצי שנה על רקע הסנקציות של ארה"ב על איראן

ארה"ב תבטל את הפטורים מהסנקציות על יבוא נפט מאיראן החל מ-2 במאי • מחיר הנפט קפץ במעל ל-3% לרמה שלא נראתה מזה 6 חודשים • "הדרישה העולמית לנפט תסופק, הנפט האיראני יימחק מהשוק"

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס, Tim Chong
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס, Tim Chong

מחיר הנפט זינק הערב (ב') קרוב לשיא של 6 חודשים על רקע הודעת הבית הלבן מוקדם יותר היום על ביטול החרגת המדינות שניתן להן אישור לייבא נפט מאיראן. מהוגעת הבית הלבן עולה כי כל מי שרוכש נפט מאיראן יצטרך להפסיק את היבוא החל מ-2 במאי או להתמודד עם סנקציות. הנפט עלה למחיר של 65.7 דולרים לחבית בשל הסנקציות.

"ארה"ב, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הסכימו לפעול לאורך זמן על מנת לוודא שהדרישה העולמית לנפט תסופק ובו בעת, שהנפט האיראני יימחק לחלוטין מהשוק".

WASHINGTON (Reuters) - U.S. President Donald Trump has decided not to reissue waivers in May allowing importers to buy Iranian oil without facing U.S. sanctions, the White House said in a statement on Monday.

בשבועות האחרונים הבהיר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למועצה לביטחון לאומי בארה"ב כי הוא מעוניין לבטל את הפטורים כדי להביא ל"לחץ כלכלי מקסימלי" על איראן על-ידי הורדה ביבוא הנפט ופגיעה באחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלה. 

בנובמבר האחרון ארה"ב הטילה מחדש סנקציות על יבוא נפט מאיראן, לאחר שטראמפ ביטל את הסכם הגרעין עם המדינה. אך במקביל ארה"ב העניקה פטור מהסנקציות ל-8 מרוכשות הנפט העיקריות של איראן - סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, טיוואן, טורקיה, איטליה ויוון. הפטור איפשר למדינות לבצע רכישות נפט מוגבלות במשך 6 חודשים. 

היום הודיע מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, כי החל מ-2 במאי, מחלקת המדינה של ארה"ב לא תעניק יותר פטורים מהסנקציות למדינות שמייבאות נפט מאיראן. ביטול הפטור יפגע קשה במיוחד בסין ובהודו, שתי הלקוחות הגדולות ביותר של איראן, שניסו להביא להארכת הפטורים.