ביטול רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים: ח"כ מיקי לוי בפניה לקיום דיון חירום בוועדת הכספים

דאגה בתעשייה בעקבות החלטה שקיבלה בימים האחרונים ועדה משותפת למשרדי האוצר והתחבורה, שלפיה המדינה לא תוכל לחייב יצרניות אוטובוסים זרות לקיים רכש גומלין בתעשייה הישראלית – למרות שהן מוכרות אוטובוסים לחברות ציבוריות

משה גפני / צילום: שלומי יוסף
משה גפני / צילום: שלומי יוסף

בפניה שעשה היום (ב') ח"כ מיקי לוי (כחול לבן) ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני הוא קרא לו לכנס בבהילות את הוועדה ולקיים דיון חירום על השלכותיה של החלטת משרדי האוצר והתחבורה כי לא תוחל חובת רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ במסגרת מכרזי התחבורה הציבורית, וזאת בנימוק שמדובר בהחלטה הרסנית, שתוביל לפגיעה אנושה בתעשייה ולפיטוריהם של אלפי עובדים.

"כאשר מדינות כמו ארה"ב, סין ומדינות אירופאיות שומרות על התעשיות המקומיות שלהן ומייצרות להן הגנות, נראה שמדינת ישראל עושה את ההפך ורוצה לחסל סופית את התעשייה הישראלית מתוך טענה של 'הפחתת יוקר המחיה'. כיצד אלפי מפוטרים וקריסת תעשיות שלמות יגרמו להפחתה ביוקר המחיה?", שאל ח"כ לוי בפנייתו לגפני.

הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה פרסמה בערב החג נייר עמדה ובו קביעתה, כי לא תוחל חובת רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ במסגרת מכרזי התחבורה הציבורית וזאת, כשברקע מחלוקת ממושכת עם משרד הכלכלה והרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) שתבעו להחיל חובה זו באותם מכרזים.

לדעת הוועדה, החלת חובת רכש הגומלין מייקרת את מחירי האוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית ועלויות אלה מושתות על ציבור הנוסעים. מנגד, במשרד הכלכלה וברשפ"ת הזהירו כי ביטול חובת הרכש הגומלין מצד היצרניות הזרות יסב פגיעה אנושה במפעלים הישראליים שעוסקים בהרכבת האוטובוסים ובהם הארגז שפועל באזור קריית מלאכי ומרכבים, שפועל באור עקיבא. המהלכים של משרד התחבורה לביטול חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים הובילה במהלך השנה האחרונה לתסיסה בתעשייה ולגל של הפגנות מצד עובדי חברות הארגז ומרכבים.

מאידך, במשרדי האוצר והתחבורה סבורים כי ההחלטה החדשה שהתקבלה בנושא תאפשר להאיץ תכנית רכש של אוטובוסים חדשים במסגרת מכרזים שהתעכבו עד כה בשל אותה מחלוקת.