הנפט ממשיך לזנק: "ארה"ב וסעודיה יעצרו את הדהירה"

מחיר הנפט בשיא של חצי שנה ברקע לסנקציות של ארה"ב על איראן • מזנק כעת בעוד 2.6% למחיר של 65.66 דולרים לחבית • יו"ר אינפיניטי, אמיר איל: "לצד המשך אסטרטגית החנק הכלכלי והסנקציות על הנפט האיראני, הנשיא טראמפ לא מעוניין במחירי נפט גבוהים מדי עבור הצרכן האמריקאי"

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

מחירי הנפט ממשיכים לטפס גם הבוקר. על רקע החרפת הסנקציות של ארה"ב על יצוא הנפט האיראני, הנפט זינק אתמול לשיא של חצי שנה והיום מחירו ממשיך לטפס. הנפט קופץ ב-2.6% ונסחר ברמה של 65.66 דולרים לחבית.

לדברי אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי: "ארה"ב מנצלת את העליות במחירי הנפט כדי להגדיל עוד יותר את נתח השוק העולמי שלה, תוך סגירת אופציות היצוא של איראן, ותמיכה במאזן הסחר האמריקאי. לארה"ב, אשר הפכה ליצואנית הנפט מספר אחת בעולם, יתרון משמעותי על פני המתחרים, כאשר מחיר חבית הנפט מטקסס עומדת על כ-65 דולר, לעומת מחיר של כ-74 דולר לנפט מהים הצפוני. ארה"ב, בהנהגת הנשיא טראמפ, מנצלת עד תום את הסיטואציה על חשבון האיראנים. במקום שמדינות מובילות כגון סין והודו ימשיכו ברכש הנפט מאיראן הם יקנו אותו מארה"ב, מה גם שמסייע לסגירת הסכמי הסחר בין ארה"ב לסין".

לדברי איל, "מעניין לראות את התגובה של רוסיה בהנהגתו של פוטין בסוגיית העלייה במחירי הנפט. מחירי נפט גבוהים טובים לכלכלה הרוסית שנשענת בעיקר על יצוא נפט, ובמקביל, רוסיה, שנאבקת עם איראן על הגמוניה ב"סוריה", נהנית לראות את יריבתה נאנקת תחת עול הסנקציות ולא עוזרת לה לשבור את ההגבלות שהוטלו עליה".

אמיר איל / צלם: תמר מצפי
 אמיר איל / צלם: תמר מצפי

איל הוסיף כי, "למרות הרצון להמשיך ולהחריף את הסנקציות על איראן, ממשל טראמפ לא מעוניין בעלייה גבוהה מדי של מחירי הנפט, שעלולה להוביל להאטה בכלכלה האמריקאית ולפגוע בסיכויים הפוליטיים של טראמפ בבחירות 2020 עם מחירי דלק גבוהים מדי בתחנות הדלק. לכן, ממשל טראמפ פועל בשיתוף פעולה עם שחקן מרכזי נוסף - ערב הסעודית, מתוך מטרה שסעודיה תפעל להגברת התפוקה והזרמת עוד כ-2 מיליון חביות נפט ביום לשווקים, שיפצו על החוסר שנוצר עם הגברת הסנקציות על איראן".

להערכת איל, "מחיר הנפט נמצא כיום ברמה שנוחה לרוב הצדדים, כאשר ערב הסעודית מאוימת מאיראן ולכן תפעל בשיתוף פעולה עם ארה"ב להגברת תפוקת הנפט. כרגע הסיטואציה בשליטה ואנו לא חוזים זינוק חד נוסף במחירי הנפט. תרחיש קיצון בו המשטר האיראני ינסה לחסום את מייצרי הורמוז ולפגוע בנתיבי האספקה מהמפרץ הפרסי, עלול להביא זמנית לזינוק מחיר הנפט למעל ל-100 דולר לחבית, אולם זה יקרב מאוד את קיצו של משטר האייטולות, ולכן להערכתנו לא מדובר בתרחיש סביר בשלב זה".